Dank voor de verduidelijking. Ik was bang dat het alleen boeken betrof met een positief perspectief op de toekomst en die zijn lastig te vinden.
Ik denk dat ik voor Charlotte McConaghy ga met Woeste kust. Ik dacht dat het zich in de nabije toekomst afspeelt, op een eiland dat door stijgende zeespiegel dreigt onder te gaan. Ik heb dit vorig jaar gekocht, maar ik zat in een leesdip waardoor ik het niet durfde te lezen. Ik ga toch nog een keer Vlucht tippen van dezelfde auteur. Als je van realistische, zwaardere literatuur houdt, dan lees dit niet. Maar als je een dromer bent die van meeslepende literatuur light houdt en van mooie natuurbeschrijvingen, dan is dit een schot in de roos. Het is één van mijn favoriete boeken en ik gaf het vijf sterren. Het gaat over uitstervende dieren en een roekeloze, wanhopige vrouw met een missie.
Een novelle die past in dit thema is Het jaar van de doejong van John Ironmonger. Een man wordt na een ongeluk wakker in een soort ziekenhuis en snapt niet wat en waar hij is. Het is vlot en licht verhaal over klimaatverandering.
En diegenen die 1984 van George Orwell nog niet gelezen hebben. Doen! Ik herlas het een paar jaar geleden en het blijft een fantastisch boek. Het is angstaanjagend hoe actueel het af en toe voelde.
Ik ben ook benieuwd naar Private rites van Julia Armfield. Dat is helaas nog niet vertaald in het Nederlands. Haar vorige boek is me goed bevallen. Op de flaptekst staat: three sisters navigating queer love and faith at the end of the world. There's no way to bury a body in earth which is flooded. It’s been raining for a long time now, for so long that the lands have reshaped themselves. Old places have been lost. Arcane rituals and religions have crept back into practice.
Dit boek hou ik ook in gedachte voor deze categorie.