1. Ik niet op jou - Sally Thorne
Mijn favoriete feelgood boek! Twee collega’s, samen in de race voor een nieuwe baan, ongemakkelijke situaties en het is feelgood dus romace! Het is grappig, leuke dialogen, de vrouw heeft een keer geen prutsbaantje (sorry hoor, maar ik heb de raarste banen voorbij zienkomen in feelgood boeken), soms een beetje genant… en je wordt zelf ook een beetje verliefd!
2.
3.
4.
Plank 2: Fantasy/SF
5. A Scanner Darkly van Philip K. Dick
Omdat science-fiction vaak wordt vereenzelvigd met aliens en ruimteschepen, terwijl het dat echt niet hoeft te zijn. PKD is die ene schrijver waar ik steeds naar teruggrijp als ik zin heb in een heerlijke koortsdroom. Is daarenboven deel van een heerlijke serie-uitgave "sf masterworks". Heel die lijst staat boordevol absolute aanraders voor liefhebbers en geïnteresseerden van het brede genre!
6. Vuur en Bloed van George R. R. Martin
De auteur van de *Game of Thrones-*serie schreef dit boekwerk. Het is eigenlijk een geschiedenisvertelling is, maar leest tegelijkertijd echt als een trein. Ik las hem twee jaar geleden rond de feestdagen. Ergens een beetje random om zoveel te weten over de geschiedenis van een fictief koninkrijk (van de namen van draken tot de oorzaken voor bloederige veldslagen), maar het komt goed van pas bij het (opnieuw) kijken van de serie.
7.
Plank 3. Thriller
8. De schreeuw van het lam van Thomas Harris
Het is alweer behoorlijk lange tijd geleden dat ik deze thriller las, maar ik weet wel dat ik destijds volop in het verhaal zat. Wat een greweldig opgebouwde spanning, wat een geniale en manipulerende creep vond (en vind) ik die Hannibal Lecter en wat een intrigerend verhaal. Dit verhaal staat me nog steeds erg goed bij (waarschijnlijk ook wel geholpen door de film), maar dat neemt niet weg dat ik dit boek amper weg kon leggen. Ik las het onder andere in de trein tijdens woon-werkverkeer en vond het telkens jammer dat ik mijn eindbestemming bereikte. Het liefst was ik door blijven lezen, maar helaas, dat zat er niet in.
9.
10.
11.
Plank 4. Literatuur
12. Ik die nog nooit een man heb gekend van Jacqueline Harpman
Dit boek was het eerste boek dat ik dit jaar las. Het deed me denken aan Het verhaal van de dienstmaagd en laat me nog steeds niet los. Het is een heftig verhaal over een groep vrouwen die gevangen wordt gehouden in een grote cel, waar ze niet mogen ontsnappen en elkaar niet mogen aanraken. De hoofdpersoon is de jongste en daarmee de enige die nooit een ander, eerder leven op de 'oude aarde' heeft gekend. Geloof me: dit boek wil je gelezen hebben. Onvergetelijk.
13.Voor altijd bij mij van Kristin Harmel
Dit boek is dinsdag op mijn verjaardag verschenen. Vanmorgen begonnen met luisteren en ik kan gewoon niet stoppen. Wat een indrukwekkend, hartverscheurend verhaal. Het is een verhaal dat me raakt en me nog wel even bij zal blijven.
14.
15.
16.
Plank 6. Vrije/Extra keuze
17 Als de wereld wankelt - Jandy Nelson
Ik kies voor het boek dat ik het meest recent aan mijn toplijst heb toegevoegd. Dit verhaal boek maakte zoveel in me los dat ik het nauwelijks kan uitleggen. Tijdens het lezen werd ik meegesleurd naar een bijzondere, bijna sprookjesachtige wereld en ik zoog alles op wat ik tegenkwam. Ik ging van jubelstemming over naar intens verdriet, voelde me verloren, vond liefde en geluk, beleefde pijn totdat uiteindelijk mijn gebroken hart weer heelde. Als het kon gaf ik dit boek alle sterren van de melkweg. Zo intens, zo betoverend, zo magisch, zo mooi. Na het lezen, weet je weer precies waarom je zo van lezen houdt, maar moet je ook je leeswee een plekje geven!
18. Anton de Kom - Wij slaven van Suriname
Dit boek heeft geweldig veel indruk op me gemaakt. De Kom schrijft scherp, analytisch, kritisch en hier en daar spottend grappig. Hij vertelt over de slavernij in Suriname en de jaren na de slavernij vanuit het perspectief van de slaafgemaakten en hun nazaten. Het boek dat in de jaren dertig van de vorige eeuw is geschreven, is nog steeds heel goed leesbaar. Dat bewijst alleen maak hoe modern De Kom was. Anton de Kom stierf als verzetsstrijder in de Tweede Wereldoorlog. Het heeft jaren geduurd voordat hij, als zwarte man, erkend werd. Volkomen onterecht dat dat zo lang moest duren en volkomen terecht dat hij met zijn boek in onze boekenkast staat.
19. Muizen en mensen - John Steinbeck en Rébecca Dautremer
Een beeldroman van een klassieker, die de klassieker in tact laat. De dialogen uit de korte roman van Steinbeck zijn één op één terug te vinden in deze GN, die vol staat met schitterende en zintuigelijke afbeeldingen. Ze verrijken het verhaal van Steinbeck. Komt niet vaak voor dat een ‘verstripping’ van een bestaande roman zo uitpakt!
20.