De lijst met onze vijftig mooiste boeken wordt een boekenplank zodra de nieuwe Hebban-website gelanceerd wordt. Het ideale moment om nog even stil staan bij het overzicht waar we jarenlang zo op gezwoegd hebben. Want hé, het was echt niet evident om al die boeken in de juiste volgorde in die lijst te krijgen.
Helemaal in het begin (2018), toen deze toplijst nog top 25 heette, stonden er slechts vijf thrillers in mijn lijst, en dat was niet wat velen verwacht hadden. Hoewel ik al best lang meer thrillers lees dan welk genre ook, zijn het niet die boeken die me het vaakst overdonderen en me jarenlang bijblijven. Nee, die eer is weggelegd voor literaire pareltjes, vaak uit het hoge Noorden. Dat laatste ligt dan weer wel in de lijn der verwachtingen. Ik wist meteen vrij goed welke boeken een plaatsje in de lijst verdienden, en hoewel er in de jaren erop telkens een handvol boeken sneuvelden, bleven de hogere regionen quasi onaangeraakt.
Ik ben een mainstream lezer, ik lees voornamelijk wat populair en gekend is. Deze week kwam ik trouwens voor het eerst een paar keer het woord ‘trendlezer’ tegen, misschien is dat wel een goede Nederlandse vertaling? Hoe dan ook, ik vermoed daarom dat veel van mijn favorieten in de Hebban 1000 staan, al heb ik het nooit gecheckt. Nu dit jaar alle door Hebban’ers genomineerde titels evenveel gewicht gaan krijgen bij het samenstellen van de nieuwe lijst, zou er wel eens een aardverschuiving kunnen plaatsvinden. Of niet, we gaan het beleven.
Volgend jaar ben ik van plan om een aantal van mijn favorieten per genre in een apart artikel onder te brengen, met een woordje uitleg erbij, daar ben ik nog niet helemaal uit. Voorlopig is de lijst hieronder een exacte kopie van die op de website, met zijn beperkingen (zo kon ik bijvoorbeeld alle Harry Potters op één plek kwijt, terwijl ik er voor de Björnstad-trilogie drie nodig had).
Mijn vraag aan jullie: Hoeveel van mijn 50 mooiste boeken zullen op 31 december een plekje in de nieuwe Hebban 1000 veroverd hebben? Wie doet er een gok?
Wie het exact weet te voorspellen, verdient mijn eeuwige respect en mag een boek kiezen dat ik dan volgend jaar zal lezen (en waarover ik natuurlijk verslag zal uitbrengen). Wie weet zijn er zelfs mensen die willen meelezen, dus gok en kies goed! Oh ja, nog even dit: hieronder zien jullie 28 x literatuur, 13 x thriller, 7 x ya/jeugd, 1 x scifi en 1 x non-fictie.
Edit/toevoeging: Ik heb twee verzamelboxen in de lijst staan (De Millennium-trilogie op 4 en alle Harry Potters op 7). Sowieso zullen veel (alle) delen van die series in de grote lijst komen te staan, dus die beide series krijgen sowieso één streepje wanneer ik eind van de maand ga tellen.
- De halfbroer - Lars Saabye Christensen (lit)
- Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? - Johan Harstad (lit)
- Het achtste leven (voor Brilka) - Nino Haratischwili (lit)
- De Millennium trilogie - Stieg Larsson (thriller)
- De stam van de holenbeer - Jean M. Auel (lit)
- 22-11-1963 - Stephen King (thriller)
- Ik ben Pelgrim - Terry Hayes (thriller)
- De boekendief - Markus Zusak Martin Zusak (lit)
- Harry Potter 20 jaar box 7 delen - J.K. Rowling (ya/jeugd)
- Het kleine meisje van meneer Linh - Philippe Claudel (lit)
- Björnstad - Fredrik Backman (lit)
- Wij tegen jullie - Fredrik Backman (lit)
- De winnaars - Fredrik Backman (lit)
- De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne (lit)
- De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje - Jonas Jonasson (lit)
- De erfenis van Fontanelli - Andreas Eschbach (thriller)
- Oom Petros en het vermoeden van Goldbach - Apostolos Doxiadis (lit)
- De zelfmoordclub - Arto Paasilinna (lit)
- Italiaanse schoenen - Henning Mankell (lit)
- Er stromen rivieren in de lucht - Elif Shafak (lit)
- Project Hail Mary - Andy Weir (sff)
- Ster van het Noorden - D.B. John (thriller)
- Als alles gedoofd is - Marie Vareille (lit)
- De verborgen geschiedenis - Donna Tartt (lit)
- Ons huis staat in brand - Greta Thunberg (non-fictie)
- De Hongerspelen - Suzanne Collins (ya/jeugd)
- De test - Joelle Charbonneau (ya/jeugd)
- Het mysterie van kamer 622 - Joël Dicker (lit)
- Midzomermoord - Henning Mankell (thriller)
- De leugenhuistrilogie - Anne B. Ragde (lit)
- Executie - Kazuaki Takano (thriller)
- Bloedbroers - Stefan Thunberg Anders Roslund (thriller)
- Made in Sweden - Stefan Thunberg Anders Roslund (thriller)
- Wees onzichtbaar - Murat Isik (lit)
- Hars - Ane Riel (lit)
- De zeven zussen - Lucinda Riley (lit)
- De wereld volgens Garp - John Irving (lit)
- Gejaagd door de wind - Margaret Mitchell (lit)
- De dochter van de nazi - Louise Fein (lit)
- Melkbloed - Clara Weiss (thriller)
- Runa - Vera Buck (thriller)
- Ze weten niet wat ze doen - Jussi Valtonen (lit)
- De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón (lit)
- De kraanvogels vliegen naar het zuiden - Lisa Ridzén (lit)
- Apotheose - Andreas Gruber (thriller)
- Koorts - Deon Meyer (thriller)
- Kruistocht in spijkerbroek - Thea Beckman (ya/jeugd)
- Koning van Katoren - Jan Terlouw (ya/jeugd)
- De brief voor de koning - Tonke Dragt (ya/jeugd)
- De Zevensprong - Tonke Dragt (ya/jeugd)
Succes!

Naar de inhoudstafel van 'Met mijn neus in de boeken'