Een jaar geleden schreef ik een vergelijkbaar blog als deze met mijn leesplannen. Anderen deden dat ook en het was niet per se een slecht idee om dat ook te doen. Ik ging meedoen met meerdere leesclubs, boeken herlezen uit m'n jeugd en series lezen die precies waren opgedeeld in 6 en 12 delen. Dat bleek achteraf niet het beste idee. Met een doel van 100 en het idee om iets minder te gaan lezen, had ik al voor het nieuwe jaar meer dan 60 boeken klaarstaan om te lezen. Waardoor er dus minder ruimte was voor spontane acties of om mee te doen met spontane acties van anderen. Daardoor ben ik ruim over mijn leesdoel gegaan en las ik 135 boeken.
Bovendien wilde ik kraag een mooie rechte lijn in de Hebban app bij het overzicht van mijn gelezen boeken, dat ik elke 3,65 dagen een boek had gelezen. 25 per kwartaal. Uiteindelijk liet ik dat toch maar los na een paar maanden, omdat ik toch al wist dat ik dan in september of oktober al het eindpunt bereikt had.
Ook had ik me al enthousiast aangemeld voor verschillende challenges die andere hadden aangemaakt
LUEK. Omdat ik net als heel veel anderen hier teveel ongelezen boeken heb, besloot ik om ook dit jaar fanatiek mee te doen met 25 uit 25. 25 boeken lezen uit m'n eigen boekenkast. Met meer dan 200 ongelezen titels is dat niet zo heel moeilijk. Wel kwam ik erachter dat het niet het beste idee was om vooraf al de 25 titels in te vullen. Daardoor las ik titels die ik achteraf beter gelijk in een minibieb had kunnen doen. Ook volgend jaar ga ik deze challenge weer doen, maar ik vul de titels nu nog niet in, ook al heb ik al wel een paar pareltjes klaarliggen om te lezen.
Lees elkaars favorieten. Bij het bekijken van de lijst kwam ik al snel een paar titels tegen die ik zelf wilde gaan lezen. Dat werden er gedurende het jaar nog meer en uiteindelijk las ik 11 titels van de lijst. Bij de nieuwe samengestelde lijst zag ik al wat boeken staan om te lezen, maar misschien ook gewoon spontaan iets opzoeken bij de bieb en als het tegenvalt dan kan het gelijk terug.
Nederlandstalige debuten. Ik lees sowieso regelmatig debuten, maar dan vooral in non-fictie. In de meeste gevallen zijn het boeken van journalisten over hun werk of een onderzoek dat ze gedaan hebben. Of een biografie van bijv. een oud-sporter. Uiteindelijk las ik er 13 dit jaar, maar dat hadden er ook heel makkelijk meer kunnen zijn als ik andere boeken voorrang had gegeven bij het lezen.
Verboden boeken. In Nederland zijn er, gelukkig, geen boeken verboden, maar in andere landen is dat helaas anders. Met name in de VS is het niet bepaald geweldig en lijkt het wel kinderen niet mogen weten dat de wereld ook anders is dan dat ze van hun ouders en docenten te horen krijgen. Van deze lijst las ik 2 boeken, maar met zoveel verboden boeken had ik er veel meer kunnen lezen.
Boekenbon challenge. 3 van de 5 genomineerde boeken lezen. Ik had in de zomer al 1 van de boeken gelezen, waardoor ik al snel op 33% zat. Een ander boek was gelijk beschikbaar in de online bieb, wat heel fijn leest van m'n tablet af en ideaal voor een warme lente/zomerdag in de tuin. Ook al word ik dan eerder rood dan bruin.
Dikke pillen. Niet elk boek is geschreven om fijn in de hand te hebben liggen. Met 12 dikke pillen was het idee om elke maand een boek te lezen, lekker overzichtelijk, maar dan werkt de bieb weer niet altijd mee doordat een boek vroeger of later beschikbaar is. Uiteindelijk heb ik er 14 gelezen.
De grootste uitdaging was wel om te blijven lezen in De geschikte jongen. Vol goede moed besloot ik mee te lezen in het e-book. Maar de voortgang in procenten ging verre van snel. Ik had er ook wel echt de hele maand voor nodig. Meerdere keren heb ik nagedacht om te stoppen, maar besloot om door te lezen. Zonder de meelezers was ik waarschijnlijk nooit op het idee gekomen om eraan te beginnen.
Ook komend jaar ga ik weer veel lezen, opnieuw staat de teller vooraf op 100. Ik ga proberen om de HRC checklist te vullen en om 26 LUEK te voltooien. Uiteraard heb ik al wel wat titels die ik wil gaan lezen. Er staat een volle stapel van de bieb klaar, de diverse boekjes die je cadeau krijgt in de boekhandel of gratis kunt ophalen in de bieb en de nieuwste delen in series. Bovendien heb ik al een nieuwe biografie gezien die ik wil gaan lezen. De biografie van Dafne Schippers. In de krochten van het internet is een reportage van de NOS te vinden waarin ik recht de camera kijk, terwijl zij achter me langs loopt na afloop van de sprint. Veel plezier met zoeken😁, alvast 1 hint, toen droeg ik ook al een bril.
1 van de leukste dingen dit jaar op het gebied van boeken was niet per se een fysiek boek, maar de ontmoeting met veel anderen hier op Boekfest in Utrecht waar veel avatars ook een gezicht kregen.