Eerst zelf mijn antwoord geven, en dan lees ik die van jullie, benieuwd of ik daarna overeenkomsten zie.
A) De cover intrigeerde me: een jongedame: gezicht niet helemaal zichtbaar zodat de aandacht naar het juweel trekt: zou dat het wonder zijn? en draagt ze nou een mantel en een hoed? Dus het is een wat bemiddelde jongedame? Maar dan de tekst eronder: Ingemetseld? Levend? Vrijwillig? Wat moest er dan verborgen blijven? En hoe zou zij dat dan kunnen onthullen? En goh, een bemiddeld iemand laat zich toch niet inmetselen? Is dit die dame wel? Dat zorgt er zeker voor dat er ook gekeken gaat worden naar de beschrijving op de achterflap.
B) Deze cover ben ik niet eerder tegengekomen, maar nu ik het weet vind ik het een raar gedoe, dat is net zoiets als een boek opnieuw uitbrengen met een andere titel, maar dan met omgekeerde werking: Opnieuw uitbrengen met andere titel is misleidend omdat de lezer/koper dan getruckt word om 2x hetzelfde aan te schaffen wanneer diegene niet alert genoeg is, of wanneer een gever het aan iemand geeft omdat die weet dat de ontvanger graag die auteur leest en denkt dat die nog onbekend is.
Dezelfde cover is misleidend omdat de lezer er dan overheen kijkt omdat de cover herkend wordt en zonder zorgvuldiger te kijken denkt: die ken ik al. Dus eigenlijk worden hierbij beide auteurs benadeeld, en blijkbaar ook beide uitgeverijen dus wie die beslissing bij de uitgever heeft gemaakt snijd zichzelf in de vingers, of heeft niet voldoende research gedaan. Slechte zaak dus..