Dit was mijn eerste ervaring met de leesclubs en het smaakt absoluut naar meer! Heel fijn om aan de hand van de vragen na te kaarten en stil te staan bij het verhaal, zeker bij een boek die wel wat snaren raakt. Bij deze daarom hartelijk dank aan alle leden en zeker aan Helma. De vragen waren uitstekend en speelden perfect in op alle thema’s en elementen van het boek.
De grote vraag die ik had, nl. vanwaar de grote afstand komt tussen Fenn en haar vader, werd al aangekaart bij een van de vragen.
Iets anders wat bij mij nog blijft hangen, is de dood van Rowan op het einde. Dat ze stierf, heeft me wel geschokt en geraakt. Vlak na het uitlezen had ik het daar echt moeilijk mee. Nu, na het reflecteren in de leesclub, is het gezakt en denk ik dat het misschien toch wel passend is. De manier waarop ze sterft en Claire die haar begeleidt, is wel heel mooi. Een feelgood einde waarbij ze bleef leven, had het hele verhaal misschien minder geloofwaardig gemaakt.
Bij sommige vragen bleek dat er nog leden zijn die geschokt waren door haar dood.
Dus bij deze nog een vraag voor iedereen:
Hoe denken jullie nu over de dood van Rowan als afsluiter van het boek?