In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Helma.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Terwijl ik aan het haken ben luister ik naar Zonder afscheid van Harlan Coben en Reese Witherspoon. Ik hou van de boeken van Coben die altijd een onverwachte plottwist hebben. Ik moet nog een kleine drie uur luisteren (erg fijn voorgelezen door Audrey Bolder), dus ik ben benieuwd welke twist Coben samen met Witherspoon dit keer heeft bedacht.
Verder ben ik For whom the belle tolls van Jaysea Lynn aan het lezen. Een heerlijke cozy romantasy vol humor en spice. Het speelt zich af in het hiernamaals met allerlei goden en de hel met demonen en natuurlijk alle zielen die na hun overlijden hun opwachting maken bij de poort. Ik vermaak me er kostelijk mee.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen (uitgeluisterd deze keer).
Wat heb ik de laatste weken prachtige boeken gelezen. Laat ik beginnen met Woeste kust van Charlotte McConaghy voor de Hebban leesclub die ik coördineer. Het is een klimaatroman maar tegelijkertijd een liefdesverhaal op meerdere fronten vol geheimen die langzaam geopenbaard worden. Een indrukwekkend verhaal dat zich afspeelt op een geïsoleerd Antarctisch eilend waar je nog even over na blijft denken. Dat geldt ook voor Een leven zo ver van M.L. Stedman, een familieverhaal dat zich afspeelt in de outback van Australië. Waar je in Woeste kust door de beschrijvingen de kou bijna zelf voelt, voel je in Een leven zo ver bijna de immense hitte . Ik mocht het boek vooruitlezen en de auteur ontmoeten tijdens een live leesclub. Ik wist inmiddels dat ze geweldig kon schrijven, maar ze kon ook prachtig vertellen over haar schrijfproces van bijna 15 jaar en haar reizen door Australië. Het boek ligt pas in maart 2026 in de winkels, dus nog even geduld, maar het is echt een boek om naar uit te kijken.
Een ander prachtig boek is de nieuwste roman van Guillaume Van der Stighelen: De aanraking. Ik las zijn eerdere boek Rozeke: een humorvol verhaal over zijn overgrootvader naar wie hij vernoemd. De aanraking is weliswaar een volkomen ander soort boek waarin rouw en tot elkaar komen centraal staan, maar ik heb er net zo van genoten omdat het zo mooi, gevoelvol en liefdevol beschreven is.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Dat is De leesclub van Martin Scherstra. Ik doe zelf graag mee aan leesclubs, dus de titel intrigeert me dan al sowieso. Het verhaal gaat over Baukje, Brecht, Jo en Jitske die qua leftijd, leven, romantiek en persoonlijkheid enorm van elkaar verschillen. Toch zijn ze goede vriendinnen. Hun liefde voor lezen verbindt hen en ze hebben een leesclubje opgericht om hun hobby te delen en de verveling buiten de deur te houden – al wordt er tijdens die avondjes ook genoeg gekletst. Ze bieden elkaar vaak advies, troost en een luisterend oor.
Het boek dat de leesclub momenteel bespreekt, is 'Liefdeseiland' van Claire Vecht. De romantiek spat van de pagina’s en dat zet de vrouwen aan het denken: wanneer hebben zij zich voor het laatst zo gevoeld? Wat ze niet weten, is dat Claire een pseudoniem gebruikt en in werkelijkheid een stuk dichter bij hen staat dan zij denken.
Leuk om te weten is misschien dat Martin Scherstra zelf ook onder een pseudoniem schrijft. Als Fleur van Ingen heeft hij al rond de 20 liefdesromans voor de Bouquet-reeks geschreven.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Dat wordt weer een boek over een lees/boekenclub: De boekenclub voor dwarse huisvrouwen van Marie Bostwick. Het boek is vanaf 18 december verkrijgbaar en het belooft een hartverwarmende reis door de jaren ’60 vol humor en nostalgie. Vier ontevreden huisvrouwen zijn hun alledaagse leventjes in een Amerikaanse suburb spuugzat. Terwijl de wereld om hen heen razendsnel verandert, hebben de vrouwen het gevoel stil te staan. Wanneer wordt het tijd voor hun eigen dromen?
Om de sleur te doorbreken besluiten ze een boekenclub te beginnen. Al lezend en pratend leren de vier vrouwen hoe ze door de kracht van boeken én van vriendschap de koers van hun leven kunnen bepalen. Marie Bostwick weet als geen ander de tijdgeest op papier te vangen en dicht daarbij een speciale rol toe aan ‘The Feminine Mystique’ van Betty Friedan, het baanbrekende boek dat een generatie vrouwen wist te inspireren en aan te zetten tot actie. Het boek staat in ieder geval al op mijn WIL-lijst.
Never judge a book by its cover – kies jij een boek wel of niet uit op de omslag?
Ik ben er wel gevoelig voor. De boeken die ik oppak in de boekwinkel zijn wel de boeken met een voor mij intrigerende cover. Maar toch lees ik ook vaak boeken die ik op basis van de cover niet zou hebben gelezen, maar die ik kies door recensies van mensen van wie ik weet dat ze van dezelfde soort boeken als ik houden. Het zelfde geldt eigenlijk voor leesclubs. Daarvoor lees ik vaak boeken die ik waarschijnlijk zelf niet zo snel opgepakt zou hebben, maar die me (bijna) altijd weten te verrassen.
Laat jij je weleens verleiden tot het kopen van een boek, enkel en alleen door de cover?
Klik hier om terug te keren naar de startpagina van Fabulous Feelgood