De eerste van 2026 is ook weer gelezen. Geen boek maar een strip loopt met die eer weg. Dusha van Francisco Ruizgé.
Ruizgé is een Spaanse striptekenaar en scenarist. Afkomstig van Valencia maar studeerde ook in Parijs in de richting Schone kunsten. Eerst werkte hij als docent in Valencia om zich daarna aan het striptekenen te richten. Ik dacht dat hij een nobele onbekende was voor mij maar ik ben hem, na controle van mijn gelezen strips, reeds tegengekomen bij de stripreeks De orde van de drakenridders. Die ik tevens wel nog eens wil gaan herlezen.
Welke strip las ik van Ruizgé?
Ik las dus de strip Dusha . Dusha is een Slavisch woord voor Ziel of Geest. Dusha speelt zich af in de Sovjet-Unie in 1937, midden de Stalinistische zuiveringen. De neuropsycholoog Luzhin wordt vrijgelaten uit een Goelag waar hij vastzat wegens contrarevolutionaire activiteiten. Hij moet zijn werk hervatten binnen het ultra geheime YM-project. Dat staatsprogramma richt zich op kinderen met paranormale gave. Ze worden benoemd met de term „De Dusha“ . De aandacht gaat al snel uit naar Martina Baltakis, de meest begaafde testpersoon en tevens dochter van een beroemde bokser. Die probeert zijn dochter te beschermen tegen de greep van de staat. Luzhin gaat van belangstelling over in obsessie en zoekt de grenzen op tussen onderzoek, gehoorzaamheid aan het regime en eigen belangen. Maar Martina haar gave is niet alleen zeldzaam maar ook verontrustend.
Ik vond het wel goed. Prachtige tekeningen waarbij de kaders in verschillende groottes werden getekend waardoor het wel prettig lezen is. Het verhaal is ook goed te volgen en bevat toch wel meerdere lagen. Het paranormale tintje vind ik zeker passen in dit verhaal. Het is iets dikker van formaat maar de hardcover van de bib bevat beide delen van dit verhaal. Wat ik dan weer oké vind omdat niet alle strips in hele lange reeksen moeten geschreven worden.
Wie hielp mee aan deze strip?
Ruizgé deed het natuurlijk niet alleen. Asier Martinez Lopez hield zich bezig met het inkleuren. De strip kwam origineel op de markt in het Frans maar Ben Kamphuis na de vertaling op zich. Een man die niet aan zijn proefstuk toe was met het vertalen. Dark dragon bracht de strip dan op de markt.
En zo zijn we terug vertrokken met blogs voor 2026. Gelukkig heeft de bib nog veel strips die ik nog niet gelezen heb maar ik heb er toch al een groot deel van verslonden. Straks verder lezen in mijn boek en dan morgenochtend verder lezen in een nieuwe strip. Welkeen? Daar zul je de blog moeten van afwachten of gewoon gokken volgens de bib stapel in de vorige blog.

De link naar de strip op Goodreads, sorry Hebban, zit in de coverafbeelding. En hier is de link naar de inhoudsopgave voor 2026