We zitten inmiddels al een week in 2026, maar beloofd is beloofd. Ik kondigde het al even aan in de blog post over mijn meest verrassende boeken van 2025, maar hier is ‘ie dan. Mijn lijst met meest favoriete boeken van het afgelopen jaar. Dit zijn niet noodzakelijkerwijs allemaal boeken die 5 sterren kregen, want daar had ik er maar 7 van tussen de 96 gelezen boeken. Drie daarvan waren ook nog eens boeken die ik herlas. Een favoriet boek is vooral een boek dat er echt bovenuit wist te steken. Deze post is per maand opgebouwd, zodat ik 12 favoriete boeken heb. Laten we maar gauw gaan kijken.
Januari
Terugkijkend op deze eerste maand van 2025 kan ik concluderen dat het een gemengde leesmaand was. Ik had goede en verrassende boeken, maar ook twee boeken die ik met spoed moest herlezen. Bij de verschijning van Onyx Storm kwam ik er namelijk achter dat ik mij niets meer van eerdere boeken in de serie kon herinneren. En herlezen boeken tellen automatisch niet mee voor mijn favorietenlijstje. Eerdergenoemd boek dingt ook niet mee, want ik las het niet uit voor het einde van de maand en mijn gevoelens over dit verhaal zijn nog steeds tegenstrijdig. Voor mijn favoriet van deze maand moet ik daarom kiezen uit een boek dat al zeven jaar ongelezen op de plank lag en mijn eerste boek van het jaar. Uiteindelijk koos ik voor het laatste en roep ik Emily Wilde’s Map of the Otherlands van Heather Fawcett uit tot favoriet van de maand januari. Het grootste gedeelte van dit verhaal las ik binnen een dag uit, over het laatste stukje deed ik iets langer.
Februari
In vergelijking met januari was februari voor mijn gevoel een minder goede leesmaand. Het duurde lang voor ik een boek uit had en eerdergenoemde Onyx Storm was hier debet aan. Ik ging er op een slakkentempo doorheen waardoor de rest van de boeken automatisch ook langer duurden. Daarnaast waren veel boeken die ik in februari las niet erg memorabel. Toch moest ik een favoriet kiezen en deze is verrassend, gezien het een Booktok hype is. Toch steekt Spark of the Everflame van Penn Cole er net even bovenuit. Het is een snelle romantasy die makkelijk wegleest en daar had ik op dat moment echt even behoefte aan. Ik moet wel toegeven dat het vervolg dat ik later in 2025 las mij minder intrigeerde.
Maart
Maart was een rare maand. We hadden prachtig weer waardoor ik veel buiten kon lezen. Gelukkig maar, want deze maand werd gedomineerd door een buikgriep die steeds terugkeerde. Ik heb hier tot april af en aan last van gehad. Dit had geen enkele invloed op mijn leesgedrag, want ik pakte er maar liefst 12 boeken bij. Hiervan moesten er helaas 2 vroegtijdig aan de kant en ook de rest van de boeken kregen een gemiddelde waardering. Toch zijn er drie boeken waar ik met volle teugen van genoot en slechts één daarvan is een favoriet. Het valt niet te ontkennen dat hier maar één optie voor is, namelijk Dageraad boven de boete van Suzanne Collins. Dit boek steekt er dit jaar sowieso met kop en schouders bovenuit.
April
Het is een beetje hetzelfde aan het worden, maar ook april steekt er niet bovenuit qua boeken. Het lijkt erop dat de kwaliteit de laatste jaren in rap tempo afneemt en dat is zonde. Ik testte Kobo Plus en daardoor herlas ik een aantal favoriete boeken. Het zou te makkelijk zijn om deze ook uit te roepen tot favoriet van de maand. De rest van het leesvoer blijft een beetje op 3 sterren steken. Als ik echt een favoriet moet kiezen, dan is dat nipt Al het blauw van de hemel van Mélissa Da Costa. Het is echt nipt, want het is niet echt een boek dat ik iedereen zou aanraden. Gelukkig scheen de zon weer veelvuldig en kon er lekker vaak buiten gelezen worden.
Mei
En weer konden we lekker veel buiten lezen, want ook in mei liet het weer dit regelmatig toe. Bij de lente horen ook koudere dagen, maar de zomer liet zich ook al even zien. Ondanks mijn vakantie naar Londen lukte het mij wel een mooi aantal boeken te lezen. De meesten stelden tevreden met 3 sterren, maar ook was er een boek bij dat mij hevig teleurstelde. Het is allemaal niet om over naar huis te schrijven dit jaar. Toch is er een uitzondering op deze regel en dat is Caught up van Liz Tomforde. Dit kwam zeker niet onverwacht, ook al is het koppel waar het hier om draait niet mijn favoriet in de serie.
Juni
Dit was wederom een maand waarin ik veel boeken in de zon op het balkon kon lezen, maar wederom was ik niet kapot van de meesten. Wel las ik lekker veel zomerse boeken, wat met temperaturen die zo aanvoelen zeker niet verkeerd is. Ik pakte zowel boeken die mij negatief als positief wisten te verrassen. Het kiezen van een favoriet werd toch nog lastig, want het is de keuze tussen twee zeer vermakelijke boeken: The Rule Book van Sarah Adams en Play Along van Liz Tomforde. Die laatste wint dat nipt, want daar zit net iets meer karakterontwikkeling in.
Juli
En weer een over het algemeen genomen wat gemiddelde maand. Ik las meerdere boeken, maar de meesten bleven zo op 3 sterren steken. Helaas ging er weer een boek voortijdig aan de kant. Toch zijn er twee boeken die meedingen naar de favorietenstatus, al heeft een van deze slechts 3,5 ster gekregen. Toch is dit een van de betere boeken van 2025. Toch gaat het predicaat favoriet naar een boek waarvan ik na eerdere leeservaringen met werk van deze auteur wel twijfelde of dit mij zou bevallen. The Pearl that Broke Its Shell van Nadia Hashimi is een boek waarin de emoties alle kanten op vliegen. Het is rauw, hard en schuwt heftige onderwerpen niet. Het lag al jaren op de plank en ik baalde ervan dat ik het niet eerder heb opgepakt. Het is inmiddels al ruim een decennium geleden verschenen, maar ik zou het nog steeds aanraden. Het is helaas niet in het Nederlands verkrijgbaar.
Augustus
Deze maand was uitzonderlijk. Ik deel bijna nooit meer 5 sterren uit aan boeken omdat de kwaliteit er vaak niet meer naar is, maar deze maand had ik er twee achter elkaar. Ik verwachtte nog een derde kandidaat aan dit rijtje toe te kunnen voegen, maar dat lukte toch niet. De rest van de boeken die ik las vielen in het niet bij Atmosphere van Taylor jenkins Reid en Zeven jaar weg van jou van Ashley Poston. Het was dan ook kiezen tussen deze twee en dan wint Atmosphere het toch nipt. Dit was eigenlijk gewoon een blind gekozen winnaar. Naast deze euforie was er ook een boek dat aan de kant ging, namelijk Katabasis van R.F. Kuang.
September
Dit was nog een lekker zomerse maand waarin ook mijn zomervakantie viel. Een weekje weg zou in theorie veel leestijd betekenen, maar dat lukte toch niet helemaal. Wel was dit qua weer de beste week van de hele maand. Ik voelde alleen niet zo de behoefte om een boek op te pakken en mijn leestempo vertraagde. Dit veranderde weer toen ik weer begon met werken. Ik koos in de vakantie vooral voor lekker makkelijke non-fictie luisterboeken. Dit zijn niet mijn favorieten van de maand, want ook daarvoor was de keuze fictie reuze. Het ging tussen De jongen die de vuurvliegjes volgde van Aisha Hassan, De diepst verborgen herinnering van de mens van Mohamed Mbougar Sarr en De dood van Vivek Oji van Akwaeke Emezi. Al deze boeken kregen 4 sterren, tegenover 3 sterren voor de rest. Als ik echt moet kiezen, kies ik toch voor https://www.hebban.nl/boek/de-diepst-verborgen-herinnering-van-de-mens-mohamed-mbougar-sarr vanwege de manier waarop dit verhaal in elkaar steekt. Nogmaals, het lag deze maand wel erg dichtbij elkaar.
Oktober
Beroemd en berucht vanwege de jaarlijks terugkerende leesdip. Ik hoopte dat dat in 2025 anders zou zijn, maar dat bleek ijdele hoop. Ik pakte 6 boeken, legde er 2 aan de kant en las er slechts 4 uit. Van die 4 is er maar één dat erbovenuit wist te steken. Dit is Finding My Way van Malala Yousafzai. Het is non-fictie en dat krijgt geen sterwaardering. Met de andere boeken had ik op zich geen moeite, maar blijven gewoon niet zo bij. Een van de boeken die nu aan de kant ging krijgt overigens nog wel een tweede kans.
November
In vergelijking met de vorige maand ging mijn leestempo weer wat omhoog. Ik las meer boeken, maar ook hier had ik wisselende ervaringen mee. Misschien ben ik te kritisch, maar wederom kwamen de waarderingen niet hoger dan 3 sterren. Op één uitzondering na en dat is This Could Be Us van Kennedy Ryan. Dit boek wist mij het meest te intrigeren.
December
Altijd zo’n hectische maand, dat is december. Drukker dan je denkt. Dit vertaalt zich ook in mijn leesgedrag, want ik las weer een stuk minder boeken. Wederom was dit een maand van middelmatigheid, maar ook van teleurstellingen. Er is slechts één boek dat erbovenuit stak en dat is weer een onverwachte. Het gaat hier namelijk om https://www.hebban.nl/boek/for-whom-the-belle-tolls-jaysea-lynn van Jaysea Lynn. Het boek is een Booktok hype en hier gaat het bij mij vaak mis. Deze keer dus niet.
Dit waren ze dan, mijn favoriete boeken van 2025. Heb jij een van deze gelezen? En wat zijn jouw favorieten?