Gigi Leestgraag Vraag 5
Heb je de omslag vooraf al bekeken? Zag je aanwijzingen voor de inhoud van het verhaal? Vind je de omslag achteraf passend?
Ja, ik heb de omslag vooraf bekeken. De O van Stad O komt terug op de cover, in meervoud, steeds kleinere, smallere cirkels. Met in het midden een silhouet van een vrouw, een man en een kind tussen hen in, met zojn drieën lopend. Kind andere kleur. Ik heb eigenlijk niet over nagedacht. Nu achteraf vind ik het passend, de Stad in cirkel vorm, wereld die kleiner lijkt te worden. Krimp. Kind een illusie.
Gigi Leestgraag De titel zegt veel en geeft niks weg tegelijkertijd. Zou je een alternatieve titel kunnen bedenken nu je het boek gelezen hebt?
Ik blijf een andere titel dan gekozen door schrijver, uitgever lastig vinden sowieso. Bij dit boek, nee, Stad O zegt inderdaad alles en niets, precies zoals het boek, het mysterie ook is. Meer woorden in titel geven meer weg denk ik.
Gigi Leestgraag Heb je het gevoel dat Koen, de auteur, ons een boodschap heeft willen meegeven? Als je de kern van het verhaal in een zin (of misschien 2) zou samenvatten, kom je dan tot een boodschap of misschien zelfs een waarschuwing die de schrijver heeft willen overbrengen? Of misschien juist helemaal niet; gewoon een pakkend verhaal?
Boodschap lijkt,mensheid heeft een probleem. We gaan aan ons zelf tenonder, droogte, schaarste, ellende.
Onderneem actie, klimaat, verdeling bevolking, armoede. Zo niet, is dit ons voorland.