Al het goede komt in drieën. Dus het is logisch dat een feest voor de tienjarige Gigi Leestgraag een drieluik is. Met vandaag de derde, knallende afsluiter maken we de reeks compleet. Tot nu toe hebben we het veel over aan Gigi gelinkte boeken gehad: waardevolle souvernirs om te koesteren en nieuwe boekige avonturen om te gaan beleven. Wanneer we het daar bij zouden te laten, doen we Gigi tekort. Op de vraag of ze weleens een boek alleen leest, moest ze deze week nog te kennen geven dat dat een zeldzaamheid is. Eigenlijk is het altijd samen. En dat klinkt ook als Gigi in de Hebban community: samen, betrokken, met elkaar en voor elkaar.
De cheerleaders komen daarom nog een keer bij elkaar en in formatie voor hun final pose. Nou ja, in formatie … ze gaan helemaal los in een eigen improvisatie: ze swingen erop los op Gigi’s lijflied en laten vandaag hun harten spreken.

We gaan nog een keer lekker los!
Tien jaar Gigi Leestgraag … waar denk jij aan?

Zeg je Hebban, dan zeg je Gigi. In alle hoeken en gaten van Hebban en het Hebban-forum is Gigi te vinden en kent ze de weg. Ze zoekt altijd enthousiast naar mee-lezers, aanjagers en cheerleaders, want niets is leuker dan samen boeken lezen te bespreken. Boeken te verslinden, boeken weg te werken, te stapelen, te verzamelen, te aaien, te bekijken, te vergelijken, te proeven, te kopen, te lenen, te geven, een challenge mee te doen, te recenseren, erover te schrijven. O ja, en te lezen. Hierbij valt en staat alles met PLANNEN, MANAGEN en vaak ook SCHUIVEN. Bij al die boekenhonger verzint Gigi steeds iets nieuws, het kan haar niet gek genoeg zijn: leesclub, flitsbespreking, on the spot, boek op de sofa, eigen kippenleesclub, leesduet, leescafé, leesbarretje en babbelbox: ze organiseert het allemaal. En wat ze leest is al even divers: klassiekers, fleppers of kleppers, uitdagende literatuur, jeugdboeken zijn allemaal spek naar haar bekje zolang de taal en schrijfstijl mooi zijn.
Maar daar blijft het niet bij. Gigi schrijft ook graag, over boeken en boekavonturen. En daarnaast verzamelt ze de mooiste 'weer'-zinnen en woorden en begrippen voor de Dikke van Hebban. En is ze een grote steun voor alle vragen die we hebben over Hebban en het ondoorgrondelijke Hebban-forum. Je zou er moe van worden! Dank Gigi, voor die 10 mooie jaren.

Kippenclub! Dat als eerste en het meeste. De heerlijke discussies, haar inhoudelijke bijdragen. Soms een beetje heel gedetailleerd. Soms is ze wel heel standvastig. Agree to disagree? ;-) Gigi is mijn steun en toeverlaat als het op banners aankomt. Zonder haar zijn mijn leesclubs een stuk kaler. Ook heeft ze mij over mijn Hebban Forum heengetrokken en duidelijke handleidingen geschreven. Gigi lijkt soms echt onvermoeibaar. Zo veel notificaties als ik krijg omdat ik Gigi volg.. Het tovert een glimlach op mijn gezicht. Gigi is echt een toppertje en haar gewicht in goud waard.

10 jaar gigi op Hebban = Fleppers & Kleppers, de dikke van Hebban, liefde voor literatuur

Het meest dierbaar zijn voor mij de vroege herinneringen. In 2016 waren we nog maar net begonnen met het klassieker-genootschap en bespraken klassiekers zonder angst fouten te maken, want je wist dat niemand je uit zou lachen of stom zou vinden. Juist door die houding konden we vrijuit onze gang gaan en ik denk dat Gigi daar ook enorm veel plezier in had. De uitdaging van het zoeken en vinden, de verbazing over wat je nog niet wist en de euforie van het bestaan ervan.
Gigi als vredestichter is natuurlijk een open deur, vechten tegen onrecht is haar op het lijf geschreven en het heeft wel eens flink geknetterd! Al die inspanning heeft wel tot resultaat geleid, want tot op de dag van vandaag klopt niemand vergeefs aan bij Gigi. Het sociale hart van Hebban, zo zie ik Gigi en hopelijk kunnen wij nog lang genieten van haar grappige schrijfsels, de eerlijke reacties in de leesclubs en de betrokkenheid bij hen die niet meteen mee kunnen komen. Geniet van het zonnetje waarin je gezet wordt door al je leesvrienden en op naar het volgende lustrum!
🎵 like rama lama lama ka dinga da dinga dong …

10 jaar Gigi op Hebban. Mijn eerste gedachte was: volgens mij ‘kennen’ wij elkaar dan ook wel bijna zo lang! Een blik op mijn eigen profiel leerde me dat ik ongeveer 3 maanden voor Gigi mijn eerste stappen op Hebban zette (26 september 2015), dus dat zal wel kloppen dat wij elkaar bijna 10 jaar geleden op Hebban ontmoet hebben. We bleven elkaar tegenkomen bij verschillende leesclubs en ontdekten al snel dat onze lees-interesse erg overeenkwam.
Ik denk dan ook aan de vele mooie boeken die we samen gelezen hebben en de alle artikelen die we samen geschreven hebben. Laat ik er eentje uitlichten: Gigi en ik hebben in 2018 samen het Boekenweekgeschenk gelezen en er een artikel over geschreven. Maar toch lazen we niet helemaal hetzelfde boek… de taal verschilde: Gigi las het boek in het Nederlands en ik las het boek in het Fries. We waren benieuwd of dat taalverschil nog van invloed was op de leeservaring. We lazen Gezien de feiten van Griet op de Beeck (Op Ketting van mooie woorden: Gezien de feiten besproken | Hebban.nl en op Elegieën: Gezien de feiten besproken | Hebban.nl).
Doordat we elkaars smaak in boeken zo goed kennen kon het gebeuren dat Gigi mij op de boekenmarkt in Utrecht het boek In het zwart van de spiegel van Peter Delpeut in de handen drukte met de opmerking: “Dit boek is echt wat voor jou!” Ze had helemaal gelijk, ik vond het een geweldig boek en genoot van alle kunst die er in voorkwam! Het boek staat dan ook in mijn top 50 van mooiste boeken allertijden. Dus Gigi, nog bedankt voor deze fijne tip!

10 jaar Gigi op Hebban, waar denk jij aan?
Ik zie een indrukwekkende lijst gelezen boeken in die tien jaar tijd. Van hele dikke tot hele dunne, van hele moeilijke tot vrij eenvoudige, bekende en onbekende werken, van alle schrijvers uit alle windstreken. En uiteindelijk draait het daar allemaal om; eindeloos lekker lezen.

Een lieve zorgzame vriendin er bij gekregen!

Natuurlijk aan boeken, enthousiasme, kennis en kunde, Elegieën, de Literatuurclub op Hebban, de Dikke van Hebban, uitstapjes naar Den Haag, Dordrecht en Antwerpen om bij een schrijver of uitgever langs te gaan, leesclubs, cheerleaders en zo kan ik nog wel even doorgaan. Zeg je Hebban dan zeg je voor een groot deel Gigi en daar mogen we best wel even bij stilstaan.
🎵 as shoobop sha wadda wadda yippity boom de boom …

Er is een woord dat dan direct bij mij naar bovenkomt en dat is, in kapitalen, ENTHOUSIASME! Gigi is altijd enthousiast, altijd bereid hulp te bieden bij Hebban-probleempjes of vragen, nooit te beroerd voor iets, en bovendien is Gigi een superlieverd. Zo’n (boekenwurm)vriendin gun je iedereen 💝, die wil je in een doosje doen.

Als vier-jarige Hebban-kleuter heb ik ‘The rise of Gigi’ hier niet meegemaakt. Je was er gewoon. Altijd. Overal. Niet voor niets vorig jaar gekroond tot onze reactie-koningin. Hebban, Elegieën, Loeps, leesclubs, literatuur, jeugdboeken. Niemand durfde Cliënt E. Busken te tippen bij de checklist artikelen voordat jij in ons Hebban-clubhuis was. Dus die 1 april grap was helemaal niet grappig!!!! Zingen doe je maar beter in je eigen tijd. Haha! Afgelopen jaar was … nu ja rollercoaster, soms heftig en best intens. Bij deze dus … wacht even dan pak ik mn voetstuk voor je … of nee … da’s niks voor jou. 10 jaar Gigi op Hebban? Copy en lekker verder-paste graag. Met humor, tussen de regels, met goed gemoed, met sjeu, vol boekenliefde en -kennis, geduldig, gekkigheid, vriendschap, plezier! C’est tout! Tnx!
🎵 Chang chang changitty chang shoobop …

Wat een moeilijke vraag. Ik blijf zo vaag mogelijk, want anders vergeet ik veel te veel. Gigi en Hebban zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden. We hebben elkaar een paar keer ‘in het echt’ ontmoet, maar zelfs als ik die ontmoetingen buiten beschouwing laat, blijft het me verbazen hoe het mogelijk is om online zo’n warme band met mensen te krijgen. Ik ben al een pak van die 10 jaar ook op de site actief en kom Gigi er bijna dagelijks tegen. Door over boeken te praten, praten we eigenlijk over het hele leven – en dat is natuurlijk nogal wat.
Ik ben heel blij, Gigi, dat ik je heb leren kennen.

Denk ik aan Gigi en aan Hebban dan zie ik een enorme enthousiaste lezer van heel uiteenlopende soorten boeken die haar enthousiasme ook nog eens met het grootste gemak op anderen kan overbrengen. Haar blog is nog steeds een bron van leesinspiratie voor mij. Daarnaast is Gigi een Hebban Teamlid dat andere gebruikers van de verschillende Hebban onderdelen wegwijs maakt en dat terwijl ze zichzelf digibeet noemt! Maar ze bijt zich in de materie vast als een pitbull en laat pas los als ze het begrijpt en het aan anderen kan uitleggen. Daar heb ik heel veel respect voor. Gigi staat voor mij ook symbool voor het lief en leed wat er nogal eens op Hebban gedeeld wordt. Ondanks haar eigen portie op dit gebied is ze er altijd voor anderen en dat vind ik erg mooi.
🎵 that's the way it should be …

Gigileestgraag. Zoals het pseudoniem al zegt: “Leest graag”. Ik vul aan: “veel en altijd aanstekelijk enthousiast”.Niet alleen over “de boeken” maar zeker ook over de bijdragen van de vele Hebbanleden. Altijd herkenbare, zeer uitvoerige antwoorden en altijd positief geïnteresseerd in de redenen waarom iemand bepaalde uitspraken doet. Zeker wanneer deze afwijkend zijn. Dan bijt Gigi zich vast… en geeft niet gemakkelijk op.
Gigi leest niet alleen graag maar ook goed, grondig en uiterst nauwkeurig. In een, door haar gecoördineerde boekenclub, blijkt steeds dat zij de tekst bijna uit het hoofd kent en meldt hoe de schrijver het geschreven en bedoeld heeft, want op blz …. staat dat …
Toen ik, ook zo’n 10 jaar geleden toetrad tot de illustere Hebbanclub was Gigi ook de eerste die mij opviel door haar spontane, positieve benadering van mijn eerste, toen nog schuchtere blog. Dank daarvoor. Niet dat ik zo verlegen ben, maar ik kijk graag eerst geruime tijd de bekende kat uit de boom.

Gigi is Hebban en Hebban is Gigi. Lezer Karen won tijdens het tienjarig jubileum een boekenpakket met o.a. haar antwoord op de vraag wat voor haar het belangrijkste onderdeel van Hebban was: “De community! Het feit, dat ik ongegeneerd over boeken kan praten op allerlei niveau'smet andere boekenwurmen, is voor mij de grootste meerwaarde. Ik vind dit vooral in de leesclubs, in het begin vaker de officiële, maar eigenlijk steeds meer in de samenleesprojecten van Gigi (wanneer krijgt ze een lintje?).” En ik kan het hier alleen maar mee eens zijn. De community is, volgens mij, ook voor Gigi het belangrijkste. Maar andersom is (was, de veranderingen zijn een beetje een doorn in het oog) Gigi ook het belangrijkste onderdeel van de community, van Hebban. Ze had niet voor niets het grootste aantal reacties ooit op Hebban geplaatst. Ik had in mijn hoofd dat het er 15.000 waren, maar ik heb het opgezocht en het is andersom, 51.000! Gigi was er, altijd. Ze maakte de Dikke van Hebban, zelfs een 2.0. Ze las gestaag door vuistdikke romans die elke lezer op de knieën zouden brengen, met een focus, concentratie en discipline waar ik graag de geheimen van zou willen weten. En dan de creativiteit waarmee ze projecten aanvliegt of de geniale insteek om een thema te bekijken. Mad respect! Gigi heeft een enorme en diepe liefde voor boeken, voor lezen, voor lezers en dat ruik je aan alles wat ze doet. En altijd denkt ze niet alleen aan haar eigen leeservaring, maar enthousiasmeert ze anderen, jaagt ze anderen voort, stimuleert ze, vraagt ze door, is ze geïnteresseerd. Wat wil je meer van een ambassadeur van het lezen? Dus inderdaad, waar blijft dat lintje? Gigi, je bent de beste.

Gigi, ga vooral door met enthousiasmeren en activeren van Hebban-leden. Je bent een onmisbare rader in het geheel. Je smeedt onmerkbaar een boekenband met velen. Wat is Hebban zonder jou? Maar … denk wel aan jezelf en bewaak je eigen grenzen in deze verslavende boekenliefde
Door @Wil, namens allen!
🎵 E tuffi al suo apparir gridavano cosi
Arriva Gigi l'amoroso
Tien jaar Gigi Leestgraag … waar denk jij aan?
Bronnen afbeeldingen: Pixabay, Freep!k en Pinterest