Het had mooi geweest als ik per 1-1-26 was begonnen , maar dan toch iets eerder ...de nieuwe Blog van de Boekbesprekingen
Het eerste boek dat ik bespreek is :
Percy Jackson en de olympiërs - De bliksemdief - Rick Riordan
De bliksemdief is een Young Adult verhaal met een hoop gebeurtenissen in aaneenvolgende scenes ...de actie wordt niet geschuwd. Percy is een jonge tiener die ontdekt dat het oude leventje iets anders in elkaar stak dan al die tijd gedacht ...schoolvrienden, leraren , allemaal blijken ze om een reden in zijn leven te zijn en wordt hij gebracht naar een soort vakantie Campus om onder te duiken. Als hij ontdekt wie zijn vader is wordt hij op een queeste gestuurd met zijn schoolvriend (Grover) en een jongedame ( Annabeth ) van het Vakantie campus om iets wat gestolen is terug te halen.
In het verhaal worden regelmatig Mythologische personages uitgelicht en in het hedendaagse Amerika gezet. Het verhaal leest lekker weg en is leerzaam voor wie de Griekse Mythologie nog niet zo goed kent. Tevens is dit de aanloop naar een serie van verhalen over Percy en zijn avonturen. In dit eerste verhaal is er een Bliksemschicht gestolen en wordt hij op missie gezet om het terug te vinden.
In het verhaal lijkt Percy in het begin het allemaal nog niet zo te snappen , maar dat verandert gelukkig na enige verloop van het verhaal. Dat zou een flinke minpuntje zijn geweest als dat er in bleef , want als lezer wil je je inleven in de held in plaats van een niets snappende hoofdpersoon volgen. Verder zit het verhaal goed in elkaar en de actie is heerlijk om te lezen , je krijgt er een beetje het Jackie Chan gevoel bij , als die films je wat zegt ! Aan de ene kant op sommige momenten is het verhaal best griezelig maar ook weer spannend te noemen en de held komt steeds sterker in zijn schoenen te staan.
Als je op zoek bent naar een young adult die jongeren aanzet tot meer lezen is deze vloeiende actie in het verhaal een prima weg. geen enkel stroef of saai stukje en boordevol actiescenes en tegelijk leerzaam , wat wil je nog meer 😉
De griezelmomenten kunnen voor té jonge kinderen misschien net iets te ver gaan, maar een horror is het niet .
Mijn eigen reviewscore ligt op 3 uit 5 en is het een deel van een serie waarvan ik niet het plan heb het snel te vervolgen (ik heb nog zoveel andere boeken die voorgaan)