2a. Wat vinden jullie van de titel, past deze bij het boek, dekt de titel de inhoud van het verhaal? Ik vind ‘De sterkste zus’ zeker wel passen voor het verhaal. Er wordt ook een paar keer verwezen naar wie ‘de sterke zus’ moet zijn en wie het uiteindelijk is.
Wie uiteindelijk dan ‘De sterkste zus’ is, kan ik moeilijk beantwoorden, want ik vind dat ze beiden hun wel staande weten te houden en hun kracht laten zien op hun eigen manier.
Claire doet dit door de vechten en haar emoties pas toe te laten wanneer ze hier klaar voor is, ze is steeds ‘de sterke’ moeten zijn, omdat dit van haar verwacht werd, ze werd in deze rol geplaatst.
Demi doet dit op haar manier door uiteindelijk toch op te komen voor haar mama en haar familie door Frank van de trap te duwen (hoewel dit waarschijnlijk in haar razernij is), maar in alles natuurlijk door het afstaan van haar kindje Yara, zodat het transgenerationeel trauma niet verder gezet wordt. Ook Claire vind ik hier sterk in, omdat ze toch geen contact wil hebben met Yara, om zo die geschiedenis niet met haar mee te geven…
Er bestaat dus discussie over wie ‘de sterkste’ is, maar ik vind dat ze dit beiden op hun eigen manier zijn.
2b. Kunnen jullie een andere titel bedenken die je bij dit boek vind passen? Neen, eigenlijk niet. Omdat ik wel vind dat de titel het verhaal omvat en je doet stilstaan bij wie ‘de sterkste’ is.