Wat een heerlijke tiplijst! Ik hou wel van boeken over de toekomst, hoewel ik ze tegelijk soms tegen vind vallen, vooral als ze teveel ingaan op de technologische snufjes. Ik zat te denken over Prophet Song van Paul Lynch voor deze categorie, die zou ook passen toch? Omdat mijn initialen in de titel zitten zou het meteen een mooie tweeklapper zijn, wat zeg ik: een drieklapper, want Paul Lynch is ook nog jonger dan ik.
Maar dankzij Barack Obama heb ik óók The Ministry for the Future, hierboven al genoemd, nog in mijn kast staan. Ongelezen. Dus misschien doe ik die.
Andere tips:
- De zaaier én het vervolg, het niet vertaalde Parable of the Talents van Octavia Butler. De eerste las ik al, speelt zich af in 2024, werd geschreven in 1993. De tweede heb ik klaarstaan en moet nog boeiender zijn, want speelt zich af in 2032 met een Amerikaanse president die heel veel weg schijnt te hebben van Donald Trump (!) terwijl het ook al 30 jaar terug is geschreven. Creepy!
- Als Greenwood telt (ik vind dat zelf meer een historische roman eigenlijk) dan telt zéker ook Cloud Atlas, van David Mitchell, één van mijn lievelinsgboeken, met verschillende verhaallijnen, waarvan er 2 in de toekomst spelen.