Het bureau door J.J. Voskuil
Een kwart eeuw geleden ontstond er een hele hype rondom de boeken van Het bureau. Het haalde de voorpagina van de krant. De langst doorlopende hoorspelserie uit de radiogeschiedenis werd gemaakt met maar liefst 475 afleveringen en 192 stemacteurs. Er werd gediscussieerd en ontkend dat het een sleutelroman zou betreffen. Er werd gesproken over Voskuilgekte.
Op 21 januari 1999 kopte het AD met

Om een idee te hebben waar dat allemaal over ging en gaat, kan je meelezen met Meneer Beerta, oftewel Het bureau deel 1. Ook dat beslaat al een 766 bladzijdes. Je krijgt met dat eerste deel een goed idee waar het over gaat. Lees je liever niet ‘slechts een deel van een serie’ en is de hele serie teveel? Kies dan voor Bij nader inzien wat zich voor Het bureau afspeelt.

Maar behalve dat eerste deel is er meer.
2026 is het 100e geboortejaar van Han Voskuil. Een mooie gelegenheid om de gehele serie te lezen. De dagboeken van J.J. Voskuil zouden pas in 2026 vrijkomen voor publicatie. Het liep anders, we zullen het daar nog wel over hebben tijdens onze boekenpraat. In de komende maanden zal ik, liefst met liefhebbers en andere helden, mij buigen over:
Het bureau deel 1; Meneer Beerta
Het bureau deel 2; Vuile handen
Het bureau deel 3; Plankton
Het bureau deel 4; Het A.P. Beerta Instituut
Het bureau deel 5; En ook weemoedigheid
Het bureau deel 6; Afgang
Het bureau deel 7; De dood van Maarten Koning

Op de vooraankondiging kreeg ik al meer reacties dan waar ik op had durven hopen. Ik hoop dat iedereen nog net zo enthousiast is. Lees je mee? Laat het hieronder weten, dan kunnen we snel beginnen.