Met de sneeuw van afgelopen dagen zou je haast denken dat het (weer) Kerst is. In deze weersomstandigheden kun je het beste maar één ding doen: met een boek op de bank duiken! Of… nog even terugblikken op hoe mooi het afgelopen jaar was. We nemen je graag mee in ons leesjaar en vertellen je meer over de boeken die wij het allermooist vonden. Dit waren onze vijf-ster waarderingen.
2025 was een goed leesjaar, hoewel ik voor mijn gevoel niet zoveel leestijd had, heb ik toch mijn reading challenge gehaald. En waar ik meestal zuinig ben met vijf sterren, heb ik er dit jaar zes uitgedeeld! En uit vier verschillende genres!
Drie vijf sterren boeken las ik voor een Hebban recensie. Een ervan is een feelgoodroman, zoals voor mijn gevoel feelgood moet zijn. Het is Het perfecte plaatje van Marijke Vos. Het is grappig en het heeft romantiek, maar heeft ook een diepere laag. De personages zijn goed uitgewerkt en de setting is geweldig.
Het tweede boek dat ik voor een Hebban recensie mocht lezen is De kraanvogels vliegen naar het zuiden , het debuut van de Zweedse auteur Lisa Ridzén. Een portret van een oude man, weduwnaar, en zijn hond. Het laat zijn dagelijks beslommeringen en zijn herinneringen naar vroegere tijden zien. Het is zo mooi en liefdevol beschreven, dat ik na het lezen nog even moest bijkomen.
De derde vijfsterren Hebban recensie ging naar Arcana academy van Elisa Kova. Het eerste deel van een fantasyreeks met als basis de krachten van tarotkaarten. Het is een dark-academia verhaal, maar zonder het highschool gevoel. De personages zijn ouder en het verhaal is grimmig. Het blies me omver en ik kan niet wachten tot het volgende deel uitkomt.
Voor een online leesclub mocht ik De kleuren van het donker van Chris Whitaker lezen. Een dikke pil die als genre thriller heeft meegekregen, maar veel meer een roman is met spannende elementen. Het is een coming of age verhaal en gaat o.a. over familie en omgaan met trauma en volgt de zoektocht naar een herinnering die niet losgelaten kan worden. Indrukwekkend en meeslepend.
Lessen in chemie van Bonnie Garmus is een boek dat niet in een hokje is te plaatsen. Het gaat over een vrouw die heel intelligent is, maar in de jaren 50 van de vorige eeuw als vrouw niet serieus werd genomen. Toch zet ze door op haar eigen manier en wordt beroemd met een eigenzinnig kookprogramma. Het is een apart boek, het weet constant te verrassen en net als je denkt dat het saai wordt, komt er weer een twist en sleept het verhaal je verder mee. Zo’n bijzonder boek verdient wat mij betreft vijf sterren.
En tot slot een guilty pleasure uit de cosy fantasy hoek: Emily Wildes encyclopedie der feeën van Heather Fawcett. Het verhaal gaat niet zo snel, maar het is zo anders dan wat ik tot nu toe las, met personages die ook net even wat ongewoner zijn en dat in setting van gewone wereld en die parallelle wereld van de Fae. Ik heb van begin tot einde genoten en natuurlijk ook de twee opvolgende delen gelezen.
Ik heb heel veel mooie boeken mogen lezen. Behalve 87 boeken met vier sterren, gaf ik dit jaar aan maar liefst 7 boeken de volle 5 sterren waardering.
Een leven zo ver van M.L. Stedman: Officieel komt het boek pas in maart 2026 uit, maar ik mocht het vast vooruit lezen. Wat een prachtig en aangrijpend familieverhaal vol emoties! Het speelt zich af op een schapenboerderij in de outback van Australië waar je al lezende bijna de zinderende hitte voelt en je niet anders kan dan meeleven met de levensechte personages.
Ook Woeste kust van Charlotte McConaghy kreeg de volle 5 sterren. Net zo emotioneel als Een leven zo ver maar dan in de ijzige kou van een Antarchtisch eiland. Ook hier draait het verhaal om een gezin. Je kan het zien als een klimaatroman (het maakt zeker onderdeel van het verhaal uit), maar de menselijke emoties en verhoudingen binnen het gezin zijn toch de hoofdmoot.
Aan het einde van de wereld van Kristin Hannah is ook zo prachtig! Ik werd helemaal gegrepen door het verhaal van Leni en de Alaska-community waar ze met haar ouders in terechtkomt. De rauwe werkelijkheid van leven met iemand die leidt aan PTSS kwam bij mij zeer geloofwaardig over. Erg mooi hoe Hannah zonder dingen te bagatelliseren toch nog feelgoodelementen in het verhaal weet te verwerken.
In een heel ander genre viel De laatste ravendochter van Merel Godelieve. Een (coming-of-age) fantasy gecombineerd met romantiek, spanning en Ierse mythen. En als we het toch over fantasy hebben: ook het laatste deel van de 'Hongerspelen'-serie, Dageraad boven de boete, van Suzanne Collins kreeg 5 sterren. Het vertelt het verhaal van Haymitch Abernathy, de dronken lapzwans uit de eerste delen. En dan begrijp je waarom hij zo geworden is.
En wat heb ik genoten van De laatste gelofte van M.W. Craven. Het nieuwste deel van 'Washington Poe/Tilly'-Bradshaw'-thrillerserie. Ik heb alle delen verslonden: het heeft spanning, humor en twee verrassende hoofdpersonen. Ik hoop dat er het komende jaar weer een nieuw deel het licht ziet.
En dan tot slot nog een non-fictie boek: Catharina van Frank Krake.
Een boeiende biografie over (over)leven van een Joodse familie in oorlogstijd. Dit indrukwekkende verhaal over een Joodse familie en hun strijd om de Holocaust te overleven blijft na lezing nog lange tijd in je gedachten.
Het is altijd lastig om de beste boeken te kiezen als je er dit jaar 100 hebt gelezen. Wel zag ik dat ik niet echt heel erg gul ben geweest met 5 sterren boeken, dat waren er dit jaar 3. Waaronder de graphic novel De bibliothecaresse van Auschwitz van Antonio Iturbe, een boek wat toen ik las al veel indruk maakte maar nu als graphic novel nog meer binnen kwam.
In maart las ik Het verleden is voor later van Michael Hompes, een boek dat echt heel veel indruk maakte ook omdat het geïnspireerd is op het verhaal van zijn vader en het verhaal van de oma van zijn vrouw. Eigenlijk is het een verhaal dat iedereen zou moeten lezen, een historische roman die je laat stilstaan van hoe het leven van de Joodse slachtoffers na de oorlog was. Hoe het was om op te groeien bij pleegouders en hoeveel generaties dat trauma doorging.
Geen enkel feelgood boek kreeg 5 sterren, die kregen vaak hele dikke 4 sterren. Gewoon om de simpele reden dat deze andere 2 boeken zoveel indruk op mij hebben gemaakt dat ze er gewoon niet overheen kwamen.
Wat niet wegneemt dat ik wel echt genoten heb van veel feelgoods, zoals De zonnesteen van Jet Nijland, Het onvergetelijke yes-project van Courteney Walsh en Gouden Lotus van Jane Yang.
Het was dit jaar gewoon een buitengewoon goed leesjaar, op naar een mooi 2026!
Het afgelopen jaar was voor mij geen heel bijzonder leesjaar. Vermoeidheid voerde de boventoon waardoor ik weinig energie had om te lezen. Er zijn jaren waarin ik meer titels las dan het afgelopen jaar, mijn leesdoel van 50 boeken heb ik ook niet gehaald, toch ben ik niet ontevreden over de 40 boeken die ik las. Helemaal niet omdat dat wat ik las erg leuk was. 9 boeken gaf ik 3 sterren, het merendeel 4 sterren. Er waren zelfs 4 boeken die 5 sterren kregen!
Een van de boeken is van de Nederlandse bodem. De boeken van Susan Muskee bevallen me altijd goed. Helemaal wanneer ze ze zelf voorleest. Ze weet situaties heel raak te omschrijven en de verhalen hebben een voor mij perfecte combinatie van humor en romantiek. En dat was in Hoe moeilijk kan het zijn ook het geval. De setting in Oostenrijk, een eigenzinnig personage dat de dappere schoenen aantrekt en in het buitenland voor haar zelf begint, een fijne community. Er was heel veel om van te genieten.
Van een heel ander soort, maar wat ik ook 5 sterren gaf, was Liften naar de hemel van Lex Paleux. Ik denk dat dit het boek is waardoor ik het meest werd geraakt in 2025. Ik vond het zo bijzonder hoe een onbegrepen, maar dappere tiener dat veel voor zijn kiezen krijgt, toch een flinke rol van betekenis is voor anderen. Eigenlijk lees ik geen boeken opnieuw, maar dit zou ik heel graag opnieuw willen beleven.
De laatste twee boeken die ik vijf sterren gaf zijn fantasy verhalen, maar wel ook met een (flinke) vleug romantiek. Ik ben daar zo dol op! De laatste ravendochter van Merel Godelieve is daar een van. En, net als Marieke, gaf ik 5 sterren aan Lisa Kova’s Arcana Academy.
Als ik het zo weer teruglees was het echt een heerlijk leesjaar!
Hoe was het leesjaar 2025 voor jou? Wat waren jouw grootste favorieten?