vraag 7a. Wat vonden jullie van de manier hoe de personages zijn neergezet, Was er een personage wat je meer aansprak en waarom?
Claire en Demi zijn de onbetwiste hoofdpersonages en dat wordt extra onderstreept doordat ze in naam 1 of meer delen in het boek dragen. Claire is van in het begin heel aanwezig en vertolkt ook meteen de rol van de sterkste zus. Demi is natuurlijk een stuk jonger en komt pas in haar deel goed uit de verf. De twee zussen zijn realistisch en helemaal conform hun positie en rol in het verhaal goed neergezet. Ik vind ze 'echt'. De andere personages, Hannah, Frank, Stefano, Fabio, zijn broer, Raimundo blijven allemaal hangen in hun stereotiep van moeder die hulpeloos toekijkt, geweldpleger, hulpverlener zonder dat hun karakter verder wordt uitgewerkt.
Vraag 7.b Beide zussen dragen de littekens van het opgroeien in een huis waar er regelmatig huiselijk geweld voor kwam.
Konden jullie meeleven met Claire en Demi en wat vonden jullie ervan hoe ze hier mee omgingen en hoe de rol van hun moeder in dit verhaal is neergezet?
In eerste instantie leefde ik heel erg mee met Claire. De scène waarin ze verkracht werd en Demi niks deed vond ik verschrikkelijk. In het deel met Demi groeide ook mijn begrip voor haar en haar situatie en kreeg ze ook mijn sympathie. Het werd me nog maar eens duidelijk dat het als buitenstaander moeilijk is om de situatie binnen 4 muren van sommige gezinnen juist in te schatten. De moeder was totaal hulpeloos en schoot tekort ten opzichte van haar dochters; wellicht te verklaren door de situatie van jarenlang misbruik waarvan ook zij slachtoffer werd. Goed neergezet, maar jammer voor haar dochters.