Een wat langer blog dan anders deze maand want ik kijk ook wat vooruit naar volgend jaar.
Deze maand heb ik genoten van: If it makes yo happy (Julie Olivia, Engelstalig), een heerlijke feelgood en de epiloog is episch! :-), 4 sterren. Fatsoenlijke mensen stelen olifanten (Peter Hammerback, Nederlandstalig). Dit voormalig HbvdM had ik nog niet gelezen en hoewel het plot ongeloofwaardig is heb ik er mee gelachen en dat is fijn in de donkere maanden, ook 4 sterren. Verder nog 4 sterren voor Truly Devious (Maureen Johnson, Engelstalig) over een meisje op een college op een landgoed waar ooit een moord is gepleegd. Hoewel het einde wel erg open was en ik dus nu deel 2 op mijn WIL heb gezet, vond ik het een leuk en origineel detective/academia boek.
Serieuze boek van de maand: De vegetariƫr (Han Kang, Nederlandstalig). Ik heb er enthousiaste verhalen over gehoord maar ik vond dit boek echt vreselijk. Even los van hoe je vegetariƫrs, of eigenlijk veganisten, bejegend, vooral het (seksuele) geweld was erg heftig en ik vond onnodig heftig. Een boek over het mogen beslissen over je eigen lichaam en wat je daarin steekt, pun intended. Het is vrij dun dus ik las het uit maar het was vooral een choquerende ervaring ipv een boek dat je meeneemt in de gedachten en karakter van de hoofdpersoon, en je zo wat leert of laat verbazen. Maar waarschijnlijk heb ik een diepere laag gemist.
Op naar 2026, ik kijk erg uit naar een nieuw leesjaar. Ik heb het voornemen om een heel wat challenges mee te doen, ik heb al gezien dat er een aantal zijn met een mooie lijst boeken. Ik doe weer mee aan de favorieten van hebbanisten van @La vida es bella Leesliefde / In 2026 elkaars favorieten van 2025 lezen (app VMTAD) - Hebban Forum. En ik doe voor het eerst mee aan de OHRC Inhoudsopgave: officieuze HRC checklist 2026 - Hebban Forum.
Daarnaast start ook nog een challenge voor mezelf. In navolging van de serieuze boeken dit jaar, ga ik in 2026 klassiekers lezen. Ik merkte namelijk dat ik er daarvan heel wat nog niet gelezen heb, of tijdens mijn 'je moet lezen voor je lijst periode' en dat het toen minder ontspannen was. Sommige gaan dus op herhaling, sommige zijn voor mij nieuw. Ik zet de challenge op 1 boek, maar ga zelf voor 1 per maand. Doe je mee? De code is DCRMO. Met al die challenges ga ik ook wat combineren, dus Moby Dick is een klassieker die meteen ook geldt voor 'boek met zeedier op de cover' voor de OHRC. Ga je de uitdaging mee aan?
Dan nog een kort lijstje met boeken waar ik naar uitkijk en die in 2026 verschijnen. Al heeft 2025 me wel geleerd dat dat meestal niet zo handig is en een boek dan tegenvalt :-). Maar goed, hier komen ze:
In februari: Deel 2 van KlimaX, C Brugman
In maart: De nieuwe Yann Martel, son of nobody. En het laatste deel van de 'lost Daughters' serie van Soraya Lane.
In mei:; deel 2 van Silver Elite, Broken Dove, D Francis. En het tweede deel in de Walter Nash reeks van D Baldacci, de terugkeer.
Ik wen iedereen een mooie jaarwisseling en een mooi leesjaar!