Vraag 7: Personages**
Deze vraag gaat over de personages, nu draait het verhaal vooral om Claire en haar zusje Demi maar er komen natuurlijk veel meer personages in het verhaal voor.
vraag 7a. Wat vonden jullie van de manier hoe de personages zijn neergezet, Was er een personage wat je meer aansprak en waarom?
Claire en Demi verschillen sterk door hun leeftijd en trauma’s.
Claire is berekenend en hard, Demi zacht en kwetsbaar.
Claire is het meest uitgewerkt in het heden vind ik. Demi is in deel 2 vooral in het verleden geschetst en we weten dan niet hoe het heden gaat zijn voor haar.
Ik vond Claire heel hard en rauw en voor mij was Demi lief en nadenkend en een dierenvriend. Dat sprak mij meer aan. Claire heeft uiteindelijk wel een carriere en zelfs haar vuur ingezet voor haar zus en uiteindelijk ook voor femicide. Rai vond ik ook interessant en hoe de cultuur in Brazilie is. We leren hem ook steeds beter kennen en zijn geheimen. Er zijn verschillende wendingen in het verhaal en wist ik niet meer of Rai de goede of de slechte man was.
Vraag 7.b Beide zussen dragen de littekens van het opgroeien in een huis waar er regelmatig huiselijk geweld voor kwam.
Konden jullie meeleven met Claire en Demi en wat vonden jullie ervan hoe ze hier mee omgingen en hoe de rol van hun moeder in dit verhaal is neergezet? Ik kon goed meeleven. Claire vond ik eerst wel wat lastig te begrijpen omdat ze weinig emotie wilde tonen. Naarmate we haar meer leren kennen is ze zeer daadkrachtig en leven we met haar mee. als ze naar haar ouderlijk huis gaat en naar Brazilie. Hanna wordt nogal negatief neergezet door Claire. Later zien we een oudere vrouw die ook een verhaal heeft en geschiedenis. Je weet direct wel als lezer dat het niet voor niets zo werkt en dat er meerdere kanten zijn van een verhaal. We zien niet alles wat er gebeurt en dat is ook juist waar dit boek over gaat.