3aWat vind je van de titel, past het bij het boek?
Het boek kent vele lagen. Een hoofdthema dat naar voren komt is, de verbinding over generaties heen. Waar kom je vandaan en welke ervaringen van je voorouders vormen je? Lilith gaat op zoek naar haar herkomst en haar eigen identiteit. Haar zoektocht speelt zich zowel af in de familielijn als het ontdekken naar de fysieke herkomst van haar familie in Libanon. Als jonge vrouw neemt ze de verantwoordelijkheid voor haar zoektocht en gaat op pad. Het verhaal van haar grootmoeder is één van de vele verhaallijnen die voorbij komen in het boek. Praktisch gezien neemt het verhaal van haar grootvader met de raketlanceringen een groter deel in. Indrukwekkend aan het boek vind ik hoe historische verwijzingen door het verhaal heen geweven zijn. Daarmee is het boek zelf bijna een soort van geweven kleed geworden. De originele titel vind ik goed bij het boek passen. Het laat voor mij zien dat het boek diepgang heeft dan de tekst op de achterflap doet vermoeden. Een titel als geluksbrenger zet me meer op het been van een roman en dat doet de tekst op de achterflap ook. Met de openingszinnen maakt de auteur in één klap duidelijk dat het verhaal meer in zich heeft dan dat.
3b Het is al ter sprake gekomen, de originele titel is Frau im Mond. Met een letterlijke vertaling klinkt het niet zo mooi, maar het is wel heel passend bij het boek. Wat is jouw mening?
De oorspronkelijke titel vind ik meer passend dan de vertaalde.
3c Wat zou een alternatieve titel kunnen zijn?
Vasthouden aan de oorspronkelijke titel en er een Nederlandstalige ondertitel aan toevoegen, bijvoorbeeld; Een reis van generaties.
Een verwijzing naar het kleed in de titel zou voor mij een verrassend element uit het boek verklappen. Immers het kleed komt op meerdere momenten naar voren. Dat heb je al lezende eerst niet zo door. Tegen het einde van het boek komt er een (mogelijke) verklaring. Mooi beschreven vond ik de zoektocht van Lilith naar aanknopingspunten om het verhaal van grootmoeder te ontdekken. Lina spoort hierbij Lilith aan: 'Houd je ogen open', zegt Lina, die zich weer op de bank laat zakken. 'Wees waakzaam. En denk eraan: niets is bedrieglijker dan een voor de hand liggend feit.' (blz 226)