Het is alweer even geleden dat we een Wat luisteren wij? blog plaatsen. Maar we zijn er weer en hebben een mooi overzicht aan geluisterde boeken verzameld.
Wat hebben we geluisterd en wat zijn we aan het luisteren?
Helma:
Ik was druk met naluisterwerk voor Thinium met de meest uiteenlopende boeken: van filosofie (Alice in Verwonderland) naar de in en outs van het kopen van antiek (Antiek kopen is een kunst) tot Het verhaal van Nike (die van de sportschoenen). Allemaal boeken die ik waarschijnlijk nooit spontaan zelf zou gaan lezen. Maar ze waren alle drie interessant om te lees/luisteren. Vooral Alice in Verwonderland, waar ik eigenlijk niet heel veel zin had (ik ben niet zo filosofisch ingesteld) was een positieve verrassing. De auteur Roger Pol-Droit nam me op een zeer toegankelijke manier mee op een reis door de filosofie. Zijn hoofdpersoon Alice ontmoet denkers uit verschillende tijden en culturen: ze spreekt Socrates op de markt van Athene, volgt de Alexandrijnse Hypatia door een multiculturele stad onder hoogspanning en vraagt Freud het hemd van het lijf in zijn Weense praktijk. Erg fijn voorgelezen door Chris Kijne.
Verder luisterde ik De ballerina en het zwarte schaap van Wendy Louise. Ik was begonnen met lezen, maar toen ik zag dat het boek ook als luisterboek verkrijgbaar was besloot ik het lezen en luisteren af te wisselen. De voorlezer is Simone Kleinsma. Bijzonder omdat zij nooit boeken inspreekt. De reden dat ze het nu wel deed, was dat het familieverhaal van Wendy ook haar familieverhaal is. Ze wordt zelfs geboren in het boek. Het boek zelf is het bijzondere liefdesverhaal van de ouders van Wendy Louise in een historische familiekroniek boordevol theater, liefde, muziek en vriendschap. Ze neemt je mee naar het Amsterdam van de jaren veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw en laat je kennismaken met haar muzikale familie.
Verder vermaakte ik me met Vianne, de prequel van de 'Chocolat'-serie van Joanne Harris. Ik had alle delen al gelezen en was benieuwd naar de voorgeschiedenis van Vianne. Ook in dit boek krijg je tijdens het luisteren spontaan trek in chocolade en de andere heerlijkheden die Vianne klaarmaakt. Als je nog moet beginnen aan de serie is dit boek een prima begin. En met voorlezer Christel Schimmel was het weer een heerlijke luisterervaring.
Jeanet:
Bij het bekend maken van de nieuwe Grote Vriendelijke 100 bleek dat nog maar 11 boeken hoefde te lezen. Ik besloot om gelijk te kijken welke ik nog kon luisteren via Storytel want daar had ik een tijdelijk abonnement voor gekregen. Nu nog 8 boeken te gaan, maar het abo is voorbij helaas dus nu ga ik ze fysiek lenen van de bieb. Er staan nog een paar challenges open voor dit jaar maar daar kon ik geen luisterboeken voor vinden bij de bieb. En ik vind de boeken van Karen Swan zo heerlijk om naar te luisteren. Daarom gekozen voor Een Noorse winternacht en deze kan ik voor de Winterbingo van The Reading Ladies nl (Instragram)afstrepen. Ik ben nog niet zover maar het luistert weer heerlijk weg. Het is ingesproken door Ruby van Tongeren en dat doet ze erg goed. Ik speel het wel iets versneld af op 1.25. Een boek dat voor mijn gevoel past bij het jaargetijde en niet al te moeilijk om te luisteren heerlijk.
Marieke:
Ik luisterde een boek van 17 uur, en dat was lang (eigenlijk is het 24 uur, maar ik heb het op 1,4 gezet). Het is For whom the belle tolls van Jasea Lynn die naar het Nederlands is vertaald, maar de oorspronkelijke titel heeft behouden. Ik was er lezend in begonnen, maar ben op 1/3 overstapt op het luisteren. Het is voorgelezen door Kirsten Fennis en Daniël Meppelink. Een origineel cosy fantasy verhaal over het leven na de dood, inclusief paradijs en de hel vol lieve gezellige demons. Helaas nam de spice in de tweede helft de overhand en was ik er op een gegeven moment een beetje klaar mee.
Nu luister ik naar Het rampzalige bezoek aan de dierentuin van Joël Dicker. Een korte roman voor alle leeftijden met een hoop humor. Het is het verhaal van een groep bijzondere kinderen die op zoek gaan naar de dader van hun ondergelopen school. Het wordt voorgelezen door Floor Paul en die doet dat uitstekend. Maar ik was vooral verrast door de uitspraak van de auteur. In mijn hoofd is dat een Engelse uitspraak, maar op z'n Frans klinkt is het ineens onherkenbaar. Ook bij dit luisterboek heb ik de snelheid flink opgeschroefd.
En met de rit afgelopen week van en naar Friesland, heb ik een flink stuk kunnen luisteren van Jenny Colgan's Onder een roze hemel. Het tweede deel van de 'Summer skies'-reeks over een eiland in het Noorden van Schotland dat alleen met vliegtuigjes is te bereiken. Anne van Veen leest het voor (ook versneld afgespeeld) en zij heeft een fijne stem om naar te luisteren. Het verhaal is leuk, maar het tempo ligt wat laag en dat is helemaal niet zo erg tijdens het autorijden.
Barbara:
Op dit moment ben ik bezig in het luisterboek Het genootschap van onkenbare objecten van Gareth Brown. Hij schreef eerder Het boek der deuren waar ik erg van heb genoten. Ook dit boek, dat bijna 12 uur duurt, wordt gelezen door Kirsten Fennis. Zij heeft een heldere, aangename stem al heeft ze af en toe wat moeite met de klemtoon.
Het is al jaren stil in de wereld van onkenbare objecten, alledaagse voorwerpen met magische krachten. Tot nu toe… Magda Sparks is lid van een geheim genootschap dat onkenbare objecten – alledaagse voorwerpen met magische krachten – vindt en beschermt. Wanneer Frank Simpson, het langstzittende lid, hoort dat er een nieuw artefact in Hong Kong is gevonden, stuurt hij Magda om dit te onderzoeken. Binnen enkele uren nadat ze aankomt in Hong Kong wordt Magda geconfronteerd met een professionele moordenaar die alles lijkt te weten over onkenbare objecten. Magda wordt gedwongen te vluchten en gebruikt daarbij een object dat zelfs de rest van het genootschap niet kent. Terug in Londen ontdekt Magda dat haar geheim niet het enige is dat verborgen wordt gehouden voor de andere twee leden. Het meest verderfelijke geheim gaat over de aard van de missie van het genootschap. Haar ontdekkingen leiden haar op een gevaarlijke reis, in achtervolging van de professionele moordenaar die ze voor het eerst ontmoette in Hong Kong. Langzaamaan ontdekt Magda dat er nog meer mensen in de wereld zijn die achter deze magische voorwerpen aanzitten, en dat de erfenis van haar eigen familie verbonden is met het verborgen houden van al deze geheimen.
Het duurde even voordat ik in het verhaal zat, maar nu wil ik niet meer stoppen met luisteren!
Hebben jullie mooie/leuke/grappige/spannende luisterboeken om te delen als tips? Laat het weten in een reactie onder deze blog.