7a Wat vind je van de verweving van feit en fictie?
Het spel tussen feit en fictie was erg mooi. In reactie op Bianca noemde ik al iets over de explosie in de haven van Beiroet en hoe dat wordt beschreven in het boek. Prachtig.
Meer in het algemeen vind ik het spel tussen feit en fictie in dit boek erg mooi. Er gebeuren dingen die voor de personages feit zijn (bv de bevalling op de veerpont) maar dat is toch echt fictie. En alle verhalen die een reconstructie zijn, gemaakt door Lilit, op basis van haar gesprekken en onderzoek, lijken feitelijk te zijn gebeurd, maar zijn gemaakt door Lilit en daarmee in het verhaal dus fictie. Dus alle verhalen waarin Lilit niet als ik-verteller optreedt, zijn door haar geconstrueerd (zo had het kunnen gebeuren) en dus fictie binnen fictie en niet feit (binnen de fictie). Ik hoop dat iemand dit nog snapt…
7b Was er iets wat nieuw voor je was?
De rol van Libanon tijdens de Armeense genocide was nieuw voor me. Ook wist ik niets van de Lebanese Rocket Society of het feit dat Libanon heeft meegedaan met de ruimte-wedloop.
Verder had ik de rol van Wernher von Braun niet zo scherp op het netvlies. Ik vond het wel wat schokkend dat hij na WOII hartelijk is verwelkomd door de Amerikanen en zo'n prominente rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de Apollo's. De opmerkingen die Maroun over hem maakte (dat iemand die zo geniaal was om de V2 te ontwikkelen, een uitstekend persoon zou zijn om raketten te ontwerpen), verwierp ik met dezelfde motivatie als Maroun: jammer dat zo'n talent op de verkeerde plek (nl in Nazi-Duitsland) is geboren en dus zal dat nooit kunnen. Blijkt dus wel gebeurd te zijn…
7c Wat heeft indruk op je gemaakt? Leg uit
De boodschappen en betekenissen op het tapijt vond ik erg mooi. Het idee dat alle symbolen een betekenis hebben, was weliswaar nieuw voor me, maar toen het aan de orde kwam, was het een oja-moment. Logisch, want dat is hetzelfde met schilderkunst en andere vormen van kunst. Het aanbrengen van een heel persoonlijke boodschap aan de juiste toehoorder deed me denken aan de angisa van Surinaamse slavenvrouwen. Een angisa is een doek die om het hoofd wordt gebonden. De wijze waarop de angisa wordt geknoopt, heeft betekenis. Op die manier werden vroeger boodschappen naar elkaar gezonden, zonder dat de slavenmeester dat in de gaten had.
7d Heb je nog aanvullende info opgezocht op google, zo ja wat?
Zeker, Google was mijn grote vriend tijdens het lezen. Allereerst heb ik steeds de betekenis van de namen van de verschillende personages opgezocht. Verder ben ik druk geweest met het zoeken naar betekenis van Frau im Mond. Naast dat het een filmtitel is, vroeg ik me af of dit ook een uitdrukking is in het Duits, wellicht zo'n beetje als 'mannetje in de maan', maar mogelijk iets heel anders. Ik ben heel slecht in Duits en niet heel bedreven in googlen, dus dat is met niet gelukt. Ook was ik benieuwd naar Bahamut, maar dan komt wellicht ook omdat ik Moby Dick aan het lezen ben..
Verder heb ik wat dingen nagezocht over de Armeense genocide.