In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers en deze week is het podium voor Gillian King.

Gillian King schrijft realgood: realistische feelgoodverhalen met een vleugje drama. Ze woont met haar man en twee kinderen in Den Haag en runt daarnaast 'Het Leerhuis', een praktijk die kinderen met leerproblemen en ontwikkelingsstoornissen ondersteunt. Ze is onder meer bekend van de meeslepende romans Ik vergeet je niet, Je moest eens weten, Belofte maakt schuld, Als ik je weer zie en Toeval bestaat niet.
In haar vrije tijd speelt ze een potje tennis, gaat ze koffieleuten met vriendinnen en duikt ze het liefst in een nieuw boek.
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Op mijn dertigste besloot ik een boek te schrijven, gewoon voor mezelf, een soort bucketlistproject. Ik had toen helemaal niet de ambitie om auteur te worden. Maar toen het manuscript af was, bleek ik er eigenlijk verrassend tevreden over. Daarom stuurde ik het op naar een uitgever. Tot mijn grote verbazing werd ik meteen uitgenodigd voor een gesprek. En op die manier ben ik eigenlijk het schrijverswereldje ingerold. Ik denk dat ik het heel lang als 'hobby' heb gezien, maar het werd steeds serieuzer. Inmiddels is het een zeer groot onderdeel van mijn leven geworden."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Mijn grootste dromen zijn een boekverfilming en een Engelse vertaling van mijn werk. Daarnaast zou ik op schrijfgebied graag ooit een bijzonder kinderboek maken, met een diepgaand en betekenisvol thema.”
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"Ik zweef nog steeds op een roze wolk sinds de filmrechten van Je moest eens weten zijn verkocht. Dat is al zó bijzonder! En eerlijk gezegd denk ik dat mijn nieuwe realgood (Game, set, perfecte match), die in maart verschijnt, ook perfect zou zijn voor een verfilming. Tijdens het schrijven speelde het hele verhaal zich al als een film in mijn hoofd af. Ik kon het gewoon scène voor scène zien gebeuren."
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“In ieder geval Kristin Hannah en Vannessa Thuyns. Ik hou van hun schrijfstijl. Maar ik lees ook graag alles van Astrid Harrewijn, Lisette Jonkman, Aline van Wijnen, Marieke Damen... poeh, heb je even?”
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Welk boek heeft jou de afgelopen jaren het meest verrast en waarom?"
Wat is jouw antwoord op de vraag van Gillian? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Marieke las Ik vergeet je niet: "Een mooi uitgewerkt verhaal"
Gillian King heeft al veel feelgoodboeken op haar naam staan. Waar ze begon met chicklit, heeft ze zich ontwikkeld in haar schrijven naar boeken met meer diepgang en meer maatschappelijke thema’s waar het label ‘realgood’ aan kan worden gehangen.
In Ik vergeet je niet, gaat het over Maddy. Ze had een zus Elise, maar die overleed vijftien jaar geleden. Maddy heeft zich altijd wat achtergesteld gevoeld bij haar perfecte zus. Eenmaal per week gaat ze op visite bij haar ouders in het “Elise museum”.
Wanneer Maddy op een dag Frenkie tegen het lijf loopt, komen er weer veel herinneringen naar vroeger naar boven. Frenkie was de vriend van Elise, tot hij haar hart brak. Nu blijkt Maddy als een blok voor hem te vallen en de aantrekkingskracht is wederzijds, maar het levert ook problemen op. Is hij wel oprecht?
Er zijn nog dagboeken van Elise en Maddy besluit die te gaan lezen, dan ontdekt ze dat het leven van Elise helemaal zo perfect niet was en moet het verleden worden herschreven.
Ik vergeet je niet is een emotioneel verhaal. Maddy zit erg met zichzelf in de knoop en door de herinneringen naar vroeger wordt dat niet beter. Ze moet nu keuzes gaan maken waar ze eigenlijk niet toe in staat is. Haar verhouding met haar ouders verandert ineens en de gevoelens voor Frenkie zijn heftig, maar ook verwarrend. Gillian King weet het goed te verwoorden. Je ziet als lezer de scènes voor je en je voelt de emoties waar de personages mee te worstelen. Het leest vlot.
Het verhaal van Elise wordt tussen de hoofstukken van Maddy door verteld. Daardoor krijgen we als lezer te zien hoe het voor haar was. Ze was enorm getalenteerd, maar werd ook gepusht om overal het beste in te zijn. Echt gelukkig werd ze er niet van en ze verloor zich af en toe in drank en pillen. Het is een klassiek verhaal van het perfecte plaatje aan de buitenkant, maar veel onzekerheid en ongemak aan de binnenkant. Naar het einde van het boek toe, weten we als lezer hoe haar leven was en waarom ze bepaalde keuzes maakte.
De beide verhaallijnen vormen een compleet plaatje: een gebroken gezin en de gevolgen van het overlijden van Elise voor de toekomst. Een mooi uitgewerkt verhaal, waarin Maddy haar verleden onder ogen kan zien en kan afsluiten om nu opnieuw te mogen beginnen zonder de zware lading die haar al die jaren heeft beïnvloed.
LISTMANIA van de boeken van Gillian King
Standalones
Young Adult
Feelgood Five Flashverhaal (samen met Lisette Jonkman, Marijke Vos, Susan Muskee en Vannessa Thuyns)
Klik hier om naar onze startpagina te gaan.