Helemaal gek is het niet in de hectische maand december, maar ik mis een blog! Ik heb gezocht en gekeken en gepuzzeld en ik kan het echt niet vinden. De weken 46, 47 en 48 zijn gewoon niet aanwezig. En toch weet ik dat ik teksten heb geschreven over gelezen en geluisterde boeken ! En dat klopt. Het concept stond klaar in mijn google documenten, maar ik heb het gewoon nooit afgemaakt.
Heel gek is het niet, want ik schrijf ook blogs over gelezen boeken voor de Luisterboekhoek en Fabulous feelgood en dan weet ik op een gegeven moment niet mee wat ik wel en wat niet heb geplaatst. Dus ik was niet helemaal van de radar, maar met de verhuisperikelen heb ik toch wat over het hoofd gezien.
Dus hierbij alsnog blog over de missende weken 46, 47 en 48.

Er was eens een lezer die boeken verslond, die het ene afwisselde met de ander en maar door en door ging en tussendoor ook nog gewoon aan huismanagement deed en naar yoga ging en vrijwilligerswerk in de bibliotheek deed. En toen was het ineens allemaal anders….
Het lezen gaat nog wel, maar niet meer zo goed als voorheen. Geen idee waar het aan ligt, want de keuze is reuze en de meeste boeken zijn goed. Ik heb gewoon niet zoveel zin. Marieke wat zeg je nu? Geen zin? Nee inderdaad, het wil niet zo. Maar ik ben niet de enige, ik hoor het om me heen ook. Ligt het aan het vallen van de blaadjes of dat het einde van het jaar alweer in zicht is? Dat mijn kat overleed helpt ook niet echt mee, en het empty-nest syndrome zal ook een rol spelen. En dan heb ik het nog niet eens over de verhuisplannen van 2026.
Het gevolg is ook dat ik me naar de computer moet slepen om dingen te doen die ‘moeten’. En ik wil even niet ‘moeten’. De Er was eens blog schiet er ook steeds bij in. Ik heb een pauze ingelast bij het naluisterwerk en kan die tijd die daardoor vrijkomt gebruiken om mijn blog weer bij te werken.
Leuke dingen afgelopen weken:
- stoofpeertjes gemaakt
- Wie is de mol? op tv
- Twee boekenuitjes in Amsterdam: World of romance en Live leesclub Wendy Brokers
- Wakker worden met sneeuw

Wat las en luisterde ik uit week 47,48 en 49 2025?
Alweer het elfde deel van deze geweldige serie die speelt in het fictieve Engelse plaatsje Cliffhaven tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zo knap hoe deze auteur elke keer nieuwe thema’s (en personages) inbrengt, naast de lopende verhaallijnen rondom pensionhoudster Peggy Reilly en haar familie. Ik heb het boek geluisterd en kijk alweer uit naar deel 12.
Een boek voor een Hebban leesclub en geen eenvoudig boek. Wel rijk aan verhalen. Het was een mooie leesclubervaring. (zie verslag) ik heb het boek deels gelezen en deels geluisterd, vooral dat laatste is me goed bevallen.
Een live leesclub als een soort ‘anders dan anders’ boekpresentatie, melde ik me aan om mee te doen en kreeg het ebook (en later boek) toegestuurd. Het is een tweede (los te lezen) deel over twee broers. Een fijn verhaal over onzekerheid en twijfels binnen een nieuwe relatie. Goed uitgewerkte personages, diepgang en humor en een superleuke hond. het boek was goed en de live leesclub in Amsterdam was geweldig.
Een naluisterboek voor Thinium. Altijd leuk om dat een feelgoodroman te krijgen. Een hoofdpersonage met onzekerheden en schuldgevoelens en een enemy to lovers formule. Het was leuk.
Een leesclubboek waar ik de coördinatie voor deed. Prachtige uitgave met sprayed egdes. Een YA fantasy met zwak begin en sterker tweede deel. Voor wie meer wil weten: Het leesclubverslag.
Ik hou van de boeken van Aline van Wijnen, vooral haar historische romans vind ik mooi. Maar haar feelgoodromans zijn net zo fijn om te lezen. Deze speelt grotendeels in de winter en rondom kerst, me leuke en lieve personages. Ik schreef een recensie voor Hebban.
Nu ze de NS publieksprijs won met het vervolg op dit boek, besloot ik het toch maar eens te lezen. Zeker omdat er twee exemplaren in huis zijn (hoe dan?) die eigenlijk klaar lagen voor in de minibieb. Het zijn korte hoofdstukken en het leest vlot. Het geeft goed het werken op een kantoor weer (waar ze het niet echt druk hebben). Het plaatsen van een cavia tussen de mensen is apart, maar laat ook goed zien wat er scheef kan zijn in een kantooromgeving. Ik vond het niet geweldig, maar heb wel twee keer moeten lachen. En dat is heel wat.
Een naluisteropdracht voor Thinium waar ik niet veel over wil zeggen. Het is een soort herinterpretatie van de bijbelverhalen door iemand die ooit klakkeloos geloofde, daarna veel vragen kreeg en het nu allemaal met een andere blik bekijkt. Niet mijn boek en ik heb me er doorheen geworsteld.
Een dystopisch verhaal, waarbij een jonge vrouw samen met een robot een roadtrip maakt door Amerika. Netflix heeft het bewerkt tot een film. Die vond ik wel leuk en grappig en avontuurlijk, maar het heeft erg weinig te maken met het oorspronkelijke verhaal. De illustraties in het boek zijn adembenemend mooi en het verhaal is verontrustend. Zie de twee dingen (het boek en de film) los van elkaar, want ze zijn niet te vergelijken, maar beide op hun eigen manier bijzonder.
Ik luisterde een boek van 17 uur, en dat was lang (eigenlijk is het 24 uur, maar ik heb het op 1,4 gezet). Het is For whom the belle tolls is naar het Nederlands is vertaald, maar heeft de oorspronkelijke titel behouden. Ik was er lezend in begonnen, maar ben op 1/3 overstapt op het luisteren. Het is voorgelezen door Kirsten Fennis en Daniël Meppelink. Een origineel cosy fantasy verhaal over het leven na de dood, inclusief paradijs en de hel vol lieve gezellige demons. Helaas nam de spice in de tweede helft de overhand en was ik er op een gegeven moment een beetje klaar mee.
Phantasma - Kayle Smith
Spicy horror gothic fantasy, ik had die combinatie nog niet eerder gelezen, maar nu voor een Hebban recensie toch wel. Ik wist niet helemaal wat ik kon verwachten, maar het was spannend en origineel. Ik kijk uit naar het volgende deel in deze Wicked games-serie.

Ik ben weer bijna bij, alleen 2025 nog afsluiten met een laatste overzicht. Die komt later. Eerst maar weer wat lezen, anders heb ik in 2026 geen vulling voor mijn blog 😁.