December: de twaalfde maand van het jaar. Tot dusver niets nieuws onder de grijze waddenlucht. Wat december wel bijzonder maakt, is dat we ook de twaalfde kaart uit het spel boekenwurm leeschallenge hebben getrokken. Diverse categorieën, thema’s en covers zijn langsgekomen, en ondanks dat het spel nog twintig ongebruikte kaarten heeft, lijkt de verrassing er toch ook een beetje af te zijn volgens ons. December is hiermee dus niet alleen de laatste maand van het jaar, het is ook de laatste maand dat we voor de leeschallenge gebruikmaken van dit spel.
Leeschallenge december
Met de twaalfde en laatste kaart komen we opnieuw in de categorie ‘cover’, het thema is deze keer Lees een boek met een dier op de cover. Hoe gemakkelijk wil je het hebben deze maand? Wij hadden trouwens best wat keuzestress, zoals je hieronder kunt lezen.
Ronny
Een dier op de cover, dat is niet echt moeilijk, toch? Met genoegen denk ik nog terug aan het kerstige Fred & Ginger dat ik vorig jaar las. Maar ja, herlezen komt eigenlijk niet in mijn woordenboek voor, want er is nog zoveel ander moois dat wacht om gelezen te worden. Wanneer ik mijn gigastapel boeken van de bibliotheek bekijk (en die telt momenteel een dikke 30 exemplaren) dan blijkt het eigenlijk vies tegen te vallen. Heel veel van van alles, maar geen dieren. Wel zie ik een raaf op De laatste ravendochter, die inmiddels uitgelezen is voor de november challenge. Goed excuus om deze meteen terug te gaan brengen en te gaan snuffelen in de opruimhoek met afgeschreven boeken. Daar zitten nog wel eens pareltjes tussen, dus wie weet vind ik daar inspiratie...
En het zit niet mee. Wel stapels kinderboeken, het is tenslotte bijna 5 december. Na lang zoeken ga ik twee euro armer en een zestal boeken rijker de deur weer uit. Daaronder vier met een dier op de cover: De elandparadox, De maarschalk, Kat voor de deur en Een heuse heksenjacht. Zal ik er een van deze kiezen? Of ga ik toch voor een fijne feelgood met Kerst? Had Jenny Colgan niet een serie over het (fictieve) eiland Mure met die schattige papegaaiduiker op de cover van ieder deel? Als ik er nog langer over na ga denken, krijg ik steeds meer keuze en evenredig veel stress. Gaan we niet doen. Ik hak de knoop door en leg De elandparadox vast klaar. Misschien is het helemaal niks, maar zo’n eland past wel in december. En anders lees ik daarna gewoon nog iets anders met een dier op de cover. Keuze genoeg!

Gea
Mijn stress was van een totaal andere orde dan die van Ronny. Ik kon allereerst niet verzinnen waar ik zin in had om te lezen, en ten tweede moest ik echt zoeken naar een ongelezen boek met een dier op de cover. Tot ik de favorieten van Greet zag! Mijn eerste boek was daarmee een feit, namelijk De kraanvogels vliegen naar het zuiden van Lisa Ridzén. Ik schaam me bijna dat ik dit boek over het hoofd heb gezien. Op de cover staan niet alleen kraanvogels, maar ook een hond en laat dat nou mijn favoriete dier zijn.
Voor een tweede boek – geen idee of ik dat daadwerkelijk ga lezen – moest ik dieper in mijn stapel boeken graven. En ineens zag ik een witte poes op de cover van Middernachtbibliotheek van Matt Haig. Ik weet niet of ik hiermee een gezellige Kerst tegemoet ga, maar die gok neem ik dan maar.

Doe je mee?
De nieuwe app ziet er prachtig uit, maar het is nog even uitvogelen hoeveel boeken iedere deelnemer vorige maand heeft gelezen. Daarom deze keer een felicitatie voor iedereen die de challenge van november heeft afgevinkt.
Ook deze maand ben je weer van harte welkom om aan te sluiten bij de challenge. Reageren kan onder dit blog of in de app. Hoe je wilt meedoen, mag je zelf bepalen. Kies zelf een kaart uit het spel boekenwurm leeschallenge, doe mee met de kaart 'Lees een boek met een dier op de cover, of lees mee met één van onze boeken.
Je kunt alles wat je kwijt wilt over deze boekenwurm leeschallenge november gewoon hieronder zetten. Je kunt ook meedoen via de Hebban-app. Daar hebben we de leeschallenge voor december aangemaakt. De aanmeldcode is: AVHMU
Gaan we verder in 2026, en zo ja, hoe dan?
Natuurlijk gaan we volgend jaar verder met maandelijkse leeschallenges via dit blog en via de app. We vinden het té leuk om er mee te stoppen. Hoe we dat gaan doen, blijft nog even een verrassing. We kunnen wel verklappen dat het erg leuk wordt! Dat kan ook niet anders, want we hebben het zelf bedacht 😂 Maar eerst gaan we dit jaar afsluiten met de boekenwurm leeschallenge.
Wij wensen jullie veel succes in deze drukke feestmaand, en uiteraard wensen we jullie fijne feestdagen toe.