In de middeleeuwen werd alles wat men niet kon verklaren toegeschreven aan een goddelijke macht. En de geestelijkheid maakte daar natuurlijk graag gebruik van om hun macht te vergroten en noemde het een wonder (of een straf) van God.
8.A De mensen in de middeleeuwen bezaten nog niet de kennis die wij nu wel hebben om de in hun leven voorkomende gebeurtenissen en zaken rationeel te kunnen verklaren. Daarbij komt nog dat religie in de middeleeuwen een grotere stempel drukte op de samenleving. Bij gebeurtenissen en zaken die zich in het leven van de mensen voordeden en niet direct verklaarbaar waren, wende men zich al snel tot de geestelijkheid. Die noemde stevast 'God' als veroorzaker en noemde al snel mysterieuse onverklaarbare zaken een 'wonder'.
De positie van de geestelijkheid was toen geheel anders. Men beperkte zich niet alleen tot de geestelijk wereld, maar was ook actief met wereldse zaken. De kerk kon je in zekere mate aanmerken als een "bedrijf". Geld speelde een grote rol. Dus moest er verdiend worden. En wat was nu eenvoudiger dan het verkopen van aflaten en het aantrekken van betalende pelgrims, die komen kijken naar relieken. Wonderen genereerde inkomsten.
8.B De huilende madonna in de kluis van Margaretha vond ik het meest spreken tot mijn verbeelding. Je hoort wel vaker van een tranen latende Maria. Ik vond de verklaring van de tranen grappig. Een dak dat lekte.
8.C Volgens mij is Margaretha het wonder van het noorden. Ze overleeft een 'aanslag'. Zowel de geestelijken alsook de mensen hierin de hand van God te zien (maar of Margatertha er zelf ook zo over denkt?).
Blz. 159: 'De duivel heeft geprobeerd zuster Margaretha te doden, maar God heeft haar beschermd!' Ik knik instemmend. Zelf had ik het niet beter kunnen bedenken, ook al gruwel ik bij het woordje 'duivel'. 'Het is een wonder dat ze nog leeft...' Opeens voel ik een hand tegen mijn schouder ….. gevolgd door mensen die een kruisteken slaan en spontaal beginnen te bidden. Het dringt tot me door dat ze denken dat iets van het 'wonder' wat God kennelijk bij mij heeft voltrokken, kan overslaan op henzelf als ze mij aanraken, als bij een reliek.'
Kortom: Na het overleven van een enrstig ongeluk, werd door de mensen en de geestelijken aangenomen, dat God Margaretha gered heeft uit de handen van de Duivel. Door het voltrekken van een wonder. De algemene opvatting in die tijd was, dat bij aanraking van iemand waarbij door God een wonder was voltrokken, iets van het wonder zou kunnen overslaan. Men wilde haar, Margaretha, daarom aanraken. Zij is het wonder van het noorden.