Vanaf vandaag speuren we met z’n allen in onze gelezen lijst naar het beste, mooiste, het meest originele, meest ontroerende boek dat we tussen 1 januari en 31 december 2025 hebben gelezen. Is het een thriller, een jeugdboek, een poëziebundel, een roman, fantasy, romantasy, science fiction, feelgood of pure horror? Welk boek achtervolgt jou al het hele jaar?
1, 2 of toch 3 🤔
De Hebban Crew organiseert de verkiezing niet zelf, dus geven we er een leuke twist aan: je mag ons maximaal drie Nederlandstalige titels doorgeven. Steekt dat ene boek er echt met kop en schouders bovenuit? Stuur ons de exacte titel en auteur van die must-read! Kan je niet kiezen tussen twee of drie topboeken, omdat ze zo aan elkaar gewaagd zijn? Geen probleem! Dit jaar mag je zowaar twee of drie favorieten insturen. De volgorde is niet van belang: er worden geen extra punten aan nummer 1 gegeven, omdat die koesterboeken voor jou op gelijke hoogte staan én niet iedereen drie titels kiest.
Las je in een andere taal? Dien het Nederlandse equivalent in, tenzij het boek nog niet vertaald is. Dat kan een verschil maken als we dé favoriet van 2025 traceren.
Deadline ⏰
Denk goed na, want eenmaal je lijst is ingediend, kan je om praktische redenen niet meer veranderen. Zie het als stemmen voor het parlement (daar hebben we in Nederland en België genoeg ervaring mee): eens je stembiljet in de bus zit, kan je er niet meer aan. Mogen we vragen om slechts op één plaats je keuze in te dienen? Je kan wikken en wegen tot 31 december 2025 uiterlijk 23:59.
Heel benieuwd zijn we naar jullie top 3. Staat een klassieker naast een debutant? Staat een feelgood naast een thriller? Staan er meer YA’s in jullie top drietjes? Welke bundel: poëzie of korte verhalen? Hieronder verzamel ik op het forum jullie favoriete boeken waarvan @Sterrezee een lijst zal aanleggen. Feel free om jullie enthousiasme met ons te delen en jullie keuze toe te lichten.
Challenge ⚔
Verder struin ik met de hulp van enkele medespeurneuzen Instagram en Facebook af en plaats ik in de Hebban-app een dringende oproep, want... natuurlijk willen we volgend jaar weer jullie favorieten gaan lezen! Hier kan iedereen in 2026 uit jullie favorieten van 2025 kiezen om ze te lezen, te bespreken, te koesteren, zodat jullie favorieten misschien wel onze favorieten worden 🤩
Misschien kan de crew het goede voorbeeld geven? Welke in 2025 gelezen boeken willen jullie in de schijnwerpers plaatsen en waarom?
@Sander Crew , @Anouk Crew , @Flora Crew , @Roos Crew , @Anne-Romee Hebban Crew en @Wouter Crew: hebben jullie 1, 2 of 3 koesterboeken?
Ik wil op voorhand iedereen bedanken die hieraan meewerkt 🤗 Jullie laten lichtjes branden in deze donkere dagen. Jullie houden het hart van Hebban kloppend 💓
Overzicht van de andere blogs