Het is bijna het einde van het jaar en dat betekent een tijd van terugblikken, maar ook van vooruitblikken. En eerlijk gezegd moet ik dat laatste toch even doen, al kan een korte terugblik niet uitblijven.
Halverwege het jaar werd ik verrast met het nieuws van Hebban dat er een gloednieuw forum gelanceerd was. Ik wist van niets, maar nieuwsgierig als ik ben registreerde ik mij direct. In het begin was het rustig, want iedereen moest nog wennen en vanaf nul beginnen. Omdat mijn Hebban spot wel verloren zou gaan, besloot ik zo zachtjes aan mijn blogs van 2025 te kopiëren naar een blog op het forum. Inmiddels is dat gebeurt en zijn we bijna een half jaar verder.
Als ik voor mijzelf de balans op moet maken, weet ik niet zo goed waar ik nu sta op het forum en met de andere vernieuwingen die Hebban nog zal ondergaan. Nee, het forum zit totaal nog niet in mijn systeem en ik vergeet het dan ook te checken. Tot nu toe plaats ik hier alleen mijn maandelijkse leesoverzichten en lees ik die van anderen, die ik op Hebban ook al volgde. Voor de rest doe ik (nog) niets met het forum. Oké oké, hier en daar eens op een topic reageren. Wat ik lastig vind is dat alles tot nu toe behoorlijk gefragmenteerd is (en zal raken) en ik zie deze strubbeling ook terug bij anderen. Een logisch gevolg is dat ik leesinspiratie mis en dat de boeken die mijn interesse wekken en die ik lees niet tot nauwelijks meer hun plekje hebben gevonden op Hebban. Meer op sociale media en (internationale) boekenblogs. Ik kan mijn draai totaal nog niet vinden en haal weinig motivatie uit het forum. Laat ik een ding heel duidelijk maken, dit is niemand z’n schuld. Niet van de crew die keihard werkt om Hebban opnieuw vorm te geven, noch die van de lezers die wel hun plekje op het forum hebben weten te vinden. Zoveel mensen, zoveel verschillende leessmaken en dat is helemaal oké.
‘Ja maar Laurie, wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?’ In het kort: ik ben aan het twijfelen over mijn blog hier op het forum. Ik merk zelf dat ik er echt aan moet denken iets te plaatsen en dat ik het alsnog vergeet. Ik maak dit jaar wel netjes af, inclusief een favorietenlijstje van 2025, maar wat ik ermee ga doen in 2026 is nog onzeker. Hebban na al die mooie jaren, spots en leesclubs verlaten voelt ook weer zo vreemd.
Dus, ja, zomaar wat overpeinzingen deze tweede kerstdag.