a. Het is waar dat Hans de rol van de sterkste op zich neemt, hij zorgt ervoor dat ze met haar lichaam leert leven. Door hem begint Marthe eindelijke terug te eten, want ze krijgt het gevoel dat haar lichaam wordt begeert, dat het nog niet zo erg is. In plaats van dat hij als vriend voor haar opkwam bij pesterijen, maakte zij zijn huiswerk. Op die manier was het een win-win-situatie voor hen beide. Alleen… Marthe blijft op die manier emotioneel afhankelijk van hem. Ze heeft hem nodig, ze denkt dat ze niet zonder hem kan, dat hij haar held is. Een 'enorme' ongelijkwaardigheid is in mijn ogen een beetje overdreven, maar het is wel zo dat hij haar leven gaat bepalen. Ze mag nog heel weinig kiezen en wil ook weinig kiezen op dat moment, want ze legt haar volle vertrouwen en ziel in zijn handen. Ik denk dat Hans dit ook niet volledig doorhad… Hij wilde waarschijnlijk ook het beste voor haar. Het is alleen jammer om te lezen dat hij zo weinig rekening houdt met de emoties van Marthe, dan had hij kunnen weten dat Marthe niet achter al zijn keuzes stond.
b. Dat is waar. Ik vermeld het bijna letterlijk hierboven. Alleen ze beseffen dit beide niet, Marthe komt eigenlijk pas tot die conclusie na zijn dood.
c. Klopt, ze was onstabiel en ze ziet terug een kans op een stabiele omgeving. Ze heeft het gevoel dat hij haar leven beter heeft gemaakt, misschien zelfs gered. Daarom gaf ze altijd toe aan Hans, zijn keuzes waren de goede keuzes (ook al wringde die keuzes soms bij haar).
d. Goh… Ik zou waar en onwaar zeggen. Het zou goed kunnen dat de redding van Robin een gevolg is op haar eigen redding. Je reageert vaak op situaties vanuit je ervaringen in het verleden. Onbewust zal ze misschien zo hebben gereageerd, omdat ze zelf ook iemand nodig heeft gehad om haar te redden (wat hielp), dus waarom zou zij die persoon dan niet kunnen zijn voor Robin? Alleen is er wel een duidelijk verschil tussen de 'reddingen'. Marthe werd welliswaar opgeslokt door haar redder, kreeg geen eigen keuzes meer, terwijl Marthe de vrijheid blijft geven aan Robin. Zij wilde niet het stuur overnemen in het leven van Robin, ze wilde hem zelf keuzes laten maken, belangrijke keuzes. Dit is wel een duidelijk verschil, misschien ook omdat ze beseft dat Hans haar leven zo onder controle hield. Er zijn toch wel wat verschillen met haar 'redding', vandaar dat ik toch eerder denk dat normale reactie is op de verslaving van je kind. Ze wilde waarschijnlijk een andere aanpak proberen, een aanpak waar niemand anders, inclusief Hans, achter zou staan. Wie weet is het ook uit verzet tegen Hans, om te laten zien dat ze haar eigen keuzes terug kan maken? In elk geval, ik ben er wel van overtuigd dat ze er minder heeft over geredeneerd, gezien haar positie. Het zou kunnen in mijn ogen, maar het zou ook een logische reactie kunnen zijn op de verslaving van je kind.