Jolande In 2026 duik ik natuurlijk weer in mijn eigen kast om daar allerlei moois uit op te diepen. Er wachten er nog veel meer dan 26, maar ik ben van plan er (in ieder geval) 26 te gaan lezen. Welke dat gaan zijn staat nog helemaal niet vast. Maar… Ik verwacht dat er veel Engelstalig tussen gaat zitten . Niet alleen van Amerikaanse en Britse schrijvers, maar ook van schrijvers van elders in Engelssprekend gebied. Ook wachten er nog enkele mooie werken van Nederlandse en Vlaamse schrijvers. Mijn zoektocht naar liefde voor het Nederlandse boek zet ik natuurlijk ook in het nieuwe jaar gewoon voort, al moet ik erbij zeggen dat ik inmiddels na bijna 200 boeken al wel ontdekt hebt dat ook de Nederlandstalige literatuur/roman genoeg te bieden heeft. Ik heb nog niet bij elk van mijn levensjaren een mooi boek gelezen dus er zal vast ook het één en ander van voor 2000 voorbij komen. De vinkjes van de officieuze HRC checklist wil ik allemaal afvinken. Daarvoor zal ik waarschijnlijk wel iets geschikts vinden in één van de boekenkasten of boekendozen in huis. En natuurlijk zal er hier en daar ook een dichtbundel of een kinderboek voorbij komen. Kortom, het wordt vast weer een heerlijk LUEK jaar. De tweede 26?
Daf* Dat klinkt fijn! Ik heb mijn kast een beetje herschikt en ook genoeg Lueks in de kast aangetroffen. Ik ben benieuwd welke ik ga lezen; ik heb nog geen vastomlijnde plannen. Eerst twee bieb-boeken en een gekeend boek van een vriendin,
Jolande Daf* ik heb ook nog wat biebboeken af te ronden. Zojuist heb ik er één van uitgelezen; nu nog twee te gaan. Daarna duik ik in de kast.
MaesInge Het is altijd een kunst om met minder LUEK boeken het jaar te eindigen dan het jaar ervoor. Ik heb de laatste maand meer boeken gekregen dan ik verwacht had (meer dan 12) en dan zelf ook nog 3 boeken gekocht waardoor dat deze keer helemaal niet gelukt is 😅 Maar het totale aantal is wel realistischer dan bij veel anderen. Met 51 LUEK boeken start ik het nieuwe jaar. En het doel blijft eenvoudig: 2027 starten met een lager aantal. Ik volg je posts op dit forum met veel plezier verder in het nieuwe jaar.
Kelvin MaesInge met minder LUEK boeken het jaar te eindigen dan het jaar ervoor. De laatste keer dat dat me is gelukt is heel lang geleden. Ergens toen ik nog op de middelbare school zat. Daarna ben ik steeds meer gaan lezen en boeken gaan kopen.
Jolande Kelvin Ik ga dit jaar toch weer een poging wagen, want bij mij mogen het echt wel wat minder LUEKs worden.
Jolande Uit The Kopano Matlwa Collection las ik het eerste boek: Coconut. Het boek bestaat uit twee delen. Zowel in het eerste als in het tweede deel van het boek volg je als lezer een jong meisje (rond de 18) in Zuid-Afrika. Het boek beslaat slechts één dag, maar omdat je als lezer ook hun gedachten en herinneringen meekrijgt, ontstaat een gelaagd beeld van de personages. De twee meisjes hebben geheel andere achtergronden, maar één ding gemeen: ze zijn niet wit.
Kelvin Jolande Heeft ook met het weer te maken. De langste afstand die ik dit jaar heb afgelegd is van zolder naar beneden🙂
Jolande Kelvin ik hoop dat jouw actieradius inmiddels weer wat gegroeid is. Het is echt prachtig buiten.
Jolande Van Boekfest nam ik een gesigneerd exemplaar van 'Mensen als zonnen en mensen als manen' van Xillan Macrooy mee. Een dapper, kwetsbaar en belangrijk debuut over opgroeien als queer jongen in Suriname
Kelvin Jolande Wat prachtig zeg, Al binnen een minuut onderuit gegaan. Ik ben naar een kleine buurtsuper gelopen om wat boodschappen te halen en daarna snel naar huis. Dit weer is leuk voor een foto, maar niet in de praktijk. De kou is nu niet het grootste probleem.
Jolande Bij ons in de bibliotheek hebben ze prachtige (vaak prijswinnende) Engelse Young Adults. Helaas lijken deze boeken vaak de doelgroep niet te bereiken, waardoor ze nog in zeer mooie staat bij de afgeschreven boeken belanden. Daar vind ik ze dan nogal eens en besluit dat ze her verdienen gelezen te worden. Zo ook mijn derde LUEK van dit jaar. The Crossing van Manjeet Mann. https://www.goodreads.com/book/show/55371169-the-crossing?ref=nav_sb_ss_1_17 Dit boek is een prachtige YA op rijm. Met als thema's o.a. rouw, vluchtelingen en verwantschap.
Kelvin Jolande Engelse Young Adults Hier staan vooral de vertalingen. De Engelse boeken worden ook wel gelezen, maar niet heel veel. Ik vind deze boeken veel leuker dan degene die ik las op de middelbare school. In de eerste jaren op de middelbare school leverde ik alleen maar online boekverslagen in van titels waar ik me 'te oud' voor voelde, ik zat immers al op de middelbare school.
Kelvin Jolande Dat viel gelukkig mee, ik heb het erger meegemaakt en ook erger gezien bij anderen. Voorlopig vermaak ik me thuis wel, genoeg om te kijken en te lezen.
Jolanda Wouters Mijn eerste luek las ik uit: Schaduwzuster van Rachel van Charante. Nu verder in de 2e Kofferverhalen over de koffers met bijbehorend migratieverhaal, die liggen in museum Fenix in Rotterdam.
Jolanda Wouters Jolande Ja, en ook al halverwege in mijn 2e, dunne, LUEKERD. Dus als dit zo door gaat…. Ik heb er nog genoeg.
Jolande Mijn vierde LUEK is inmiddels ook gelezen. Ik las "De eilandboeken' van Vonne van der Meer, waarin de drie boeken gebundeld zijn waarin zij steeds over een ander gezelschap vertelt dat vakantie houdt in het huisje De Duinroos op Vlieland. Het is mooi hoe ze de verhalen weet te verbinden en ook een rode draad aanhoudt in het boek. Maar het is er wel één die ik verder laat zwerven via de minibiebs in ons dorp.
Kelvin Jolande Ik heb die ook alle 3 gelezen in een ver verleden. De eerste 2 werden verfilmd als Telefilm. Ik heb geen idee of ze nog ergens online te vinden zijn.
Jolande Mijn vijfde LUEK stond al jaren in de kast. The Opposite of Loneliness van Marina Keegan Het is geschreven door een veelbelovend schrijftalent dat op zeer jonge leeftijd overleed in een auto-ongeluk. Haar familie en enkele van haar docenten hebben postuum haar schrijfsels gebundeld. In de inleiding werd gezegd dat het bijzondere aan haar schrijfstijl is dat zij de stem van een jong persoon van haar generatie heeft ipv die van een 40-jarige wat veel studenten blijkbaar doen in hun schrijfsels. Dit maakte dat ik mij in het begin van de bundel verhalen en essays nog niet zo betrokken wist, ik voelde mij zelfs enigszins bejaard. Maar uiteindelijk bleken er toch wel enkele heel goede verhalen die mij aanspraken bij te zitten. Dus al met al toch een goede leeservaring.