Ergens in 1909-1910 bracht de Fransman Gaston Leroux zijn boek Le fantome de l’opéra uit. In het Nederlands klinkt dat dan als Het spook van de opera. Alhoewel ik de Engelse versie The phantom of the opera beter vind klinken. Van Leroux zijn boek zijn er al tig verschillende versies of adaptaties van uitgebracht in zowel boek als stripvorm, graphic novels en zelfs Musicals. De strip die ik las kwam van de broers Brizzi.
Wie zijn de Brizzi broers?
De eeneiige tweeling werd geboren in 1951 in Parijs, maar hun familiale achtergrond is Italiaans. Manusjes van alles. Schilders, illustratoren, animatoren en filmregisseurs die vaak samen werken aan projecten. Na wat opzoekwerk heb ik van beide heren nog niets gelezen. Welk veel van hun werk gezien zonder dat ik het wist. Beide heren werkten aan de films Duck tales the movie, A Goofy movie , Babar the film en Asterix versus Caesar.
Welke strip las ik van de Brizzi broers?
Ik las dus hun adaptatie van Het spook van de opera. De Parijse opera kampt dus met een spook. Ze moeten hem betalen, een loge afstaan of anders gebeuren er ongelukjes. Het spook wordt verlieft op een zangeres en doet er alles aan om haar aan hem te binden. Maar is het spook nu echt of niet?
Was het een beetje goed?
Ik heb al betere gelezen. Vond het soms wat aan de trage kant gaan. De uitvoering van de tekeningen vond ik zeer mooi. Het deed me denken aan houtskool. Als je zachter of harder drukt kun je lichtere of donkerdere partijen creëren op de tekening. Het past dan natuurlijk ook wel met het feit dat het oorspronkelijke verhaal al meer dan honderd jaar oud is. Maar voor de rest ben ik wel blij dat ik het een kans gegeven heb. Het was leuk voor tussendoor maar ik vermoed dat het niet zal blijven kleven in mijn gatenkaas van een geheugen.
Wie hielp mee aan deze strip?
Zoals zovele strips origineel in het Frans maar Frederik Van Wonterghem. Hij vertaalde als werken zoals bv War machines en De horde van de tegenwind. De strip werd uitgebracht via Silverster strips.
Met 151pg’s weet ik nu niet echt of ik het mag aanduiden als graphic novel of als strip. Altijd wel wat moeite met te weten waar die grens ligt.

Inhoudsopgave 2026