Gigi, jou vieren zonder je boekentips cadeau te doen? Nee, dat kan natuurlijk niet! Ook al is jouw WIL-lijst eindeloos, er kunnen altijd nog wel een paar boeken bij...
We tippen wat we zelf een aanrader vinden, of wat we graag samen met jou zouden lezen en/of bespreken.
Cheerleaders: tippen!!!

Zet je schrap, Gigi Leestgraag, want hier volgt jouw nieuwe leeslijst!

🎵Oh no, seems the best is yet to come …

Mijn tip voor Gigi is een boek dat ik kort geleden las en me aangenaam verraste door het verhaal. Niet dat het literair zo’n hoogstandje zou zijn, het is heel toegankelijk geschreven, maar vooral wat er gebeurt. Er zit drama in, liefde, sociale ongelijkheid, religie en vooral: één geweldig hoofdpersonage. De titel van het boek is Zeitoun en werd geschreven door Dave Eggers. Ik stel me voor dat je aan boord stapt en intens meeleeft met Zeitoun en zijn familie.

Tja, hoeveel titels passen er op een Wil-ik-lezen-lijst op Hebban? Veel dus, maar kennelijk nog niet genoeg, want de vraag is om jou een boektitel aan te raden. Nou hier komt mijn tip: Narcis – Judith Fanto, een prettig, mooi geschreven en makkelijk leesbaar boek. Het verhaal heeft een paar heldere thema’s die steeds mooi terug komen. Ik denk dat je het een in alle opzichten een erg mooi boek zal vinden.

Muizen en mensen van John Steinbeck, maar dan wel in de bewerking van Rébecca Dautremer!!
En nog een boek dat ik haar zou aanraden (heb ik al eens gedaan): Hoe Tortot zijn vissenhart verloor van Benny Lindelauf.

Wat moet ik Gigi nou tippen? Wat me wel tof lijkt is om in een leesclub samen een keer Oom Petros en het vermoeden van Goldbach van Apostolos Doxiadis uit te pluizen. Hij zwerft vast al ergens op je WILL of je cijferige boekenplank. Over een wiskundige obsessie én literair goed geschreven als ik de community mag geloven. Beta meets alpha, cijfers en letters: dat kan boeiende gesprekken opleveren.

Een boek dat ik Gigi wil tippen is het nieuwe boek van Martin Michael Driessen*: Liefde in het derde rijk*. Op het moment dat ik ontdekte dat Martin Michael Driessen een nieuw boek uitgebracht had, heb ik hem gelijk op mijn verlanglijstje voor de kerst gezet. Toen een paar dagen later deze vraag gesteld werd was dat ook het eerste boek waar ik aan dacht als tip voor Gigi. Ooit lang geleden, in april 2018, lazen en bespraken Gigi en ik samen het boek Rivieren van deze schrijver. We waren beide enthousiast over het boek en ontdekten al snel vele diepere lagen in het boek. We schreven een artikel (of eigenlijk 2) in briefvorm naar elkaar, waarin we elkaar vragen stelden over wat ons opviel in het boek. Om alles te lezen moesten de volgers van onze spots heen en weer schakelen tussen de twee spots. De bevinding en bijbehorende vraag stond op de ene spot, het antwoord op de andere spot. Ik tip Gigi Liefde in het derde rijk in de hoop (en met het vermoeden) dat dit weer zo’n mooi boek zal zijn met diepere lagen verstopt in het op het eerste gezicht misschien eenvoudige verhaal…. En wie weet vormt deze tip dan de aanleiding voor weer zo’n mooie duo-bespreking!

🎵I'm screamin' it out girl…

Zelf heb ik net De gemerkte man van Robert Galbraith gelezen, eigenlijk J.K. Rowling. Ik hou van alle boeken van dit alter ego en dit was echt een toppertje!

Omdat ik weet dat veellezer Gigi ook af en toe met een leesdip kampt, kies ik voor haar niet een van de ingewikkelde meerlagige boeken, waar ze zeker van houdt, uit mijn mooieboekervaringenlijst, maar eentje dat een jeugdthriller wordt genoemd. Zoals bij de volwassenmensenthrillers, is de term thriller soms – gelukkig – nogal overroepen, en ook op dit boek mag daar een extra klevertje (naast dat met ‘approved by ine’ – ook al door Gigi bedacht) met ‘spannend psychologisch jeugdboek’ overheen hangen. Ik weet dat Gigi vroeger wel eens een spannend boek last, ik weet dat ze graag jeugdboeken leest en ik weet dat ze houdt van boeken met een psychologische laag. Ik tip Broers van Marlies Slegers. Dit boek is niet dik, leest vlot, houdt de aandacht van begin tot eind vast, getuigt van inzicht in de jeugdige gedachtewereld en is toch meer dan een eenvoudige chronologische vertelling. Het was (en is) de eerste zogenaamde jeugdthriller die ik las, en ik was meteen verkocht voor het genre.

Een boek dat ik graag samen met Gigi zou willen lezen en met nog veel meer andere Hebbanners is De bandagist van Marente de Moor. Een boek met vele literatuurverwijzingen en actuele thema’s. Een boek wat denk ik wel bij Gigi past.

Een boek tippen aan leesgrage en boekverslaafde Gigi is nog niet zo eenvoudig. Veel heeft ze al gelezen, staat op haar eindeloze 'wiliklezenlijst' of ongelezen in haar boekenkast.
Een schrijver die ik kortgeleden ontdekt heb is Daniel Kehlmann. Ik zie hem niet op Gigi's lijstjes staan, maar ik verwacht dat Lichtspel een boek zal zijn dat Gigi aanspreekt. Een postmoderne roman over het leven in Nazi-Duitsland rondom een aantal historische figuren, o.a. filmregisseur G.W. Pabst. Raamvertelling, spannend, historische feiten, verschillende perspectieven. De onbetrouwbaarheid van de vertelinstanties, de vervreemding (is Pabst een kunstenaar of een collaborateur?) en het spel tussen fictie en werkelijkheid maken dit voor mij een mooi boek.

Welk boek kan ik tippen? Jeetje dat is een uitdaging. Maar om in Indische sferen te blijven raad ik haar het volgende boek aan: Sleuteloog van Hella S. Haasse.

Ik weet het, het is tegenwoordig niet meer zo normaal om boeken van Russen, over Russen en Rusland te lezen en te promoten. Maar dit land zit zo in mijn hart, ik kom er niet van los. Natuurlijk verwerp ik alles wat het regime van Poetin doet en roept, de oorlog met Oekraïne voorop maar toch wil ik Gigi dit boek aanraden. Ik weet niet of het al op haar WIL-plank staat maar ik weet wel dat ze het nog niet gelezen heeft: Stad der dieven van David Benioff. Het speelt tijdens het beleg van Leningrad in 1942 en draait om twee gevangenen die hun straf kunnen ontlopen door voor een kolonel een dozijn eieren op de kop te tikken voor de bruiloft van zijn dochter. Het is een queeste vol gruwelijkheden van een oorlog maar ook vol hilarische taferelen. Ik denk dat Gigi het wel kan waarderen.

Gigi's WIL-plank telt 70 pagina's (à 20 titels), dus het is wel moeilijk daar iets aan toe te voegen. Maar ik heb een monsterlijst van alle te verschijnen literaire boeken en ik kan daaruit een enorme lading boeken noemen waarvan ik denk dat ze die leuk vindt. Ik ben vooral benieuwd wat ze van de (nieuwe) romans van Vrouwkje Tuinman en Ester Naomi Perquin zou vinden. Beide Nederlandse schrijvers, dichters, de een schreef al eerder romans (tussen de dichtbundels door), voor de ander is het een debuutroman. Maar meer nog zou ik wel Nachtgids, de nieuwe roman van Marjolijn van Heemstra willen lezen (daar las ze al En we noemen hem van). Ik heb het boek nog niet gelezen, het is pas net uit, dus het is een gok, maar ik denk dat het onderwerp haar zou aanspreken en de vibe ook wel bij haar past deze winter.

Wellicht heeft Gigi het al gelezen, misschien ook niet. Maar ik tip dan graag mijn lievelingsboek van Benedict Wells Het einde van de eenzaamheid. Dit boek vond ik zó prachtig dat ik het al twee maal heb herlezen; dat zegt genoeg denk ik.

Gigi houdt van heel veel genres in de literatuur. Haar leesliefde is grenzeloos. Letterlijk en figuurlijk. Daar waar bijvoorbeeld de boektitel mij al terug doet deinzen of de naam van de schrijver of schrijfster mij al met afschuw vervult of de omslag mij volkomen tegenstaat, gaat Gigi altijd onbevangen, althans zo lijkt het, het leestraject in en vindt uiteraard veel positieve facetten. Heerlijk, zo’n instelling. Misschien zelfs inspirerend… Door onze kippenclub, die ook al vele jaren binnen Hebban bestaat, meen ik uit ervaring te mogen spreken. Ik hoef Gigi dan geen leestip te geven.
🎵Oh books, seems the best is yet to come…!
🚨We konden deze kleine groep cheerleaders en aanjagers te pakken krijgen, maar natuurlijk zijn we nog met veel meer!
Feesten jullie mee!? Deel hieronder je mooiste tips voor @Gigi Leestgraag !
Cheerleaders, welk boek tippen jullie voor Gigi?

Bronnen: afbeeldingen Pixabay en Freep!k
Kleding en visagiste cheerleaders: Pinterest en Famke