Moby Dick. Angstgegner. DNF. Je kunt er nog zoveel namen aan geven, gelezen raakt het daardoor niet. De Avonden blijft een niet-uitgelezen boek voor mij. Of bleef, hoop ik eigenlijk over anderhalve week te kunnen zeggen. Want ik ga deze klassieker van de Nederlandse literatuur een tweede kans geven. Door de roman van Gerard Reve in het ritme van de verteltijd te lezen, hoop ik hem alsnog te bedwingen.
Handdoek of triomf: Avond aan avond ‘De Avonden’
Eigenlijk moet ik het gewoon een niet-gelezen boek noemen. Want de drie of vier pagina’s die ik er als tiener doorheen worstelde, mogen geen naam hebben. De kloof tussen De Avonden en een zestienjarige wiebelpuber met te veel energie én strak leeslijst-schema bleek onoverbrugbaar. Saai, doei, jammer dan, NEXT!
Vorige jaar schreef de crew een artikel over je recht als lezer om een boek níet uit te lezen. Met daarbij natuurlijk de nodige voorbeelden als bemoediging - je bent écht niet alleen - voor je eigen niet uitgelezen ellendelingen, je Did Not Finish - DNF’s. En ja wel hoor, hoe kon het ook anders: daar was ‘ie weer! De Avonden.
Naast bijval kreeg ik natuurlijk - want zo zit onze fijne en gezellige community nu eenmaal in elkaar - vooral ook de nodige tips en adviezen hoe ik De Avonden wél zou kunnen lezen:
En ook deze week nog, toen ik gewag maakte van dit projectje, moedigden @Els Lens en @Antepant me aan.
De truc om De Avonden alsnog te lezen is dus om hem op te pakken in harmonie met het seizoen: ‘een winterverhaal’ is misschien niet voor niets de ondertitel. En liever zelfs dus om het te lezen in het ritme van de verteltijd. De roman start op 22 december. Om deze tips alras op te volgen en het gewraakte boek van Reve vorig jaar nog op te pakken, was me wat te snel. Ik had een aanloopje nodig. Inmiddels ligt het nu al een tijdje op mn leestafel te chambreren en ben ik er klaar voor … denk ik dan. Dus @pirayaani, @ine, @Gigi Leestgraag en @Carl : dank voor jullie tips en support van vorig jaar, ik ga ervoor!
Voor iedere avond staat vanaf vanavond een nieuw hoofdstuk op het menu. Als stok achter de deur en ter motivatie zal ik de ochtend na het lezen mn best doen in korte reactie-berichten [Let op: in die reacties staan spoilers voor wie het nog niet las!!!] hier mn ervaringen te omschrijven en te delen. Om de kerstdis voor iedereen gezellig en veilig te stellen start ik twee dagen eerder en zal na de kerst stipt in het ritme vallen:
Verteltijd van De Avonden -> Mijn leesavonden:
Hoofdstuk 1: 22 december -> 20 december
Hoofdstuk 2: 23 december -> 21 december
Hoofdstuk 3: 24 december -> 22 december
Hoofdstuk 4: 25 december -> 23 december
Hoofdstuk 5: 26 december -> 24 december
Hoofdstuk 6: 27 december - > 27 december
Hoofdstuk 7: 28 december -> 28 december
Hoofdstuk 8: 29 december -> 29 december
Hoofdstuk 9: 30 december -> 30 december
Hoofdstuk 10: 31 december (en een paar uurtjes 1 januari) -> 31 december

Moby Dick, DNF … de handdoek werpen of de zoete smaak van triomf …
Ave lectures, morituri te salutant!