**
**
Welkom!
Aan welke voorwaarden moet een boek voldoen wil ik het graag lezen? Deze vraag kwam bij mij op toen ik onlangs iemand een lijstje met inhoudelijke voorwaarden waaraan het personage en het verhaal van een nieuw aan te schaffen boek diende te voldoen hoorde opnoemen in een boekwinkel. Een lijstje waardoor ik mij besefte dat mijn voorwaarden minder betrekking hebben op inhoud maar meer een combinatie zijn van cover, titel, flapteksten en aanbevelingen van andere lezers.
Af en toe laat ik mij verleiden, vooral in de kringlooploopwinkel of bij minibiebs, om alleen op de cover of op de titel van een boek af te gaan. Verleidingen die kunnen resulteren in prettige onverwachte verrassingen of, en dat gebeurt ook wel eens, in diepe verzuchtingen.
Het goede nieuws is dat ik in de afgelopen maanden oktober en november slechts bij één boek eens diep heb moeten zuchten van teleurstelling. Bij de andere zestien boeken varieerde mijn gevoel van kalme tevredenheid tot jubelende feeststemming.
Mijn boekensouvenirs komen deze keer niet alleen uit Europa en de Verenigde Staten maar ook uit Afrika en Azië. Een van mijn doelen voor 2026 is om meer verhalen over en uit Afrika en Azië te lezen.
Ik hoop deze maand mijn vijftiende LUEK boek te lezen. De vijfentwintig ga ik niet halen, dat heb ik maar losgelaten. De laatste tien neem ik vrolijk mee naar 2026!
Wil je weten welke LUEK's wel zijn gelezen de afgelopen twee maanden en of het mij gelukt is om mijn thriller aantal op te schroeven? Via onderstaand overzicht kan je achterhalen wat ik in oktober en november op leesgebied heb uitgespookt:
*** EUROPA***
In het kader van de kinderboekenweek mocht ik als voorleesoma plaatsnemen op de voorleesbank van het kinderdagverblijf waar mijn kleindochter verblijft als haar papa en mama aan het werk zijn. Als voorbereiding heb ik onderstaande drie boeken gelezen en meegenomen. Mijn kleindochter mocht de keuze bepalen en is Rinus het boek geworden dat ik heb voorgelezen. Na afloop mocht ik een prachtige tekening van mijn kleindochter in ontvangst nemen!
59 De mooiste vis van de zee sluit vrede door Marcus Pfister
Een prentenboek met prachtige aquarellen van vissen en een walvis die versierd zijn met blinkende glinstertjes. Over ruzie met elkaar krijgen en het weer goed maken.
60 Moppereend van Joyce Dunbar
Prentenboek over een eend die zich verveelt en er mopperig van wordt. Heel fijn prentenboek om uit voor te lezen waarbij je de kinderen actief kunt betrekken.
61 Rinus van Ingrid en Dieter Schubert
Neushoorntje Rinus is ondeugend maar gelukkig komt opa neushoorn hem redden als het misgaat.
Heel leuk prentenboek. Kinderen leven zo mee met Rinus.
62 De schaker en het meisje van Alex Reeve
Londen 1880. Leo Stanhope assistent lijkschouwer en schaakspeler is tot over zijn oren verliefd op Maria, een prostituee, waar hij mee wil trouwen. Zo ver komt het niet want Maria wordt vermoord. Ziek van verdriet gaat Leo op zoek naar de moordenaar van Maria maar moet daarbij wel oppassen want Leo is geboren als vrouw maar leeft als man en dat is op zichzelf in het negentiende-eeuwse Londen een reden om gearresteerd te worden en in de gevangenis of in een gesticht opgesloten te worden.
Er zitten twee soorten spanning in het boek. Je hebt de spanning die ontstaat doordat Leo continue op zijn hoede moet zijn dat zijn geheim niet ontdekt wordt. En is er de spanning die betrekking heeft op het vinden van de dader(s) op de moord van Maria waardoor Leo in allerlei levensbedreigende situaties terechtkomt. De zoektocht naar de dader(s) wordt te weinig uitgebouwd waardoor voor mij het evenwicht tussen de verschillende soorten spanning niet goed voelt.
Het leven in Londen in de Victoriaanse tijd wordt gedetailleerd beschreven, de verschillen tussen rijk en arm en tussen man en vrouw. Het is een trage who dunit, met spannende elementen en met een goed uitgedacht plot dat mij helaas niet altijd kon boeien.
- Detective
- Land: Engeland – Londen
- Sterren: 3
70 Harry Potter en de geheime kamer van J.K. Rowling
Na een vreselijke zomervakantie bij zijn oom, tante en neefje verheugt Harry zich op een rustig nieuw schooljaar met zijn vrienden Ron en Hermelien op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Helaas zit het vanaf het eerste moment alles tegen en het tweede schooljaar van de vrienden zal allesbehalve rustig blijken te zijn. Harry en zijn vrienden komen in allerlei bedreigende situaties terecht waarin ze zich alleen met de meest bijzondere toverkracht kunnen redden.
Het heeft jaren geduurd voordat ik aan deze serie begon maar na een hele fijne kennismaking met het eerste deel lijkt het erop dat Harry Potter ook mij betoverd heeft: dit tweede deel heb ik ervaren als een werveling van spanning, mysterie en magie die als lezer haast onmogelijk te weerstaan is.
- Jeugdboek
- Land: Engeland/Schotland
- Sterren: 5
- #2, serie Harry Potter
- Topper
71 Ooit zul je het begrijpen van Virginie Grimaldi
Julia, een jonge Franse psychologe vertrekt depressief uit Parijs na het overlijden van haar vader, het verlies van haar oma en haar vriend. Ze vertrekt naar haar geboortestreek om als psycholoog in een verzorgingstehuis Les Tamaris te gaan werken. Een ultieme poging om weer grip op haar leven te krijgen.
Met frisse tegenzin en vol vooroordelen over ouderen maakt ze kennis met de bewoners. Als ze de bewoners beter leert kennen, ervaart ze dat ze nog heel wat kan leren van hun levenservaring. Met behulp van de ouderen lukt het haar steeds beter om haar verdriet een plaats te geven. Haar leven verandert helemaal als ze de kleinzoon van een van de bewoners leert kennen.
Een met veel humor geschreven verhaal over het verwerken van verlies en het belang van vriendschap en liefde. Met een goed gevonden en onverwacht plot!
- Feelgood
- Land: Frankrijk – Parijs/Biarritz
- Sterren: 4
72 Over de berekening van ruimte V van Solvej Balle
Het verblijf in Clairon-sous-Bois bij Thomas is teleurstellend verlopen voor Tara. Het maakt dat Tara beseft dat ze hem moet loslaten. Ze vertrekt naar Val Benoît een verlaten universiteitswijk aan de rand van Luik om samen met andere mensen die vastzitten in de tijd een nieuw project op te starten: het opknappen van de oude leegstaande universiteitsgebouwen van Val Benoît en het opstarten van nieuwe onderzoeken ongeacht welk onderwerp men wil onderzoeken. Het is een tijd van hoop, van vertrouwen in een nieuw soort toekomst, van het vinden van je plaats binnen een gemeenschap.
Zoveel mogelijkheden, ook voor Tara. Met veel plezier vervult ze de functie van archivaris en haar nieuwe liefde Milas runt de bibliotheek.
De jaren verstrijken en de mensen die vastzitten in de tijd worden zichtbaar ouder. De gemeenschap verbrokkelt en waar eens hoop en vertrouwen was, regeert nu onzekerheid en melancholie.
Het toekomstperspectief aan het begin van dit deel dat de dan nog jongere groep vastzitters ervaart, vervaagt aan het eind van dit deel als de vastzitters zoveel jaren ouder zijn geworden en zich beseffen dat hen wellicht niet meer zoveel tijd rest.
Het einde van dit deel raakte mij. Ik ben erg benieuwd naar deel zes.
- Roman
- Land/plaats: Frankrijk/Duitsland/België - Clairon-sous-Bois/Bremen/Val Benoît (Luik)
- #5 serie van 7
- Leesclub o.l.v. Gea en Ronny, zie link
73 De moord in de crypte van Oliver Pötzsch
Historische thriller die zich afspeelt aan het eind van de negentiende eeuw in een bruisend Wenen dat zich aan de ene kant constant aan het vernieuwen is en aan de andere kant nog vastzit aan de oude gebruiken.
Politie-inspecteur Leopold van Herzfeldt is iemand die openstaat voor vele nieuwigheden maar niet voor het spiritualisme dat in opkomst is in de hogere kringen. In de crypte van de Stephansdom wordt een lijk gevonden en al snel zijn er mensen die naar een geest wijzen als zijnde de moordenaar. Vol ongeloof over deze beschuldiging start Leopold samen met zijn vriendin Julia, die werkzaam is als politiefotograaf, een onderzoek naar de werkelijke dader.
Julia’s vriend, de doodgraver Augustin Rothmayer, komt er via zijn pleegdochter Anna achter dat er op mysterieuze wijze kinderen uit een plaatselijk weeshuis verdwijnen. Twee zaken die op het oog niets met elkaar te maken hebben, maar is dat ook zo?
Deze derde thriller met hoofdpersonages Leopold, Julia en Augustin is net zo spannend en origineel als de twee vorige delen. De twee verhaallijnen komen samen in een Agatha Christie waardig eindplot.
Er komt trouwens nog een bekende thriller auteur voor in dit deel, maar wie dat is mogen jullie zelf ontdekken!
- Thriller
- Land: Oostenrijk - Wenen
- Aantal sterren: 5
- #3 serie Leopold van Herzfeldt
- Topper
*** NOORD-AMERIKA***
69 Minnesota van Jo Nesbø
- Een Noorse thrillerschrijver komt aan in Minneapolis, Verenigde Staten. Een plaats waar hij in zijn jeugd diverse malen op familiebezoek is geweest.
De reden voor zijn huidige bezoek is het verzamelen van achtergrondinformatie voor zijn true-crime thriller over een sluipschutter die in 2016 diverse mensen heeft vermoord.
Hij wil de plaatsen bezoeken waar de sluipschutter heeft toegeslagen om zo een beter beeld te kunnen krijgen van de dader, zijn motivatie en de omstandigheden waarin de moorden hebben plaatsgevonden.
Via continue wisselende perspectieven, flashbacks en wendingen maken we o.a. kennis met Bob Oz, de detective van de MPD die de zaak probeert op te lossen, maar daarbij tegen een aantal onverklaarbare gebeurtenissen oploopt.
Jo Nesbø weet ook in deze spannende thriller een sfeer te scheppen van dreiging op momenten dat je die het minst verwacht. De wisselende perspectieven vond ik vooral in het begin niet altijd even makkelijk te volgen, vandaar 4,5 sterren i.p.v. 5 sterren.
- Thriller
- Land: Verenigde Staten/Minnesota - Minneapolis
- Sterren: 4,5
*** AZIË***
65 Lichter dan ik van Dido Michielsen
Java 1850. Als dochter van een alleenstaande moeder groeit Isah op in de Kraton, het vorstenverblijf in Djoka. Al jong leert ze dat ze als kind afkomstig uit de laagste stand weinig rechten heeft. Als ze als jong meisje in opstand komt tegen haar lot door een ander pad te kiezen blijkt dat haar keuze haar levensloop voor altijd zal beïnvloeden.
Als huishoudster en minnares van een Hollandse officier blijkt ze, nadat hij haar verlaat, net zo weinig rechten te hebben als bediende in de Kraton. Voor de toekomst van haar kinderen offert ze zichzelf op tot ze beseft wat de gevolgen voor haar kinderen en voor zichzelf zijn.
Aangrijpend verhaal over het leven van een Javaanse vrouw die zich staande probeert te houden in een koloniale maatschappij waar zowel de Europese gemeenschap als de inheemse gemeenschap zich van haar afkeert zodra ze alleen komt te staan.
Een boek dat je op vele manieren laat stilstaan bij de invloed van het Nederlandse kolonialisme op het leven van de inheemse bevolking in Nederlands-Indië in het algemeen en op de levens van de inheemse vrouwen in het bijzonder.
Het is een verhaal dat je tijdens het lezen niet loslaat. Het is spannend en het emotioneert. Het gebruik van Indonesische termen/woorden maakt het verhaal intenser ondanks dat het opzoeken van de betekenis van die woorden het lezen vertraagt.
- Roman
- Land: Indonesië - Djokja
- Winnaar Boekhandelsprijs 2020
- Kippenclub leesclub o.l.v. Eveline

*** EUROPA***
58 The Farm van Tom Rob Smith (boek 9)
Daniel is opgegroeid in een warm gezin met liefhebbende ouders die onlangs na hun pensionering vanuit Engeland vertrokken zijn naar een afgelegen boerderij in Zweden, het land waar zijn moeder vandaan komt. Ondanks diverse toezeggingen is Daniel nog niet bij zijn ouders op bezoek geweest want Daniel heeft een geheim: hij is homoseksueel en woont samen met zijn partner Mark.
Hij blijkt niet de enige met een geheim te zijn. Een verwarrend telefoontje van zijn vader over de mentale problemen van zijn moeder en een onverwacht bezoek van zijn moeder met gruwelijke aantijgingen aan het adres van zijn vader zorgt ervoor dat Daniel tussen zijn vader en moeder komt te staan. Wie moet hij geloven, zijn vader die stelt dat zijn moeder een psychose heeft of zijn moeder die bewijzen heeft dat zijn vader in Zweden betrokken is geraakt in een web van geheimen en leugens om een misdaad te verbergen?
Dit verhaal wordt grotendeels vanuit een flashback verteld door een verteller, de moeder van Daniel, waarvan je niet weet of deze betrouwbaar is of niet. Dat geeft deze trage, psychologische thriller stapje voor stapje een dosis extra spanning. Het plot is voor sommige lezers een anticlimax maar ik vond het bij deze thriller passend.
- Thriller
- Land: Engeland/Zweden – Londen/Falkenberg
- Engels
*** EUROPA/NOORD-AMERIKA***
63 Angel Pets van Margrit Coates boek 10
Een non-fictie met verhalen en technieken uit de praktijk van Margrit Coates, dierenmedium en genezer met als doel om een beter contact met je huisdier te krijgen. Vaak begrijpen we niet wat onze huisdieren ons proberen te zeggen en door onze intuïtieve communicatievaardigheden te verbeteren, verdiept onze relatie met ons huisdier en met alle dieren in onze omgeving.
Het thema van het boek wordt duidelijk aan de hand van de in het boek diverse malen herhaalde boodschap: "The knowledge that all life is connected".
Deze uitspraak doet me denken aan Het ultieme geheim van Dan Brown. Een heel ander genre maar met eenzelfde soort thema.
Prettige schrijfstijl en door de afwisseling tussen theorie en verhalen blijf je als lezer geïnteresseerd.
- Non-fictie
- Land: Groot-Brittannië/Verenigde Staten
- Engels
66 De wereld van de hond van Alexandra Horowitz boek 11
Mijn tweede non-fictie van deze LUEK is een boek over de band tussen hond en mens vanuit het perspectief van de hond. De auteur is psychologe en is gepromoveerd in de cognitieve wetenschappen. In dit boek geeft de auteur uitleg over hoe de hond onze wereld ervaart met als doel te laten zien wat een hond eigenlijk doet, wat hij van ons wil en van ons begrijpt. Dit boek geeft geen handleiding om je hond te trainen.
“Op een wetenschappelijker niveau is de vraag waarom honden en mensen de neiging tot relatievorming hebben ontwikkeld….. Er zijn drie wezenlijke gedragsmatige factoren waardoor wij banden met honden blijven onderhouden en ons erdoor beloond voelen. De eerste factor is contact: de aanraking van een dier gaat veel verder dan simpelweg de prikkeling van zenuwen in de huid. De tweede is een begroetingsritueel: deze viering van de onderlinge ontmoeting dient ter herkenning en erkenning. De derde is timing: het tempo van onze onderlinge interacties is voor een deel verantwoordelijke voor het welslagen of mislukken ervan. Samengenomen scheppen deze factoren een onherroepelijke band.”
De wetenschappelijke teksten worden afgewisseld met de persoonlijke ervaringen van de auteur met haar hond. Het is een leerzaam en interessant boek maar de wetenschappelijke manier van schrijven maakte het voor mij soms erg droog.
- Non-fictie
- Land: Groot-Brittannië/Verenigde Staten
- Sterren: 3,5
*** NOORD-AMERIKA***
68 Cesars aanpak van Cesar Millan boek 13
Eindelijk heb ik mijn derde non-fictie van dit LUEK jaar gelezen. Eindelijk, want dit boek heb ik al sinds 2011 in mijn kast staan. Ook dit boek is geen handleiding om je hond te trainen maar geeft inzicht in hoe energie het gedrag van je hond kan beïnvloeden.
Het boek geeft een inkijk in het leven van Cesar Millan in Mexico en zijn beginjaren in Los Angeles. In De wereld van hond is het thema de band die mens en hond ontwikkelen vanuit het perspectief van de hond. In dit boek is het thema de verstoorde relatie tussen mens en hond en hoe die te verhelpen.
Vlot en verhelderend geschreven met veel voorbeelden uit de praktijk.
- Non-fictie
- Land: Verenigde Staten/Mexico
74 Schoon goud van Karin Slaughter en Lee Child boek 14
Op papier lijkt het zo interessant om de twee bekendste hoofdpersonages van twee verschillende auteurs samen te brengen in een boek. Je zou denken dat de spanning ervan af zou spatten maar niets is minder waar.
Het had wel kunnen werken, denk ik, als de auteurs de ruimte hadden gehad om het verhaal beter uit te werken want die 98 pagina’s waar ze nu over konden beschikken was te weinig.
De verhaallijn die zich afspeelt in Fort Knox vond ik niet echt spannend en de dialogen tussen Trent en Reacher vaak ongeloofwaardig. Het gedeelte van het verhaal dat zich in Margrave afspeelt was een stuk spannender. Dat komt misschien omdat ik het personage Trent interessanter vind dan het personage Reacher
Over het plot kan ik kort zijn: dat heb ik niet kunnen vinden. Wat mij betreft is deze samenwerking eens maar nooit meer!
- Thriller
- Land: Verenigde Staten – Margrave/Fort Knox
- Sterren: 2,5
*** NOORD-AMERIKA/AFRIKA/AZIË***
67 Executie van Kazuaki Takano boek 12
Ingenieuze thriller over de zoektocht naar de superintelligente driejarige Akili die de volgende stap in de menselijke evolutie blijkt te zijn. Vanwege zijn intelligentie wordt Akili als een bedreiging gezien voor de moderne mens en de enige oplossing voor deze dreiging is om hem te doden.
De zoektocht wordt vanuit de Verenigde Staten gecoördineerd en vindt plaats in de Democratische Republiek Congo waar een Amerikaanse militair, Jonathan ‘Hawk’ Yeager een internationaal team van commando’s leidt om de mensheid te redden.
‘Hawk’ begint te twijfelen aan zijn opdracht zodra hij verneemt dat Akili de enige is die zijn doodzieke zoontje kan redden.
In Japan staat een farmaciestudent onder grote druk nadat hij in opdracht van zijn overleden vader een medicijn aan het ontwikkelen is. Van wie krijgt hij zijn opdrachten?
Wat mij opviel tijdens het lezen is dat dit boek uit 2011 in 2025 zo relevant is:
“Massavernietigingswapens scheppen afstand met de vijand en maken op de gemakkelijkste manier zoveel mogelijk slachtoffers. In plaats van iemand dood te slaan met onze vuisten, zijn we een mes gaan gebruiken, toen een vuurwapen, daarna een kanon en een bommenwerper en uiteindelijk intercontinentale kernraketten. In de Verenigde Staten is de fabricage van deze wapens een van de belangrijkste industrieën. Daarom zullen we altijd oorlogen houden.”
“Oorspronkelijk hadden de minister van Justitie en de andere juridische adviseurs van de (Amerikaanse) president tot taak te toetsen of zijn besluiten wel wettig waren, maar die veiligheidsmaatregelen functioneerden niet meer. Onder de regering van president Burns was de juristen opgedragen de wet zó te interpreteren dat die strookte met de wil van de president.”
De verschillende verhaallijnen en de verschillende perspectieven maken deze hoog tempo thriller tot een zeer spannende leeservaring die je niet kan loslaten.
- Thriller
- Land: Verenigde Staten/Democratische Republiek Congo/Japan
- Sterren: 5
- Topper/Favoriet
Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2024
*** EUROPA***
64 Creation Lake van Rachel Kushner
Het zesde boek van de Shortlist Booker Prize 2024 was een aangename verrassing. Vooral vanwege het getroebleerde hoofdpersonage “Sadie” die met een harde zelfverzekerde minachting omgaat met de wereld om haar heen wat humorvolle momenten oplevert. Maar hoe hard ze ook lijkt, toch heeft ze iets kwetsbaars over zich. Een soort eenzaamheid. Dat we haar gezichtspunt niet helemaal kunnen vertrouwen, wordt al snel duidelijk.
Creation Lake heeft de opbouw van een thriller maar is zoals de auteur zelf zegt in een interview met Jane Ciabattari van Lithub op 4 september 2024 een ideeënroman:
“Ik wilde een ideeën roman schrijven die niet saai is, een ideeën roman die iemand keer op keer kan lezen.”
…..
“….een pageturner met lange bespiegelingen over de aard van de menselijke geschiedenis….”
Volgens de deelnemers aan deze laatste Booker leesclub van de Shortlist Booker Prize 2024 is Rachel Kushner in haar opzet geslaagd.
Wil je meer weten over onze leeservaringen, zie deze link: https://forum.hebban.nl/d/983-shortlist-booker-prize-20242-boek-6-creation-lake-van-rachel-kushner
- Roman
- Land: Frankrijk -
- #6 Shortlist Booker Prize Project 2024
Agenda december 2025
1 december start de eerste Booker leesclub van de Shortlist Booker Prize 2025: we lezen The Rest of Our Lives van Ben Markovits. Bespreking op 3 januari 2026
1 december bespreking Over de berekening van ruimte van Solvej Balle via leesclub Ronny en Gea zie https://forum.hebban.nl/d/1355-wad-lezen-vervolg-serie-van-solvej-balle
Lezen voor het Klassieker Genootschap van Wolvenkoorts van Kerstin Ekman
Mijn Hebban Reading Challenge staat op 80 boeken, nog 6 boeken te gaan.
Vraag
Aan welke voorwaarden moet een boek voldoen wil jij het oppakken en lezen?
Fijne leesmaand!
Karin Marcellina