2A) Volgens de google AI is historische fictie het volgende: ik moet wel bij voorbaat zeggen dat ik altijd wel kritisch ben op die zoekresultaten hoor 😉
Historische fictie is een literair genre waarbij verhalen zich afspelen in het verleden, waarbij historische feiten, settings en culturele details worden gecombineerd met fictieve personages, dialogen en plots om een meeslepende leeservaring te creëren die zowel vermakelijk als educatief is. Het doel is om lezers een inkijkje te geven in een specifieke historische periode, met een mix van werkelijke gebeurtenissen en verzonnen avonturen, waardoor geschiedenis tot leven komt.
Op zich kan ik me in die beschrijving wel vinden, literair neem ik wel met een korreltje zout. Ook vind ik het niet heel erg als het verhaal niet helemaal historisch correct is, het is tenslotte fictie dus de auteur kan zich vrijheden veroorloven, maar wat ik wel belangrijk vind: het moet geloofwaardig zijn, dus dat je je echt kan plaatsen in de setting zoals je het ook geleerd hebt in de geschiedenislessen of waar je je kennis al eerder hebt opgedaan.
Ook vind ik het leuk wanneer ook al zijn de meeste personages wellicht fictief dat er dan wel ook werkelijke personen en gebeurtenissen uit die tijd dan gebeuren of aan de zijlijn aangestipt worden, zodat je daadwerkelijk het idee hebt in die tijd rond te zwerven.
2B) Dat er in Groningen inderdaad een kerk is waar in die tijd sprake was van recluses die zich lieten inmetselen en dat de lezer dan dan ook de uitleg over krijgt over het hoe en waarom, de gedachte erachter dat dat gedaan werd. ook verwacht ik dan meer inzicht te krijgen hoe het leven in de 13e eeuw was. Vaak spelen verhalen zich af in latere eeuwen waar meer over bekend is. En vooral ook dat het verhaal mij zal meegrijpen.