Carlap Heeft ze in het begin wel in de gaten gehad wat haar leven als kluizenares in zou houden? Ze heeft minstens een beetje een idee, omdat ze bekend is met klooster Yesse. Ze is niet iemand ‘van de straat’.
Anna Bos-Chialastri vroeg ik me ook af of vroomheid pas later in het christendom zo is vormgegeven zoals we het nu kennen. Dat vind ik een moeilijke vraag. De vroomheid is ouder dan de middeleeuwen. In de loop der eeuwen zijn regels soepeler geworden. Hoe serieus men het leven, hun beroep, geloof, neemt is ook behoorlijk veranderd. Toch vind ik dit erg afwijkend gedrag. Zo afwijkend dat ze niet recluse-waardig overkomt. Wat niet wil zeggen dat ze met wat listigheid ze zich daar in heeft kunnen praten, maar opvallend is het wel.
Barisca Haar keuze om recluse te worden, lijkt me vooral een vlucht voor haar zwangerschap. Daar gaat het verhaal wel over, maar is dat logisch? Het lijkt me de laatste plek om een zwangerschap verborgen te houden. Daarmee ook haar kans om recluse te blijven. Ze zal dan met veel aandacht en bombarie de tent moeten verlaten. Alles wat ze niet wil. Het is in het boek wel een vlucht, maar ook zo’n onlogische keuze.
Gerie Wat ik bij dat reliek heel vreemd vond, was dat ze iets wat bij haar in bewaring gegeven is, vrij snel doorgaf. Ja! Dat vond ik ook! Heel vreemd. Maar dit zou wel nog kunnen vallen onder kerkse interne regels. Maar ze had er niet zoveel moeite mee. Dit lijkt me echt een keus van de schrijfster om haar zo neer te zetten
Ronny Wat te denken van de taken van een kluizenares die moeten dienen ter meerdere eer en glorie van de kerk die de kluizenares onderdak biedt? Welke taken bedoel je hier? 🤔 Ik zie even niet hoe je het bedoelt 😅