Enige tijd geleden las ik een fotoboek over tatoeages maar vond ik het wat eentonig. Onze bib had nog een andere in de rekken liggen. Birgit Krols nam voor dit boek de editoriale werken op zich terwijl de foto’s van Corbis en Dreamstime zijn. Dit zijn beide archiefsites waarop je foto’s kan kopen om te gebruiken. Wat voor Birgit een huzarenstukje zal geweest zijn om te selecteren.
Tatoeages waren vroeger iets voor bendeleden of gevangenen maar tegenwoordig is het meer sociaal aanvaard dat iemand met een hogere functie tatoeages heeft. Soms wordt wel nog eens gevraagd om ze enkel te plaatsen op plekken die verborgen kunnen worden. Zelf heb ik er geen staan maar zie het wel graag op een ander.
Krols heeft in dit boek , ik schat een 300tal, foto’s geselecteerd waar gelukkig deze keer wel veel variatie inzit. Van teksten tot tekeningen, kleurloos of veel kleur, alles is wel aanwezig. Soms in combinatie met piercings.
Naast de inleiding bevat dit boek niets van tekst, de beelden spreken voor zich. De meeste foto’s hebben niet enkel aandacht voor de afbeeldingen maar ook voor de persoon waarop ze staan.
Dat maakte het voor mij ook aangenamer om dit boek te gaan bekijken.
Uit de beelden valt duidelijk op te maken dat het hier gaat over oudere beelden en nieuwere. Dit geeft misschien ook wat de evolutie weer in het tatoeëren.
Blij dat ik dit boek zien liggen had, en nu heb ik genoeg gezien om even zonder boeken over dit thema te kunnen.
En nee, nog steeds laat ik zelf geen tatoeages plaatsen.