De titel De sterkste zus is goed gekozen. Het boek bestaat uit twee delen over Claire en Demi. Je weet lange tijd niet wie “de sterkste” is. Na de proloog weet ik pas later dat het slecht afloopt voor Demi, hoe en waarom.
Sterk: is dat mentaal of fysiek?
Ben je sterk als je iets aangaat, of juist als je weggaat? Ik kreeg wel allerlei vragen na het woord sterk en wie dan van de twee.
Even opgezocht: De morphovlinder symboliseert transformatie, schoonheid en spirituele groei.
In Zuid-Amerikaanse culturen staat deze vlinder voor geluk, hoop en vervulde wensen, en wordt hij geassocieerd met de ziel en de verbinding tussen hemel en aarde.
In het boek gaat het duidelijk over verbinding zoeken en de kracht van familiebanden.
Een titel met “vlinder” zou te zacht zijn geweest en minder goed de zwaarte van het verhaal weergeven.
Het woord kracht past beter bij het thema vind ik. De titel is trouwens wel enorm groot afgedrukt op de cover.
De moeder Hanna dacht dat Claire de sterkste was van hun twee ( p129) . Ik las in het begin steeds over Claire en haar sportactiviteiten in de dojo. Daarin zien we haar als een fysiek sterke vrouw maar wil geen verbinding leggen en emoties tonen. Terwijl Demi veel gevoel heeft voor dieren en als snel in een relatie is. Claire is de oudste en wil haar zusje beschermen als je zo jong is en het geweld is aanwezig thuis. In die zin dacht ik eerst aan Claire. Als je verder leest is de titel dus niet wat het lijkt en misschien ook verwijzend naar de het geweld achter de voordeur welke je normalitair niet ziet en weet.
2B andere titel?
Er is al veel gezegd, deze titel is prima voor mij. Het gaat voor mij om de zussen en de familiebanden en geweld. Dit thema zit in de titel.