De EdgeZero bundel is ondertussen uitgelezen. Dit was de tiende editie. Ik heb hem ieder jaar uitvoerig gerecenseerd, maar omdat hij nu niet op Hebban te vinden is, en ik geen zin heb in de vermelde "2 tot 4 weken verwerkingstijd" bij het invoeren, heb ik besloten dat dit jaar voor het eerst niet te doen. Ik hou het bij een paar korte impressies hier.
Elk jaar quoteer ik de verhalen apart en neem vervolgens het gemiddelde, en dat ligt altijd wel in de buurt van 4 sterren. Dit jaar 3,39. Minder echt heel goede of originele verhalen dit jaar, wil dat zeggen, meer verhalen die ik gewoontjes of niet goed vond. Opvallend veel historische speculatieve fictie dit keer, hetzij in een alternatieve realiteit, of met een bovennatuurlijk element erin. Het aantal fantasy was eerder laag.
Geen vijfsterrenverhalen, maar wel drie die ik 4,5 sterren waard vond:
- Telecratie van Finn Audenaert, over een presidentsverkiezing die via een tv-spelshow wordt georganiseerd. Deed me denken aan Vlucht naar de top of De marathon van Stephen King. Gezien de toenemende mate van achterlijkheid bij het menselijk ras, zie ik het ooit nog wel een keer echt gebeuren.
- Van der Decken Redux van Eowen Valk & Mike Jansen. Dat is een verhaal over een oud VOC-schip dat begin twintigste eeuw gerestaureerd is maar dat een bepaalde zeeslag uit het verleden niet van zich heeft af kunnen schudden. Heel gedetailleerde achtergrond, absoluut lezenswaard.
- Wolkenzoon van F.P.G. Camerman. Ik keek uit naar dit korte verhaal omdat ik de Aden-serie van Camerman erg goed vind en ik wilde wel eens weten of hij ook goede kortverhalen kon schrijven. Dit verhaal, waarin een variant op de futuristische technologie van het kopiëren van de hele persoonlijkheid van een mens naar een computer wordt gebruikt, weet daar een originele menselijke draai aan te geven. Heel leuk.
Om af te ronden een overzicht van de 10 (van de 27) verhalen die ik minstens vier sterren waard vond:
- Pan Robinson – De draad kwijt (4 sterren)
- Alexander Verbeek-van den Toren – Bushalte (4 sterren)
- Maarten Luikhoven & Mike Jansen – Winterval (4 sterren)
- Erwin Colson Thimister – Quantumdochter (4 sterren)
- Ruben De Baerdemaeker – Manjit (4 sterren)
- F.P.G. Camerman – Wolkenzoon (4,5 sterren)
- Johan Klein Haneveld – De plant ziet je wel (4 sterren) --> heeft me aan het googelen gezet achteraf naar mimicry bij planten, heel boeiend
- Finn Audenaert – Telecratie (4,5 sterren)
- Maarten Luikhoven – Paradies Verloren (4 sterren)
- Charles van Wettum – De wondere wereld van onze bijen (4 sterren) --> akelig, en ik vrees dat het maar een kwestie van tijd is voor iets dergelijks realiteit wordt. Dit keer niet vanwege de achterlijkheid van het menselijk ras, maar vanwege de arrogantie ervan en de overschatting van ons eigen intellect.
- Eowen Valk & Mike Jansen – Van der Decken Redux (4,5 sterren)