8.a Een vraag die op meerdere manieren door het verhaal verweven is, maar de meest opvallende is de keuze van de zaden. Hank en de wetenschappers staan lijnrecht tegenover de keuze van Orly. Snap je de keuzes die beide partijen maken?
Net als Yvette80 ben ik ook van mening dat Hank en Orly eigenlijk aan dezelfde kant staan. Beiden willen alle zaden redden en niet enkel degene die nuttig zijn voor de mens en dus voedsel opleveren. Het feit dat Hank verplicht wordt om keuzes te maken, zorgt ervoor dat hij zichzelf verliest. Hij moet kiezen, maar kan eigenlijk niet. Zelf kan ik me eerder in de keuzes van Orly vinden en zou ik een mix maken. Voeding is uiteraard belangrijk en noodzakelijk maar biodiversiteit is evenzo broodnodig! Net die diversiteit zal er, denk ik, voor zorgen dat ook de natuur en de planten zich zullen aanpassen aan veranderende omstandigheden waardoor er weer nieuwe soorten en rassen ontstaan op natuurlijke wijze.
8.b Een andere morele vraag is het ecologische vraagstuk: redt de mensheid de natuur of kiest hij voor zichzelf? Wat zal het gevolg zijn van de keuze die gemaakt wordt? Vind je dat de auteur deze vraag geloofwaardig in het verhaal heeft verweven?
De mens kiest altijd voor zichzelf als het erop aankomt, wat misschien ook wel een natuurlijke reflex is. Het is echter ook zo dat we als mens niet opkunnen tegen de natuur. Je kunt de natuur niet temmen of aan banden leggen. Alle beslissingen die we tegen de natuur nemen, zullen zich vroeg of laat tegen ons keren! We moeten dus samenwerken met de natuur, voor onszelf zorgen, betekent ook voor de natuur zorgen. Als we in harmonie leven en op het ritme van de natuur, zal de natuur ook ons helpen. Voor mij wordt dit heel duidelijk en geloofwaardig naar voor gebracht in het boek. De auteur toont de verwoestende kracht enerzijds, maar ook tal van prachtige, hoopvolle zaken die mogelijk zijn als mens en natuur samenwerken.