A) Of mijn verwachting uitgekomen is?
Bij vraag 2 gaf ik het volgende antwoord: Dat er in Groningen inderdaad een kerk is waar in die tijd sprake was van recluses die zich lieten inmetselen en dat de lezer dan dan ook de uitleg over krijgt over het hoe en waarom, de gedachte erachter dat dat gedaan werd. ook verwacht ik dan meer inzicht te krijgen hoe het leven in de 13e eeuw was. Vaak spelen verhalen zich af in latere eeuwen waar meer over bekend is. En vooral ook dat het verhaal mij zal meegrijpen.
De gedachte erachter kreeg ik inderdaad ook mee, het was dan wel niet volledig Margaretha haar enige reden, maar de essentie is wel doorgekomen. Inzicht in het leven van de 13e eeuw niet zozeer, het was tenslotte voornamelijk enkel vanuit oogpunt Margareta en de hitman, dus dagelijks leven was enkel vanuit de zijlijn zichtbaar. Greep het verhaal mij mee? Ja, door de vlot leesbare stijl wel. Maar ik leefde niet volop mee met de hoofdpersoon, kan nou niet zeggen dat ik me in haar kon verplaatsen, zoals eerder aangegeven daar was ze me te drammerig voor.
B) Ik had deze vraagtekens in verhaal;
Toegankelijkheid na inmetseling
De toepassing van kruiden versus spiritualiteit-religie
Verhouding man-vrouw overredingskracht in de 13e eeuw
De toegankelijkheid van de kluis hebben we het over gehad.
Wat ik voorheen leerde met geschiedenis is dat vrouwen juist vervolgd werden wegens hekserij wanneer men kruiden toepaste als oplossing voor problemen door het Gezag Dit was dus blijkbaar in de 13e eeuw nog niet aan de orde?
Pas in de 20e eeuw kregen vrouwen stemrecht en dat was na vechten voor hun plek in de maatschappij, hoe kan het dan dat Margaretha wel zoveel overredingskracht had dat ze haar zin kreeg? Of is er juist in latere eeuwen weer een kantelpunt geweest waardoor vrouwen onder de man kwamen te staan?
Ronny, dank je wel voor het coördineren van deze fijne leesclub, je hebt me weer flink laten nadenken, helaas heb ik niet zoveel mee kunnen doen als ik gehoopt had, maar ja dat is niet anders. Voor de andere leesclub genoten: jullie ook bedankt, jullie antwoorden en reacties tussendoor gaven mij een hoop info