10a Zijn je verwachtingen die je vooraf van het boek had uitgekomen of niet, leg uit
Mijn verwachtingen zijn half half uitgekomen. Het is een fantasieboek met sterke elementen, maar ook veel zwakke elementen. Ik denk dat het verhaal vooral veel uitwerking mist en te veel wisselvalligheden had om mij te smaken. Vooral het eerste deel sloeg tegen en daarna kon het me niet blijvend in een greep houden door de onregelmatige schrijfstijl en soms vlakke persoonlijkheden. Als ik het tweede deel in een winkel zou zien liggen, zou ik het niet opnieuw oppakken.
10b In vraag 1 zei Kim dat bij dit boek wordt gerefereerd aan Fourth Wing/Yarros en de boeken van Sarah J Maas. Wat vind jij van die vergelijking?
Ik zie bepaalde elementen uit deze boeken soms erg vetgedrukt terugkomen. voorbeelden hiervan zijn:
- In Sarah J Maas' 'Hof van doorns en rozen' is er een eindstrijd tegen een worm in een grot waar het elfenvolk gevangen wordt gehouden. Dat is hier ook het geval (maar slechter en sneller uitgewerkt).
- In de boeken van beide auteurs zijn er veel expliciete romantische scènes. Hoewel die scènes ook boek na boek meer cliché en slecht worden, is dat in dit boek al zo vanaf het begin. Een beetje onnodig dus.
kortom denk ik dat deze vergelijking gemaakt is geweest om mensen te lokken, want verder dan de besproken elementen raakt de inhoud van het verhaal niet. In beide factoren is dit boek ook ondermaats aan Sarah J Maas en Yarros. (vroeger was ik fan van Maas' boeken, maar tegenwoordig leunt ze steeds meer naar de tiktok boeken trends --> meer seks dan plot)
10c Om af te sluiten: Beschrijf het boek in een zin van maximaal tien woorden
Fantasy cliché van goed tegen slecht met de (on)nodige actie.
10d Wat vonden jullie ervan dat Elena en haar Crew alle 'slechterikken' de keuze gaven: leven in hun team of sterven als het slechte team? (ipv in de tijd van de opa dat ze gewoon elke slechterik afslachtten)