De champagne bubbelt nog na in onze aderen en in menig huis ruikt het nog naar oliebollen. Toch zitten we volgens de nieuwe kalender al Halfweg januari.
Laten we eens kijken hoe het met de lees- en andere voornemens van iedereen gaat voor 2026. En natuurlijk ook of we 2025 goed hebben afgesloten.
Ronny
De kerstballen zitten weer in de dozen, alle kerstkabouters zijn gevangen en warm ingepakt tegen de kou, en tot mijn grote verbazing hebben alle nieuw aangeschafte versieringen óók nog een plekje gekregen zonder extra ruimte in beslag te nemen. Over een maandje of elf mogen ze weer hun glimmende best gaan doen om het huis weer feestelijk aan te kleden. Nu is het weer tijd voor boeken. Niet dat ik veel gelezen heb, integendeel.
Ieder jaar weer kijk ik uit naar die heerlijke week tussen Kerst en Oud & Nieuw. Zeven dagen helemaal niets, alleen mijzelf en een hele stapel boeken (en een partner die de catering verzorgt). Tenminste, dat denk ik. Ieder jaar komt er namelijk weinig van terecht. Maar ik las dit keer dan weer wél een boek met een kerstthema (Kerst aan zee van Julie Klassen, 3 **). En genoot van Holywell Bay, het afsluitende deel van de Cornwall-trilogie van Esther Stui (3**). Toen werd het echt tijd voor het serieuzere werk: Suster Bertken van Frans Willem Verbaas (4****), als voorbereiding voor mijn eerste Leesclub op het Forum, gevolgd door het leesclubboek Het wonder van het noorden van Annemarie Ros. De leesclub loopt nog, de recensie staat zachtjes te sudderen, dus ik zeg er nog heel even niets over. Behalve dan dat het tevens het laatste boek van 2025 was.
Een nieuw jaar begint altijd met een lege HRC. Heel raar, om tegen zo’n lege balk aan te kijken. Gelukkig duurde het niet lang of het eerste boek stond op ‘gelezen’. Een moord in november van Simon Mason mocht het spits afbijten. Ik had er meer van verwacht. Wel leuke interactie tussen de personages, maar een weinig boeiend plot. Wanneer er een vervolg komt, sta ik niet vooraan in de rij om het te gaan lezen, al gun ik het het voordeel van de twijfel. (3***)
Boek nummer twee met de titel Hier waak ik nam mij mee naar het Romeinse platteland van 44 na Christus, waar senator Publius Aurelius Statius tijdens een tussenstop onderweg naar huis geconfronteerd wordt met de dood van de zoon van zijn gastheer. En daar blijft het niet bij ....
Als liefhebber van de historische detective stond dit eerste seriedeel geschreven door de inmiddels overleden Danila Comastri Montanari al even op mijn lijstje. Het bleek origineel en authentiek, doorspekt met Latijnse woorden, maar het leesplezier haalde ik meer uit de achtergrond dan uit het magere plot. (3***)
Op dit punt sta ik nu: ga ik deel 2 lezen, dat met de titel Zij die gaan sterven en het Colosseum op de cover al aangeeft dat het iets met gladiatoren gaat zijn? Of blijf ik niet in het verleden hangen en begin ik in Hoofdzaak van A.K. Turner? Ik weet het volgende keer te vertellen.
Nog even terug naar de HRC-2026. Challenges zitten in de app, dus nu ook deze. Met een aantal van 104 boeken als doel lees ik soms heel weinig, bijvoorbeeld wanneer een Leesclub alle aandacht opeist. En soms lees ik daarna weer een boek per dag. Het wisselt dus behoorlijk, maar de app begint al meteen te piepen wanneer ik mij niet netjes aan het gemiddelde houd:
“Je loopt achter op schema. Volgens schema zou je nu ongeveer 3 boeken moeten hebben gelezen. Lekker gaan lezen dus!”
Met het laatste ben ik het helemaal eens, maar het tempo, dat bepaal ik lekker zelf. 😛

Gea
Nadat ik mijn honderdste boek had gelezen, spurtte ik lekker door in december en vinkte nog acht boeken af. Ik zal ze niet alle acht noemen, maar de debuutroman van Ester Naomi Perquin, Tot alles in beweging komt, breng ik graag nog even onder de aandacht. Perquin mag zich wat mij betreft vaker zetten tot het schrijven van een roman naast dicht- en verhalenbundels. Tot alles in beweging komt is een zeer goed en indringend boek, geen boek dat je ‘even’ snel wegleest. De auteur weet heel knap de diverse verhalen/levensfases van hoofdpersonage Ela een totaal andere stijl mee te geven, ze lijken zo verschillend, maar dragen tegelijk dezelfde thema's met zich mee. Juist alles dat niet gezegd wordt, maakt veel indruk.
Mijn eindspurt ging naadloos over in een beginspurt, ik kom daar zo op terug. Eerst praat ik jullie bij over mijn leesvoornemens voor 2026. De HRC heb ik net als voorgaande jaren op honderd gezet. En na enig nadenken, ben ik toch weer gezwicht voor een paar challenges. Allereerst is er onze eigen maandelijkse Wadd’n challenge (daar hoefde ik natuurlijk niet over na te denken), vervolgens heb ik me aangemeld voor de Officieuze HRC 2026 en voor de 26 boeken in ’26 = LUEK. De OHRC probeer ik zoveel mogelijk met LUEK-boeken (fysieke en e-boeken) in te vullen. Twee dikke vliegen in één klap. En natuurlijk kon ik de challenge In de schaduw van cijfers en letters van het Thriller Café niet aan mij voorbij laten gaan. Ik heb me dus weer het een en ander op de hals gehaald 🙈
Nu nog even kort – hoop ik – over mijn eerste leesweken van dit jaar. Ik kan bijna niet geloven dat ik al zeven (!) boeken heb afgevinkt. Twee daarvan, beide thrillers, heb ik met vijf sterren beoordeeld. Het zijn Blijf niet weg van Alex Smith, het derde deel in de Robert Kett-serie, en Apotheose van Andreas Gruber, het derde deel van de Nemez & Sneijder-serie. Het zijn twee totaal verschillende thrillers, en er zijn vast lezers die het niet eens zijn met mijn waardering voor het boek van Smith, maar dat maakt niet uit. Ik zeg sowieso verder niets over deze twee thrillers, want ik wil geen spoilers weggeven bij derde delen van een serie. Van de overige vijf boeken heb ik er twee met vier sterren beoordeeld en de rest kreeg drie sterren van mij.
Op dit moment staan er twee boeken klaar om in te beginnen. De eerste is Er stromen rivieren in de lucht van Elif Shafak. Dit is nou typisch zo’n boek waar ik huiverig voor ben door de vele jubelende berichten die ik erover las. Geldt dat voor mij straks ook, of hoor ik bij de relatief kleine minderheid die het boek niet kon smaken? Het tweede boek is De loods van Mathijs Deen. In dit vierde deel van De Wadden-serie heb ik echt zin. Eigenlijk snap ik niet dat ik er niet veel eerder in ben begonnen.
Of ik in de tweede helft van januari ook zeven boeken lees? Dat vertel ik over een maand.

Wij hebben het spits afgebeten, het is nu aan jullie 😉Hoe verliep het lezen tot nu toe, en welke leesdoelen heb jij voor 2026?
Inhoudsopgave Wad woorden willen