DE LEESCLUB
De leesclub bestond uit een enthousiaste groep betrokken lezers die opmerkelijk eensgezind waren in hun beoordeling van het boek getuige de 4 en 5 sterrenwaarderingen die de lezers aan het boek gaven.
Deze eensgezindheid zou zomaar tot een saaie discussie hebben kunnen leiden, maar dat was allesbehalve het geval. De lezers reageerden op elkaar, stemden in met bepaalde inzichten, maar opperden ook weer nieuwe inzichten.
Kortom een uiterst plezierige leesclub waarin iedereen respectvol op elkaar reageerde en alles in goede harmonie verliep.
COVER en TITEL
Als eerste buigt de leesclub zich over de cover en de titel. De lezers zijn het erover eens dat de afbeelding van de ruige rollende golf recht doet aan het verhaal, waarin de zee tussen alle perikelen door zijn verwoestende werk doet.
Wim Mulder is minder enthousiast en vindt de titel een afzwakking van de oorspronkelijke titel Wild dark shore, dat in de letterlijke vertaling Woeste duistere kust zou zijn, wat volgens hem beter bij de setting van het verhaal zou passen: “De "woeste" onherbergzame omstandigheden weerspiegelen de strijd die de personages met de elementen, elkaar en zichzelf moeten voeren om te overleven. Het duister dat in de Nederlandse titel ontbreekt, komt tot uiting in de vreselijke gebeurtenissen die de familie Salt geheim probeert te houden.”
In de discussie die daarop volgt komt naar voren dat de meeste lezers zijn mening wel kunnen begrijpen, maar het toch niet helemaal met hem eens zijn waaronder WendyvD: “Ik snap je opmerking over het ontbreken van het duistere in de titel, maar ik vind woest ergens wel een goede samenvatting van wild en dark. Als titel vind ik Woeste kust ook iets gebalder dan als er nog donker of duister bij zou hebben gestaan.”
PERSONAGES en PERSPECTIEF
De lezers snappen de keuze van de auteur om het verhaal van zowel Dominic als Rowan vanuit hun ik-perspectief te vertellen, terwijl ze voor de kinderen Raff, Fenn en Orly voor een personaal perspectief heeft gekozen. Hoewel de kinderen zeker een belangrijke rol vervullen is het toch vooral het verhaal van Dominic en Rowan. Omdat je iedereen vanuit meerdere perspectieven leert kennen, is volgens de meeste lezers een gelaagder en meer compleet beeld van de verschillende personages ontstaan en hebben ze de indruk dat ze iedereen wel goed hebben leren kennen.
Mariëtte: “Voor mij werden het in elk geval wel "echte" personen daardoor.”
Een enkele lezer mist het perspectief van Rowans vermiste echtgenoot Hank.
Diny57: “Misschien had ik nog meer over Hank willen lezen, waarom hij bepaalde beslissingen heeft genomen, maar het onsympathiek personage is wel goed neergezet.”
En over dat laatste zijn de lezers het in ieder geval met elkaar eens. Hoewel Hank niet zelf aan het woord is en je hem alleen leert kennen door de ogen van de verschillende vertellers wordt maar al te goed zijn narcistische gedrag duidelijk.
SCHRIJFSTIJL
Bijna alle lezers zijn enthousiast over de schrijfstijl: meeslepend, beschrijvend, filmisch en zo beeldend dat je bijna de kou, de striemende regen en de wind zelf ervaart en niet te vergeten de emoties die de personages doormaken.
Yvette80: “Ik vond de stijl zeer prettig. Af en toe moest ik het boek dichtslaan en echt zuchten, zo leefde ik mee. Haar omschrijvingen van gevoel en emoties vind ik heel sterk. Dat ervoer ik ook al bij haar andere boeken. Vooral rauwe emoties.”
Hoewel WendyvD wel genoten heeft van de schrijfstijl worstelt ze met het ‘gevoel’ in het boek: “Ze beschrijft gedachten en gevoelens inderdaad heel goed en uitvoerig, en toch ‘voelde ’ik het allemaal wat minder. Ik ben er nog niet uit waar dat door komt (te hoge verwachtingen?).”
De lezers gaan hierover met elkaar in discussie, maar ze komen er niet uit waar dat gevoel precies vandaan komt.
MOREEL VRAAGSTUK
De auteur bespreekt een interessant moreel vraagstuk: wat redden en wat laten gaan? Een vraag die op meerdere manieren volgens de lezers geloofwaardig door het verhaal geweven is en waarin de wetenschappers lijnrecht staan tegenover de keuze van Orly, de jongste zoon van Dominic. Kies je voor de zaden die ervoor zorgen dat de mensheid kan overleven of kies je ook zaden die andere doelen dienen? Een dilemma dat een rechtstreeks verband heeft met het ecologische vraagstuk: redt de mensheid de natuur of kiest hij voor zichzelf? Wat zal het gevolg zijn van de keuze die gemaakt wordt? Het leidt tot een interessante discussie, waar de lezers helaas ook niet tot een klip en klaar antwoord komen.
Ze zijn in ieder geval blij dat zij niet voor een dergelijke keuze gesteld worden. Ze vinden het knap dat de auteur deze vragen aan de orde stelt zonder heel duidelijk stelling te nemen of belerend te zijn, maar hiermee vooral de lezers aan het denken heeft gezet.
Samantha: “McConaghey is niet belerend. Niemand heeft volledig gelijk of ongelijk, en juist daardoor voelt het verhaal geloofwaardig. Het gevolg is geen simpele ondergang of redding, maar een kwetsbaar restje hoop en het besef dat verantwoordelijkheid nemen onvermijdelijk is, ook als het al bijna te laat is.”
GENRE
De lezers zijn het erover eens dat het boek moeilijk te vatten is in een specifiek genre. Het kan gelezen worden als een klimaatroman waarin de verhoging van de zeespiegel een verwoestend effect heeft op het Antarctische eiland waar weduwnaar Dominic Salt en zijn drie kinderen Raff, Fenn en Orly, wonen en waar Rowan, de echtgenote van de verdwenen wetenschapper Hank, aanspoelt. Het is 5 voor 12 en ze doen er alles aan om zoveel mogelijk zaden uit de zadenbank waar de zaden van alle gewassen op aarde zijn opgeslagen te redden voordat de zee zich het eiland toe-eigent.
Tegelijkertijd is het een roman over liefde op meerdere fronten én een ‘coming-of-age’ voor de drie kinderen. Thema’s als schuld, rouw en liefde voor de mensheid en de natuur spelen een grote rol. Een groot geheim dat lange tijd voor zowel de lezer als de aangespoelde Rowan angstvallig verborgen wordt gehouden, loopt daar als een rode draad doorheen.
In combinatie met het moreel vraagstuk lijkt allemaal veel, maar de auteur slaagt er in om alles geloofwaardig in het verhaal te verwerken, zonder dat het gekunsteld aanvoelt.
OPBOUW en PLOT
De lezers zijn het erover een dat het verhaal mooi en gedegen wordt opgebouwd: flashbacks worden afgewisseld met actuele situaties, diepgaande gevoelens en psychologie en met de woeste natuur in al zijn puurheid. Het zorgde ervoor dat het boek tot het einde bleef verrassen, waarbij vooral het eindplot bijna niet met droge ogen te lezen is.
Het geheel resulteert in een prachtig boek vol mooi geschreven zinnen dat in evenwicht is.
HET BOEK IN TIEN WOORDEN
Een favoriete vraag van de leesclubcoördinator: Als je een recensie van slechts tien woorden zou moeten maken, hoe zou je het boek dan beschrijven? De lezers zijn creatief en beschrijven met hun tien woorden de essentie van het verhaal zoals zie het ervaren hebben:
- SofieDeBraekeleer: woeste natuur, geïsoleerd, geheimen, spannend, indrukwekkend, aanklacht, zadenbank, psychologisch, taal
- WendyvD: Natuur, klimaatverandering, eiland, verlies, vertrouwen, geheimen, trauma, liefde, spanning, beeldend
- Henri: Urgent, hoop, wanhoop, rouw, liefde, spanning, natuur, gevaar, ondergang, overwinning
- Mariette: Spanning, natuur, liefde, rouw, verdriet, isolatie, verbondenheid, geheimen, vertrouwen, hoop
- AdaW: Een spannende roman die zich afspeelt op een afgelegen eiland
- Dini57: Een verhaal waarvan je het tijdens het lezen ijskoud krijgt
- Evelyne Cherlet: Dilemma’s, geheimen, de mens tegen én met de natuur, confronterend
- Jacqueline van der Steele: Natuur, klimaatverandering, isolement, liefde, geheimen, kou, dieren, biodiversiteit, verdriet, beeldend
- Wim Mulder: Een gezin en drenkeling worstelen met zichzelf en een klimaatcatastrofe
- Liane: Overleven vraagt op schrijnende wijze offers, de mens of de natuur ..?
- Yvette80: Familiedrama op een desolaat eiland vol psychologische spanning, rauwe emoties en ruige natuur ((13 woorden maar wel alles erin wat ik wilde)
- Helma Koot: Klimaatroman én liefdesverhaal op meerdere fronten met soms schokkende plottwists
- Samantha: Rouw, familiebanden, geheimen, isolement; liefde en natuur vechten voor overleving
- Anna: Natuur, geheimen, oog voor klimaatverandering, zeespiegel stijging, isolement, overleven, spanning
CONCLUSIE
Met 5x vijf sterren en 9x vier sterren wordt de leesclub afgesloten met een gemiddelde waardering van 4,4 sterren.
Iedereen bedankt voor de inzet en de levendige discussie over dit prachtige boek. Wellicht tot een volgende keer.
Helma Koot, leesclubcoördinator