Gelukkig nieuw luisterboekjaar gewenst!
Het is 2026 en we hopen dat iedereen een mooie jaarwisseling heeft gehad. We starten het lees en luisterjaar weer op nul en kijken uit naar wat er aan nieuwe luisterboeken op ons pad gaat komen. Maar voor nu kijken we nog een keer achterom naar de laatste luisterboeken van 2025 en vooruit naar ons eerste luisterboek van 2025 en noemen Helma en Marieke nog hun favoriet van 2025

Vlak voor het einde van 2025 las ik Uit liefde van Rita Spijker uit. Dit gaat over het echtpaar Zelda en Arthur waarbij er bij Arthur kanker wordt geconstateerd. Omdat hij voor alternatieve geneeswijzen kiest, komt hij huwelijk onder druk te staan. Als Arthur dan ook nog een groot geheim met Zelda deelt, lijkt het einde in zicht. Na zijn dood zoekt en vindt Zelda een manier om de gebeurtenissen en plaats te geven.
Het verhaal is rauw, voorzien van alle herkenbare emoties en gebaseerd op ware gebeurtenissen. Prachtig voorgelezen door Marijke Beversluis maakt dit een aanrader van vier sterren.
Na zo'n indringend boek is het altijd even opnieuw landen voor me. Wat pak je dan op? Het werd het nieuwste deel in de serie van Robert Galbraith, De gemerkte man. Hierin krijgen Robin en Cormoran een nogal ongebruikelijke opdracht... Met een looptijd van ruim 33,5 uur ben ik blij dat dit boek wordt gelezen door mij favo stemacteur: Huub Dikstaal. Genieten!
Ik had nog allerlei plannen om een aantal boeken uit te lezen/ luisteren waar niets van terecht is gekomen. Helaas kwam ik ziek op bed te liggen. Misselijk en heel veel slapen. Lezen ging niet maar luisteren wel.
Ik ben met Krekel begonnen op oudjaarsdag en deze luisterde ik op 1 januari uit. Het boek is geschreven en voorgelezen door Annet Schaap. Dit doet ze zelf zo goed dat ik het niet versneld heb afgeluisterd. Een heerlijk verhaal waar ik meer van genoten heb dan van Lampje.
Het is spannend, triest maar gelukkig bevat het ook wel humor waardoor het niet heel zwaar wordt. Ik heb het tussen het slapen door in één ruk uitgeluisterd. Je zou het wel een sprookje kunnen noemen, als je daarvan houdt is het zeker een aanrader. Van mij krijgt het vier stralende sterren.
Gelukkig voel ik me een stuk prettiger waardoor ik eerst een paar fysieke boeken uit ga lezen. Het volgende luisterboek wordt Moederheil van Els Florijn. Ingesproken door Carolina Mout. Ben er heel nieuwsgierig naar want De engelen van Elizabeth vond ik prachtig.
Het was me op oudjaarsdag net niet gelukt om De middernachtloper van Maren Stoffels uit te luisteren. De laatste 30 minuten moesten wachten tot het nieuwe jaar. Het is ya fantasy en het eerste fantasy verhaal dat Stoffels heeft geschreven. Heel fijn voorgelezen door Barbara Sloesen. Ik vind het een aanrader als je van fantasy houdt.
Om mijn mooiste luisterboek van 2025 te kiezen is nog behoorlijk lastig. Ik luisterde zoveel mooie boeken. Maar uiteindelijk viel de keuze op Ontmaskerd van Marjon Weerink. Een heerlijk geschreven feelgood. Af en toe zo grappig, maar ook ruimte voor zwaardere zaken als dementie. Met Eva Damen als voorlezer zit je natuurlijk altijd goed.
Mijn laatste luisterboek dat helemaal uitging was Grenzeloos verliefd van Marijke Vos, voorgelezen door Christel Schimmel. Het is een spin-off novelle van Het perfecte plaatje, een boek dat ik in 2025 vijf sterren gaf omdat dat feelgood was zoals feelgood moet zijn. Ik had dus best hoge verwachtingen van dit verhaal. Helaas wist het me niet helemaal te pakken, vooral de herhaalde twijfels van hoofdpersonage Emma ging me een beetje tegenstaan. Het verhaal zelf vond ik leuk, kerst in Australië!
Daarna begon ik aan Groter dan de hemel van Virginie Grimaldi, over een man en een vrouw die afwisselend hun verhaal vertellen aan een psycholoog. Zo kom je veel over hun leven en persoonlijkheid te weten. Het wordt voorgelezen door Jantine van den Bosch en die doet het mooi. Ik ben nog niet heel ver, want de laatste dagen van 2025 waren redelijk hectisch, maar ik ga er in 2026 gewoon mee verder.
Wat ik het leukste vond om te luisteren in 2025 was een naluisteropdracht van Thinium: Dagboek van een Moordbot - serie van Martha Wells, voorgelezen door Justus van Dielen. Het is een serie over een vechtrobot die 'vrij' wordt gekocht, zijn eigen systeem hackt en er dan van door gaat. Hij ontwikkelt menselijke trekjes en dat gaat met veel humor gepaard. Hij gaat op zoek naar wat er mis ging bij zijn laatste missie als bot en dat levert spannende actiemomenten op. De serie bestaat uit All systems red, Artificial condition, Rogue protocol en Exit strategy.

Wij zijn klaar voor 2026. We gaan jullie regelmatig op de hoogte houden van wat we luisteren of hebben geluisterd en we horen graag wat jullie aan het luisteren zijn. Dat kan je laten weten in het artikel Boeken luisteren in 2026, of in de Hebban challenge EFVUR.
Veel plezier met jullie luisterboeken in 2026!
Klik hier om naar de Luisterboekhoek overzichtspagina te gaan voor de linkjes naar al onze blogs