"We gaan met een groepje naar een maffiafilm met John Travolta. Ga je mee?" Twintig jaar geleden had ik bijna nee gezegd. Een actiefilm over de georganiseerde misdaad was niet mijn ding. John Travolta kende ik alleen in combinatie met Olivia Newton John, vrolijk "You're the one that I want" zingend. De film draaide in Maastricht, dertig kilometer verderop. Het klonk niet aantrekkelijk. Toch ging ik mee en Pulp fiction "blew my mind". Het is nog steeds één van mijn favoriete films. De manier waarop de film speelt met de verschillende verhaallijnen en de chronologie is brilliant. Het is bloederig, gewelddadig en schokkend, maar altijd met een vette knipoog. Een vette knipoog naar pulpboekjes uit jaren 50; sensatie, seks, drugs en geweld, gangsters en een femme fatale. Tarantino veranderde pulp in een meesterwerk.
Deze maand volgde ik het voorbeeld van Tarantino. Niet in de zin dat ik een meesterwerk creëerde. Ik las puur om het vermaak, ik ging voor pulp. Want als je behoefte hebt aan inspiratie en je kunt het nergens vinden, dan ga ik voor vertrouwd, gemakkelijk en comfortabel. Wie weet trekt het me wel uit mijn leesdip.
Ik begon oktober met scifi-smut. (lees vooral het artikel van Marieke en Helma). Een groep vrouwen is ontvoerd door aliens. Hun ruimteschip crasht op een planeet, die bedekt is met sneeuw en ijs. Op de planeet wonen blauwe, vriendelijke aliens, die allemaal op zoek lijken te zijn naar een vrouw. Om in leven te blijven, moeten de vrouwen een symbiont, een khui, innemen. De khui pulseert bij een geschikte partner. Die van Liz denkt dat Raahosh de ware is, die van Raahosh weet zeker dat Liz de ware is. Liz is grumpy, Raahosh is grumpy en dat zorgt voor pittige en grappige dialogen. De spice is een beetje weird en vier pepers op de schaal van Scoville. Veel meer kan ik er niet over zeggen. Ik heb me er prima mee vermaakt.
3 sterren
Playlist:
- Space Man! - Sam Ryder
- Stuck In The Middle With You - Stealers Wheel
Kira is van plan single te blijven. Desondanks valt ze op de flirterige Aehako. Hun beider khui's pulseren niet voor elkaar en Kira weet waarom dat zo is. Ze wil de reden geheim houden en probeert Aehako op afstand te houden. Het vertaalimplantaat dat Kira heeft, zorgt er bovendien voor dat hun ontvoerders haar en de andere vrouwen kunnen opsporen. Dit boek heeft een iets andere invalshoek met een aantal spannende gebeurtenissen en iets meer uitdieping van het karakter Kira. Uiteraard ontbreken de pikante scènes niet. Dit deel vond ik tot nu toe het leukst van deze verslavende scifi-smut.
3,5 sterren
Playlist:
- Girl, You'll be a woman soon - Urge Overkill
- In-A-Gadda-Da-Vida - Iron Butterfly
Quentin Tarantino is groot liefhebber van de Spaghetti western en ik ben niet vies van een goede cowboy romance. Indigo Ridge van Devney Perry stelde niet teleur. Winslow is de nieuwe sheriff van Quincy, Montana. Voordat ze aan haar nieuwe klus begint, heeft ze een onenightstand met een man die ze in een kroeg ontmoet. Dit blijkt Griffin Eden te zijn, de oudste zoon van de invloedrijkste familie in de stad. Als het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden op het terrein van de Edens moeten de twee gedwongen samenwerken. Het boek heeft goed uitgewerkte personages, een geloofwaardige opbloeiende liefde en een spannende verhaallijn, die eindigt in een rasechte thriller. Daarbij verwerkt Perry onderwerpen als rouw, ziekte van Alzheimer en zorg voor ouderen in het verhaal, waardoor het een dieper laagje krijgt. Het enige minpunt dat ik kan verzinnen is een overbodige verhaallijn met een ex-partner, die weinig tot niets toevoegt aan het verhaal.
4 sterren
Playlist:
- Little Green Bag - George Baker Selection (in dit boek heeft het tasje een andere kleur)
- Rose Garden - Lynn Anderson
Mate is het vervolg op Bride, waarin vampier Misery werd uitgehuwelijkt aan de weerwolf Lowe. De beste vriendin van Misery, is Serena, half mens en half weerwolf. Als halfbloed hoort ze nergens thuis. Ze treedt op in the media in een poging de kloof tussen mensen, vampieren en weerwolven te dichten. Het resultaat is dat vampieren en andere weerwolven willen haar ontvoeren. Alpha weerwolf Koen neemt haar op in zijn roedel. Hij eist alleen absolute gehoorzaamheid. Mate is onderhoudend, luchtig en grappig. Serena is een prettig personage, Koen is dominant en koppig, maar weet uiteraard te ontdooien ten opzichte van Serena. Onderling hebben ze een heerlijke dynamiek met pittige dialogen vol sarcasme en speelse plagerijen. Het onderliggende thema is vriendschap, vertrouwen en loyaliteit. Veel elementen die me aanspreken. Alleen het plot zelf kon me iets minder boeien. Ik vond het af en toe wat vergezocht.
3,5 - 4 sterren
Playlist:
- We can't be tamed - Foy Vance
- Fever - Peggy Lee
Kroon van vuur stond tussen mijn aanbevelingen op Kobo Plus. Het speelt zich af in Houston Texas, dat lijkt op het Houston dat we tegenwoordig kennen. Het enige verschil is dat er mensen zijn met magische superkrachten. Deze Primes zijn ongelooflijk rijk en hebben ook alle macht in handen. Nevada Baylor en haar familieleden zitten financieel aan de grond. Zij is privédetective en krijgt de opdracht om een gevaarlijke moordenaar, die alles en iedereen in brand steekt, op te sporen. Ze krijgt hulp van Mad Rogan, ook een Prime, en wellicht nog gevaarlijker dan de gezochte man. Op de flaptekst staat dat dit boek een Romantasy is. Dat is het zeker niet. Er is sprake van aantrekkingskracht en geflirt en tussen de personages, maar daar draait het verhaal niet om. Het is een mash-up van een urban fantasy en een detective met een aantal cartooneske slechteriken en een moraal ambigue hoofdpersonage. De actie, het schieten, het hoge tempo en de thematiek deed me denken aan een superheldenfilm. Het is heel Amerikaans, grenst aan pulp en leest eigenlijk heel erg lekker.
4 sterren
Playlist:
- Play with fire - Rolling Stones
- Burning down the house - Talking Heads
Een tijdje terug las ik Er was eens een gebroken hart, een spin-off van de Caraval-serie, die ik nog niet gelezen had. Hoog tijd om aan deze reeks te beginnen. Het zwarte hart gaat over de zussen Scarlett en Donatella. Scarlett schrijft jarenlang brieven aan Meester Legende in de hoop een uitnodiging te krijgen om deel te nemen aan Caraval, een jaarlijkse magische voorstelling. Ze hoort jarenlang niets. Als ze op het punt staat om te trouwen, ontvangt ze een uitnodiging. Met hulp van zeeman Julian, reizen Scarlett en Donatella af naar dromeneiland. Donatella raakt vermist. Wie haar vindt, wint ook Caraval. Scarlett zet alles op alles om het spel te winnen en haar zus te redden. Caraval speelt zich af na zonsondergang. Waarheid en illusies lopen in elkaar over en niets is wat het lijkt. Het is een heerlijk meeslepende young adult, die je constant op het verkeerde been zet. De magische wereld is betoverend, sprookjesachtig en een tikje donker. Door de beeldende schrijfstijl komt het verhaal helemaal tot leven. Ik zat een paar dagen in een andere wereld. Heerlijk!
4 sterren
Playlist:
- Mystical Magical - Benson Boone
- Cosmic Love - Florence + the Machine

November is traditioneel de drukste maand op het werk. Ik had weinig tijd om te lezen, laat staan om het blog te schrijven. Ik heb toch nog een gaatje weten te vinden om mijn kladjes van oktober te schrijven. Wegens tijdgebrek ontbreken de boekfoto's deze maand. Die bewaar ik voor de volgende maand. De playlist is een beetje van mezelf en een beetje van Quentin Tarantino. Hier kun je alles terugluisteren: playlist oktober 2025. Tot de volgende leeskladjes!