A.
Oefff, deze vragen vind ik niet heel makkelijk. Mijn brein wordt heel hard aan het werk gezet. Maar dat is niet erg 😅.
Vraag over Liefs, mama: wat is de reden dat je ervoor hebt gekozen om de naam van de erfelijke ziekte achter wegen te houden?
Ik stel deze vraag omdat het meerdere keren terugkomt in het boek, maar het niet wordt benoemd. Waardoor ik mij als lezer afvroeg, wat is het dan? Waarom wordt het niet gewoon gezegd?
En/of: wat is reden dat je ervoor hebt gekozen om oma als karakter te verwerken in de verhaallijn? Had het verhaal ook zonder oma stand kunnen houden?
b.
Wat ik wil weten over het leven van Iliana?
Het leven is z'n groot begrip en alles omvattend voor mij. Zo groots. Een uitdaging voor mij om wat ik wil weten, klein te maken. Wat wil ik eigenlijk weten over haar leven, vraag ik mij dan ook af 🙈 .
Ik kan het niet zo bedenken. Wat ik fascinerend vind aan schrijven is dat het zo vast staat op papier. En ik heb bewondering voor mensen die hun fantasie of 'zieke' verhaallijnen en karakters 'durven' op te schrijven.
Ik ben benieuwd hoe ze dit doen. Waar ze moed vandaan halen om dit zo zwart op wit neer te zetten.
Is dat een vraag over het leven?
Vraag wordt dan: Waar haal je de moed vandaan om je verhaallijn en karakters uit te schrijven tot een boek?