3.a Hoe zou je de schrijfstijl van Guillaume Van der Stighelen omschrijven?
Van der Stighelen schrijft in een rustige, soms bijna poëtische stijl. Hij schrijft in relatief korte zinnen en in gewone taal zonder moeilijke woorden. Ik dacht vaak: hij heeft het adagium "less is more" goed in gedachten gehouden. Ik heb het gevoel dat hij goed heeft nagedacht over wat en hoe hij zijn verhaal wil vertellen en gekozen heeft om dit zo puur en zuiver mogelijk te vertellen, zonder overbodige balast of fraaie tierlantijntjes. Daardoor lijkt het soms ook dat sommige zaken nietbuitgesproken zijn. Ik vind zijn schrijfstijl bijna elegant.
Dat het verhaal in een uitgepuurde taal werd verteld, in combinatie met het ik-vertelperspectief, maakte dat ik nog meer en beter begreep hoe Marthe is, denkt, voelt. In dat opzicht lijkt ook de taal en stijl het verhaal te dienen.
Ik heb ook heel veel zinnen waar ik intens van genoten heb omdat ze zo mooi zijn.
3.b Vond je de schrijfstijl prettig lezen of had je misschien door bijvoorbeeld woordgebruik moeite om in het verhaal te komen?
Zoals net gezegd heb ik alleen maar genoten van zijn (poëtische) schrijfstijl. Ik heb zo veel prachtige zinnen gelezen. Vaak heb ik stukjes opnieuw gelezen, gewoon om de taal en de stijl te proeven, de woorden en zinnen echt binnen te laten komen en er gewoon aan te genieten.
Ook dat het verhaal in een uitgepuurde taal werd verteld, vond ik heel fijn om te lezen. Ik zat net daardoor onmiddellijk in het verhaal.