November is traditioneel de drukste maand op het werk. De eerste drie weken werk ik van de ochtend tot in de avond, in de weekenden en zelfs een keertje 's nachts. Er blijft weinig vrije tijd over en ik heb ook weinig puf om nog iets naast mijn werk te doen. Mijn huishoudelijke klusjes stapelen zich op en de kat krijgt minder speeltijd. Toch is het een mooie tijd. Het werk doet een beroep op je creativiteit en flexibiliteit en het intensief samenwerken aan een gemeenschappelijk doel geeft een boost aan het teamgevoel. In tegenstelling tot projecten die blijven dooretteren, heeft dit een concreet eindproduct en een keiharde deadline. Als het uiteindelijk met een goed resultaat wordt afgesloten, geeft me veel voldoening. Dan is er ruimte om november af te sluiten met een week verlof en weer een beetje bij te tanken - zo ook dit jaar. Ondanks alle drukte, lukte het om vier boeken te lezen. Hieronder lees je welke het zijn.

De sprookjeswereld van Caraval beviel me goed en ik besloot de hele serie achter elkaar te lezen. In Meester Legende volgen we Donnatella, die ditmaal deelneemt aan Caraval. De voorstelling wordt ter ere van de verjaardag van de keizerin gehouden. Donnatella raakt verstrikt in een dodelijk spel met de hartenprins Jacks. In ruil voor informatie over haar verdwenen moeder, hoeft ze alleen maar de echte naam van meester Legende te achterhalen en deze met Jacks te delen. Dit tweede deel vond ik nog beter dan Caraval. Het heeft dezelfde sprookjesachtige sfeer, maar het verhaal is veel duisterder en het hoofdpersonage is avontuurlijker en pittiger. Het verhaal blijft fris omdat het zich afspeelt op een nieuwe locatie met een omvangrijkere magische wereld. Het leest heel vlot. Ik werd steeds op het verkeerde been gezet en het verhaal blijft interessant en raadselachtig tot het einde.
4,5 - 5 sterren
Playlist:
- Ordinary - Alex Warren
- The Promise - Tracy Chapman
In deel drie is er een wisselend perspectief tussen de zussen Scarlett en Donatella. Caraval is voorbij, maar ze hebben beiden een missie. De werkelijke wereld blijkt nog veel gevaarlijker en dodelijker dan Caraval te zijn. Het boek begon een beetje traag. Het kan er ook mee te maken hebben dat ik dit las in een drukke tijd. Het lukt me in ieder geval niet om lang achter elkaar te lezen. Dit boek draait om de liefde en vooral de onvoorwaardelijke liefde tussen twee zussen en familie. In dit deel vindt er meer verdieping plaats van de karakters uit de vorige boeken. Tegelijkertijd worden er relatief veel nieuwe dingen en personages geïntroduceerd. Het leek bijna alsof de personages in een nieuwe wereld terecht waren gekomen. Het is wel een interessante wereld. Alleen wordt er te weinig spanning opgebouwd naar het einde toe, waardoor de finale voorbij is voordat je in gaten hebt dat deze is begonnen. Al met al was het een prima boek en fijne afsluiter van de serie. Het miste alleen de betoverende sfeer van Caraval.
3,5 - 4 sterren
Playlist:

De rebelse heks is het vervolg op De harteloze jager en kan niet los gelezen worden. Heks Rune is na de gebeurtenissen uit het vorige boek met heksenkoningin Cressida gevlucht uit de republiek en is op de vlucht voor ex-geliefde en heksenjager Gideon. Gideon wil nog steeds alle heksen en vooral Cressida uitroeien. Voor nu staat Rune bovenaan zijn lijstje - in opdracht van de republiek moet hij haar doden. Het was een fijne afsluiter van de duologie. Net als in het eerste deel lees je afwisselend vanuit het perspectief van Rune en Gideon. Ze proberen elkaar steeds een stap voor te zijn, maar dat wordt steeds moeilijker omdat er gevoelens in het spel zijn. Het boek heeft veel vaart, spanning en plotwijzigingen. Eerlijk gezegd zag ik de meeste aankomen, slechts een enkele keer werd ik erdoor verrast. Ondanks dat zit het verhaal goed in elkaar en wordt alle verhaallijnen en losse eindjes netjes afgerond.
3,5 - 4 sterren
Playlist:
- Everybody scream- Florence + the Machine
- The killing moon - Echo & the Bunnymen
No more secrets is het eerste deel van een nieuwe serie van Lucy Score. Het verbaasde me een beetje, want nog niet zo lang geleden las ik het eerste deel van de serie Story Lake. Ik had dus eerder een tweede deel uit deze reeks verwacht dan een geheel nieuwe serie. Veteraan Carter heeft een kleinschalige, biologische farm in het dorpje Blue Moon. Journaliste Summer verblijft tijdelijk op de familieboerderij om een artikel te schrijven en zet het leven van Carter op zijn kop. Dit boek heeft veel elementen die we kennen uit de boeken van Lucy Score. Het leest lekker weg, het speelt zich af in een kleine plaats met excentrieke bewoners, het heeft humor. Toch wist het me niet zo te pakken als bijvoorbeeld Story Lake of de Knockmouthe boeken. Er zat weinig opbouw in de romance. Zoals de titel suggereert heeft Summer een geheim dat af en toe doorsijpelt in het verhaal. Als het beter was uitgewerkt, dan had het diepgang aan het verhaal kunnen geven. Helaas bleef het oppervlakkig en kabbelend verhaal dat zijn potentie niet waarmaakt.
3 sterren
Playlist:
- Sister Luck - Black Crowes
- It's all over now, baby blue - Them

Als je de volledige playlist wilt beluisteren, klik dan hier. Dit is voorlopig de laatste playlist. Ik schrijf het blog op mijn laptop van het werk. Door strengere veiligheidseisen mag ik alleen nog gebruik maken van goedgekeurde software - helaas geen Spotify. Mijn luistertijd is hierdoor drastisch verminderd. Mijn nieuwere privélaptop kan ik weer niet aansluiten op een groter beeldscherm. Dus ja, het schrijven van een blog met afbeeldingen en linkjes wordt er niet gemakkelijk op. Komt vast goed. Ik ben benieuwd wat december op mijn pad brengt. De kerstboom staat inmiddels en ik krijg zo langzamerhand zin in Kerstverhalen. Zijn jullie al begonnen aan de kerstboeken?