enkele van de boeken die ik deze maand las
Deze maand kwam een onverwacht boekenuitje op mijn pad. De juf van onze zoon vroeg of ik mee ging op een uitstapje met de klas naar de plaatselijke bibliotheek. Eerder dit jaar heeft hij zijn spreekbeurt gehouden over “mijn fijnste plek” en dat was voor hem de bibliotheek. Dus het was al duidelijk dat wij daar wel bekend zijn. Ik leek daarom de ideale kandidaat om mee te gaan.
Met groep 3 snuffelen tussen de boeken bleek een erg gezellige bezigheid. Nadat hen kort iets verteld was over de verschillende soorten boeken, mochten ze in groepjes op zoek naar 6 boeken om op school verder te lezen. Af en toe werd er wat gediscussieerd over welk boek er mee ging, want het is moeilijk kiezen uit al dat moois en ieder heeft zo zijn/haar eigen smaak. Maar uiteindelijk had iedereen een keuze gemaakt. Gewapend met twee grote boodschappentassen vol boeken gingen we weer terug naar school. Een zeer geslaagd uitje.
Wat las ik?
In november las ik wel veel bladzijden, maar dat resulteerde niet in een lange lijst met titels. Veel deelnemers aan de officieuze HRC checklist streepten in mei met “De geschikte jongen” van Vikram Seth de categorie “Lees het dikste ongelezen boek uit je boekenkast dat je wel wilt lezen” af. Ik las wel enthousiast mee in die boekenclub, maar voor mij was het herlezen. Dus ik moest nog eens aan de bak. Het dikste ongelezen boek uit de kast bleek 1344 bladzijden te meten. Op Hebban staat het enkel als twee boeken Sarum 1 en Sarum 2, maar mijn Engelstalige versie bevat allebei de delen. Het was een hele rit, maar ik heb het met plezier gelezen en het boek vormde direct een kleine opfriscursus Engelse geschiedenis.
Daarnaast heb ik erg genoten van het boek van “Heel Nederland leest”. Onder de Paramariboom stond al enige tijd ongelezen in de kast, maar deze actie zorgde ervoor dat ik het nu ook eindelijk eens oppakte. Wat een fijne schrijfstijl heeft Johan Fretz. Dit boek vraagt wat mij betreft om meer.
Bij de bibliotheek Gouda- waar ik regelmatig even een kijkje neem als ik in de buurt ben - was een tafel ingericht in verband met 50 jaar Surinaamse onafhankelijkheid. Daar had ik enkele boeken van meegenomen, wat maakte dat ik na het lezen van het boek van Johan Fretz direct door kon in het door hem genoemde boek Tussen de wereld en mij. Dat had ik nu namelijk (niet geheel) toevalligerwijs al in huis. Een heftige brief van een zwarte vader (de schrijver Ta-Nehesi Coates) aan zijn zoon. Pittig leesvoer, maar wel zeer verrijkend.
Er bleek ook een nieuw deel over Agaath uit, Alles voor Agaath. Aangezien ik de eerdere boeken over de opmerkelijke vrienden Agaath (80) en Karim (20) ook las, reserveerde ik ‘m direct bij de bibliotheek. En hij werd al wondersnel geleverd. Een zeer mooie afsluiting van een trilogie dat ik met plezier heb gelezen. (ik neem ten minste aan dat er hierna geen vierder deel gaat komen.
Toen ik mijn LUEKchallenge bekeek kwam ik tot de conclusie dat ik veel te optimistisch geweest ben. De 50 ga ik niet meer halen dit jaar, tenzij ik als een bezetene dunne boekjes ga lezen. Daar pas ik voor. Dus ik gun het mijzelf om dit aantal los te laten. Wel las ik nog You are Here van David Nicholls, een onderhoudende feelgood.
Ten slotte las ik helemaal aan het begin van deze maand een boek voor de HRC checklist categorie: Lees een boek met (de naam van) een bloem in de titel. Hiervoor koos ik een klassieker waar ik overigens nog nooit van gehoord had “Black Narcissus” van Rumer Godden. Wat een heerlijk boek over een groep nonnen die een klooster gaat stichten in de Himalaya! Met name de dialogen tussen één van de nonnen en een Engelsman die al jaren in de streek woont zijn geweldig.
Op naar december en de eindsprint voor de officieuze HRC checklist. Ik heb nog vier boeken af te strepen.