Het eerste boek van het jaar is een feit. Een boek uit de winkel van Tomorrowland. Een muziekfestival in verschillende jaarlijkse edities verspreid over de wereld. België, Brazilië, Franse alpen voor Tomorrowland winter en mogelijks een editie in Thailand. Maar waar ze het meeste voor gekend staan is hun mainstage. Dat brandde deze editie jammer genoeg af maar de organisatie deed hun best om toch een nieuwe stage te bouwen. Om hun festival nog uit te breiden naar andere mensen kwamen ze op het idee om de wereld van hun mainstage ook in een boek te gieten. Dit is dus apart van de boeken over The library of tomorrow. Het idee vind ik wel goed en het boek dat ik reeds las THE ODES OF ORBYZ was ik positief over. Deze keer las ik het eerste uitgebrachte boek. Dat over het podium van 2023, de wereld van Adscendo.
Welke auteur schreef dit boek?
Jessica Thorne nam het schrijven van het verhaal op zich. Thorne is mij onbekend moet ik eerlijk toegeven. Wat ik ontdekt heb is dat ze eigenlijk schrijft onder twee namen. Namelijk Jessica Thorne en Ruth Frances Long. Ruth meer voor fantasie verhalen en Jessica meer voor romantasy.
Even haar boeken bekeken maar geen enkele komt mij echt bekend voor.
Wat is het verhaal?
Het verhaal speelt zich af in de stad Arcadiana. Ro wil niets liever dan als windglijder te vliegen als een vogel. Gewoon vrij in de lucht. De stad is aan het zinken dus is vliegen de ideale oplossing. Bij het testen van een nieuwe vleugel loopt alles verkeerd en stort Ro richting haar dood naar beneden. Gelukkig wordt ze opgevangen door The golden Auric. Een grote mytische vogel waarvan men dacht dat ze niet echt waren en gewoon bestonden in de overgeleverde verhalen van de ouderen. De auric brengt Ro naar een plaats waar ze een ontdekking doet dat haar op pad zet om alles uit haar kunnen te halen om Arcadiana te redden. De stad maar ook zijn inwoners. Ze moet proberen een nieuwe toekomst te creëren waar de vier gilden, die nu de wereld draaiende houden, samenwerken om zo een paradijs te maken voor alleman en iedereen. Ro moet uitzoeken wie ze kan vertrouwen en wie niet. Maar wat als zelfs familie zich tegen haar keert?
Wat vond ik ervan?
Gewoon prachtig. Het was spannend van begin tot einde zonder stil te vallen. De personages zijn subliem en divers. De romance is ook aanwezig. En wat, dan voor mij, zeker een pluspunt is is de wereldopbouw. Een fantasiewereld moet fantasie uitstralen, verwondering oproepen en dit kan enkel door die wereld tot in de details uit te werken en dit is hier zeker gebeurt. De manier van omschrijven doet mij gewoon dromen van deze wereld met zwevende planeten en prachtige vogels die connectie maken met de mens. Maar gewoon ook de personages op zich. Elk krijgt zijn eigen karakter aangemeten, maar elk moet ook zijn mening naar de ander wat bijstellen. Die dynamiek maakt het af voor mij.
En dat einde dan?
Het einde lost alles op. Het trekt je mee naar die laatste pagina door hier en daar nog wat kronkels te geven en dan gewoon rechtdoor te gaan naar de ultieme oplossing.
Conclusie?
Tot nu toe ben ik elke keer blij verrast door de boeken van de Tomorrowland franchise. Deze keer terug getrakteerd op een wereld vol fantasie, vol prachtige personages en vooral een wereld die, of toch op het einde, belichaamd waarvoor men met het Tomorrowland festival wil gekend voor staan. Live Today, Love Tomorrow, Unite forever. En vooral een spannend verhaal dat je meetrekt doorheen die fantasiewereld in een strijd voor het goeie. Die je laat genieten van een divers palet aan karakters die het verhaal naar boven stuwen.
Ik kan ze gewoon maar aanraden.

Link naar de inhoudsopgave van 2026 voor Just Books
Bijna vergeten. Ik plaats dit boek bij de categorie : Lees een boek van een schrijver waarvan je nog nooit iets las. (Officieuze HRC checklist)